Grana

Trådstartare
Är det någon här som har en katt med diabetes?
Min kompis har precis fått reda på att hennes katt har det. Och nu måste hon ta ett beslut hur hon ska göra.
Fungerar det bra med att ge sprutorna? Och är det noga med att de får vid rätt tid varje dag? Kan katten leva ett bra liv med diabetes?

Min kompis är ledsen och vet ej hur hon ska göra. Enligt veterinären så kommer katten behöva 1-2 sprutor per dag. Och hur gör man när det är en utekatt? Tänk om den inte kommer in och blir dålig ute?
Ingen idé ni säger att det får bli en innekatt, för det är inte aktuellt. Hon bor på landet och har flera katter och kattlucka. Så den ska fortsätta att vara en utekatt.
Sen är det ju detta om man ska åka bort. Då måste man få någon som kan ta hand om katten och även ge sprutor, det blir inte lätt.

Hon ska prata med veteriären igen, så hon får mer information. Men jag tänkte att kanske någon här har erfarenhet av detta.

Sv: Diabetes!

Hejsan!
Har en väninna som hade en diabetes katt, det var dessutom en utekatt och det gick fint! Katten levde ett långt och lyckligt liv.

Diabetes kan ibland behandlas bra genom att katten får äta rätt kost och med det menas kost fattig på kolhydrater. Läs gärna detta: http://www.vet4petz.com/articles/diabetes.htm eller http//www.felinediabetes.com

"Preferred foods for the diabetic cat include canned science diet kitten formula (this is what was fed to the cats in the study), or any other canned kitten formula. Next preferred would be canned cat food of a named brand. Thirdly, if the cat is simply 'hooked' on eating dry food only, feed small amounts of the dry food 3-4 times/day, rather than allowing the cat to have free access to the food."

På svenska:

"Mat till diabeteskatter bör föredrasvis inkludera Science Diets kattungeburkmat (detta var vad katterna i studien fick), eller någon annan burkmat för kattungar. Efter detta föredras vilken annan burkmat som helst. Tredje alternative, om katten helt enkelt är "beroende" av torrfoder är att ge små portioner 3-4 ggr/dag hellre än att låta katten ha fri tillgång till maten."

Mao bör katter med diabetes äta mat rik på protein och fett, men fattig på kolhydrater. Detta utesluter torrfoder. Att katten springer ute och tar en mus då och då gör ingenting för det är precis sådan mat de skall äta ;)

Givetvis bör din vän diskutera detta med sin veterinär, men jag vet att många amerikanska veterinärer behandlar sina diabetespatienter främst genom att föreskriva en kost på burkmat för kattungar. Oftast behöver dessa katter inte så mycket insulin, en del behöver faktiskt inget insulin alls.

Jag har haft en katt med diabetes. Först försökte vi med dietmat, Hills prescription diet R/D vill jag minnas att det var, men det räckte inte utan han fick insulinsprutor. Först fick Nisse insulin en gång om dagen för att senare få två gånger/dag. Efter en period på ca ett halvår kunde vi så småningom upphöra med sprutorna utan att hans blodsocker blev onormalt igen. Nisse levde sedan i flera år utan att få problem med diabetes igen.
Det var jättelätt att ge honom sprutorna, nålen är kort och väldigt tunn. Låg Nisse på sängen tex när man gav honom sprutan brukade han varken reagera eller sluta spinna.
Nisse var dock innekatt så det där med att ha en utekatt som kanske inte kommer hem på ett par dygn vet jag inte hur det fungerar.
Nisses diabetes medförde absolut ingen nedsatt livskvalitet för honom, men i början blev det rätt många blodprov/veterinärbesök innan man kunde ställa in rätt dos med insulin.

Jag känner flera katter med diabetes, och i de flesta fall har de levt flera år med sprutorna utan större problem. Som Sol säger kan kosten förbättra läget mycket, och jag vet ett par katter som blivit helt fria från insulinbehandling med den kost hon beskriver. Detta är katter i USA, där veterinärna rekommenderat helst en diet av rått kött, annars burkmat med högt proteininnehåll.

Tack alla för svaren. Jag ska berätta för min kompis vad ni skrivit. Låter som det iallafall verkar fungera bra med rätt mat och insulin.
Jag tror inte katten är sån att han är borta flera dagar när han är ute, utan han kommer in och kollar läget ofta. Utan var mer att hon var rädd att han skulle bli dålig om det gick lite över tiden med sprutan och att han inte gick hem då, utan blev kvar ute och blev sämre.

Min systers pojkväns katt har diabetes. Hon går på insulinsprutor 2 ggr/dag och det är väldigt viktigt att det är regelbundet. Dom får diffa på ca 1 h, men absolut inte mer. Hon går på vanlig mat (Specific pga foderallergi).
Nått som är väldigt viktigt med en insulinkatt är att man inte får använda kortison. Varken sprutor eller salvor.

MissFideli skrev:
Min systers pojkväns katt har diabetes. Hon går på insulinsprutor 2 ggr/dag och det är väldigt viktigt att det är regelbundet. Dom får diffa på ca 1 h, men absolut inte mer. Hon går på vanlig mat (Specific pga foderallergi).
Nått som är väldigt viktigt med en insulinkatt är att man inte får använda kortison. Varken sprutor eller salvor.

Tack för den infon. Har pratat med min kompis och hon blev glad över att det kanske inte verkar så omöjligt ändå. Hon ska till veterinären idag.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
336
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 111
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 277
Senast: Badger
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Distansritt
  • Enögd häst