Sv: Detta oroar mig däremot!
Det där är sånt som jag har blivit arg på... På "vårat" sjukhus finns det en "lätt" BB, där sådana som har haft enkla förlossningar får ligga, enkelrum med en säng till pappan, lite mindre service.
Sen finns det det andra BB där man hamnar om man har haft en besvärlig förlossning, snitt eller om barnet är medtaget men inte så mycket för att hamna på neotal/barnakuten... Där får man dela rum, pappan får inte stanna kvar och man ska få mera hjälp...
Det blev lite av en chock för mig när vi fick elin, först blev det akutsnitt, där jag fick hålla henne kanske fem minuter efter snittet, sen skickades jag iväg till uppvaket och pappan till BB. Snittet gjordes fem i tolv på natten och då hade vi varit igång ett dygn redan med värkar... Halv fyra på morgon fick jag äntligen komma till BB, då skickade de hem pappan... Jag fick hålla elin kanske en kvart, endorfinera rusar, men i samma sal ligger det en annan nybliven sovande mamma... Så personalen tar med sig elin och säger åt mig att sova...
Halv sju hade de bytt personal, och antagligen missat att jag fortfarande hade "urinpåse" kvar för de körde bara in vagnen brevid sängen och gick... Där låg jag med snittsår och visste inte hur mycket jag tordes röra på mig... Så jag fick ringa på klockan och be dem lyfta upp henne till mig...
Sen tog de henne ett par timmar andra natten då hon bara skrek, jag var helt slut och stygnen värkte... Att de då inte kom på att mjölken inte hade kommit ingång alls är obegribligt...
Med Fredrik hoppades jag på att få komma till lätt BB, jag tyckte ju att förlossningen var enkel och jag mådde kanon! Tyvärr ansåg inte förlossningen det... Jag hade förlorat över en liter blod och sydd en hel del i underlivet...
Även denna gång fick jag dela rum, men med Fredrik kändes det lite enklare då mjölken rann till och han faktiskt sov lite grann ibland... Men det var jobbigt när Elin och pappan kom på besök och man fick lov att sätta sig i dagrummet, man vill ju få en chans att gosa ihop sig som en familj... Så jag åkte hem direkt efter 72 timmar...
Trots att personalen tyckte att jag behövde vara kvar och vila upp mig... Hur man nu ska kunna göra det när man delar rum med någon helt okänd, utan avlastning och obekväm säng...