Diaghlyphard

mackan

Trådstartare
Nån som vet något om honom? Inte stats och fakta från SGC, utan mer hur han var/är temperament och personlighets mässigt? Har bara hört att han e lite "speciell", och är nyfiken.

:bow:

Sv: Diaghlyphard

Diaglyphard har tyvärr gått bort och springer vidare på de evigt gröna.
Jag vet inte särskilt mycket om honom, vet att en del avkommor kan vara något skarpa i psyket.

mackan skrev:
Nån som vet något om honom? Inte stats och fakta från SGC, utan mer hur han var/är temperament och personlighets mässigt? Har bara hört att han e lite "speciell", och är nyfiken.

:bow:

Deläger en valack efter Diaghlyphard. Han är en riktig gentleman och gör inte en fluga förnär, möjligen en aning harig (båtar och vattenpölar är hemskt farliga).

Jag hde en 3åring efter honom som var vacker som en dag. Precis urtypen för en fälttävlanshäst. Jättetrevlig i temperamentet och otroligt gullig och söt på alla vis.

Tyvärr fick hon aldrig visa vad hon gick för utan fick avlivas redan samma år pga roterande hovben :cry:

Jag har bara gott att säga om den hästen

Jag har träffat på flera stycken. Det de hade gemensamt var att de var svåra i munnen och ganska mycket temprament. De enda som jag trillat av från inne på Täby var bägge Diaglyphard avkommor. Snälla och trevliga att hålla på med i övrigt, men svåra i munnen.

Oj vad många svar så snabbt - TACK alla! :bow:

Verkar som alla har lite olika erfarenheter av hans avkommor, och att samtliga är nån sorts kombination av saker jag känner igen i min 5 åring. :D Han är underbar men med mycket temperament, men tränaren säger att det är just i temperamentet som "det" speciella ligger, som gör honom så ambitiös och fin som ridhäst. Har nog aldrig suttit på en positivare häst till arbete... - han ÄLSKAR att bli riden och jobba, vad vi än hittar på!

fler som har erfarenheter att delge?

:bow: :bow:

säger som BJÖRKIS. har också hört att de är väldigt skarpa i psyket. men ack så härliga att rida:love:

Har en i stallet efter diaglyphard.. Väldigt skarp i psyket, ganska aggresiv i boxen som är hennes område och "ingång sker på egen risk", men snäll att rida och en riktig arbetsnarkoman..

MalanMjöl skrev:
Har en i stallet efter diaglyphard.. Väldigt skarp i psyket, ganska aggresiv i boxen som är hennes område och "ingång sker på egen risk", men snäll att rida och en riktig arbetsnarkoman..

Faschinerad. att så många drag faktiskt går igen i avkommor, som de uppenbarligen gör här.
Min gose gull är oxå sur i boxen om man vill "hålla på" därinne. Dvs sitta och gulla går bra, men inte borsta och sadla då blir han irriterad och arg. Binder man upp (fortfarande i boxen och på SLAKT rep) står han som en ängel med öronen nästan i kors framåt :D

arbetsnarkoman är han som sagt... UNDERBAR att rida, ÄLSKAR att jobba :love:

:bow: för svar igen från alla!

Majoriteten av Diaghlyphard avkommor är det inga som helst problem med, det är dock de som är/var ”vassa” som man tyvärr mins. Själv har jag fått ett antal så kallat mer eller mindre jobbiga hästar efter honom som har blivit mycket fina äldre hästar. Vad som ofta krävs är lite extra aktiverande. Tränarna på banan har allt som oftast inte tid att lägga ner extra träning på enskilda individer, vilket dessa psykesmässigt i vissa fall kan behöva. Ett exempel är Mixie, 82 i handikapp, jobbig både att rida (Bland annat Kim A, flög av till start en gång!) och rent ilsk i boxen. När hon hamnade i träning ute på landet i ett stall med tre fullblod blev hon en dröm. Jag hade en 7 årig pojke som fick lära sig att rida på henne när hon var mitt upp i startande säsong.
Men nog är det fina hästar, mycket nerver som man bör handskas rätt med. Och som tidigare nämnts i forumet så blir de flotta ridhästar. Dessutom så kryllar det av dem både på och utanför banan, och det hade det ju inte gjort om de BARA hade varit snabba men hopplösa att arbeta med. Har man ridit Exeller avkommor så är ju Diaghlyphards rena småpotatisen! Haha :D

Ninniw skrev:
Majoriteten av Diaghlyphard avkommor är det inga som helst problem med, det är dock de som är/var ”vassa” som man tyvärr mins. Själv har jag fått ett antal så kallat mer eller mindre jobbiga hästar efter honom som har blivit mycket fina äldre hästar. Vad som ofta krävs är lite extra aktiverande. Tränarna på banan har allt som oftast inte tid att lägga ner extra träning på enskilda individer, vilket dessa psykesmässigt i vissa fall kan behöva. Ett exempel är Mixie, 82 i handikapp, jobbig både att rida (Bland annat Kim A, flög av till start en gång!) och rent ilsk i boxen. När hon hamnade i träning ute på landet i ett stall med tre fullblod blev hon en dröm. Jag hade en 7 årig pojke som fick lära sig att rida på henne när hon var mitt upp i startande säsong.
Men nog är det fina hästar, mycket nerver som man bör handskas rätt med. Och som tidigare nämnts i forumet så blir de flotta ridhästar. Dessutom så kryllar det av dem både på och utanför banan, och det hade det ju inte gjort om de BARA hade varit snabba men hopplösa att arbeta med. Har man ridit Exeller avkommor så är ju Diaghlyphards rena småpotatisen! Haha :D

Tack igen!
Har som sagt en Diaghlyphard avkomma, och visst kan han vara lite "skarp" men jag upplever det absolut inte som ngt problem, för hästen är otroligt positiv, glad, harmonisk och oerhört "lojal" med stort hjärta, hjärna och gnista. Han är ganska cool, inte speciellt nervig eller ängslig, bara man tar honom på "rätt" sätt. Är så nöjd med honom som man bara kan bli! Och som du säger - att rida honom är en dröm, där finns ingen skarphet, bara positiv engergi :love:

Det jag hört av någon ang. Diaghlyphard var att han tydligen inte lät sig hanteras av var och varannan person, utan var väldigt "enmans häst"....

tack igen för utförligt svar!

:eek: Åååå! Det var så lite så! *niger djupt* Det är betydligt roligare att sitta här o påta på svar, än att skriva på sin magisteruppsats… *ångest* Men så har jag tänkt att ha ett liv bredvid tur-ridandet på Täby Galopp… Hahah :smirk:

Den vi hade i stallet efter honom fick man verkligen se upp med! Inte så att han dum att hantera eller elak, men det kunde tilta rejält i skallen på honom och han blev okontaktbar. :crazy: En medryttare hade honom uppställd i gången och när hon öppnade kardborrebandet till bogknäppningen på täcket flippade han och spräkte kinden på henne så hon fick sy.

En annan gång läckte vattenkoppen i hagen och han fick en stöt som gjorde att han skenade genom stängslet fram och tillbaka mellan två hagar, innan han skenade ut åt ett annat håll och höll på att rasa utför en slänt in i en hög med skrot som bonden hade. :(

En väldigt vacker och snäll häst annars, som tyvärr verkar ha sålts i omgångar och sist jag hörda ngt om honom vävde han hysteriskt och var väldigt olycklig. :cry: Dåvarande ägarinna sålde honom, köparen ångrade sig och ville lämna tillbaka vilket hon inte fick så han vandrade vidare osv. Min väninna som stod i samma stall då hade träffat honom igen i vintras och kände knappt igen honom. :(

lånar knapp

Jag har en avkomma efter honom som är helt supertrevlig i all hantering, jättesnäll och trivsam!! Jätterolig och positiv till arbete för det mesta men har tyvärr närliggande kotor i ryggen och flippar ur emellanåt vid ridning. Pga detta har hon nu gått till avel.

Jag har också hört att hans avkommor ska vara skarpa, det är det första man får höra när man berättar stammen på henne, tyvärr. Jag kan inte annat än säga att mitt sto är en jättetrevlig häst som trots att hon måste ha haft en del ont innan vi kom på vad som var problemet för henne arbetade på och var väldigt sjysst i ridningen. Tränade Msv dressyr och hade gått 120 hoppning utan att knota....

Jag vet ett anatal avkommor efter Diaglyphard, som är lite underliga. Dem far av banan och sticker med alla världens mer än bara ibland. En jag känner till, kan helt plötsligt koppla bort allt, hamna i sin egna värld och drar järnet runt banan. Men sen vet jag även avkommor somär riktigt fina och presterar bra.
Jag har hört Diaglyphard själv kunde vara lite knepig ibland, hitta på massa, men att på slutet var han riktigt snäll

Hade en diaglyphard-häst innan som också vandrat runt. Enormt snäll häst och som älskade att få jobba men som var lite skarp och hade stort aktiveringsbehov.

Ingen vacker häst dock, tunn man och svans och ojämn bläs och lite svankig och dan.

Han togs bort som 12-åring då frambenen var slut. Det var han som fick in mig på fullblod så nästa häst (min nuvarande) är också fullblod!

jag har en häst efter honom! (teletubbie)
riktig skarp tjej!! när jag red in henne sparkade hon ännda till hon fick av sig sadlen.. almänt galen var hon. till slut fick vi ge henne lugnande då gick det lite bättre... men alla är säkert inte som hon. nu är hon en riktig pärla.. ny oppererad och allt. hade flera frakturer i knät. så hon är väldigt taksam nu,..

annars är hon väldigt snäll att ha att göra med.:v det är bara i boxen nu mera som hon är dum i ...::crazy:

Jag håller på att sätta igång en avkomma efter honom nu, hon har varit skdad o.s.v, bara startat två gånger. Hon är väldigt trevlig, alltid snäll och så. Verkar som om många av hans avkommor är så.

min tråd har dykt upp igen! :D

Min blir bara finare och finare. Vi har börjat klättra upp och nosa på LA nivå träningsmässigt nu, och han är så lyhörd och ivrig att arbeta så man blir så oerhört motiverad, det är ett nöje att rida honom, jag längtar alltid till nästa gång, även om det är frågan om nästa dag till och med....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 768
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 247
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
368
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur