Detta med tvätten av kläder..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Excalibur

Trådstartare
Hur länge ska man hålla på o tvätta nya kläder till barn innan man kan använda dom??

För alltid?

Eller tills man ser om de verk vara vara känsliga mot saker?

När vet man det isåfall?

Jakob är 4,5 mån o har aldrig reagerat mot nåt vare sig i luft el mat ell dylikt.
Nu har jag fått en sån fin dress jacka o byxor. Skulle vilja ha dom idag men har ingen tvättid förrän på torsdag. Kan jag ha jackan på utan att tvätta?? Eller är jag då en ond o ytlig mor??:confused:

Kan förstå bodies o sånt mot huden.. Så byxorna kanske jag ska vänta med tills efter tvätten..

Snurrigt värre:D

Hur gör ni???
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Jacka har jag nog aldrig tvättat innan ungarna har haft det. Byxor, ja oftast... Ialla fall tills det är lite drygt 6 mån, sen har jag nog börjar "slarva" med byxor oxå, men body och pyjamas åker i tvättmaskinen fortfarande innan andvändning. Elin som är fyra år går jag lite mer på känsla... Luktar det lite "konstigt" jag då tvättar jag det först.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Oj, jag har inga barn men tvättar alltid mina egna kläder innan jag använder dem och kommer definitivt att tvätta dem till mina barn innan de har dem på sig.

Finns massa läskiga kemikalier i kläder, bland annat flamskyddsmedel. Även om man inte reagerar så sätter det sig i kroppen.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Alla nya kläder, såväl till barn som vuxna tvättas alltid innan användande i vår familj.

Du gör som du vill i din.

/P Döben
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Vi tvättar alla nya kläder, både till vuxna och barn.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Jag skulle låta honom ha jackan ändå!

Tvättade bara de allra första kläderna till Alma. Sedan har jag använt allting direkt från affären... :angel:
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Kläder mot kroppen SKA tvättas. Det är jättemycket kemikalier. Är det en överdragströja, jacka eller liknande som man inte har direkt mot huden så är det okej. Men tänk på vad de har mot ansiktet, munnen... Då kan de suga/slicka i sig de sakerna istället. Men handlar det bara om ett par dagar så...
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Jag tvättar aldrig nya kläder, varken till sonen eller mig själv. Jo, hans allra första klädombyten tvättades och torktumlades, dock med parfym i både tvättmedel och sköljmedel. Om han visar något en dag i framtiden, så slutar jag att använda sånt då.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Om han blir allergisk pga alla kemikalier i kläder är det lite för sent att börja tvätta då.
Tror inte allergin försvinner igen.


Jag tvättar alla lillkillens nya kläder, han är 8 månader.
Storkillens kläder tvättar jag inte så ofta längre.
Slutade tvätta allt när han var runt 2 år kanske.
Dock har jag blivit slö och orkar inte tvätta fler maskiner så alla kläder tvättas med parfymerat tvättmedel.
Men de första 6 månaderna tvättade jag parfymfritt.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Oj, vad många här är ambitiösa! Har aldrig tvättat nya kläder förrän de är använda, har fungerat bra hittills, "barnen" är nu 27, 18, 16 och 15. En allergisk mot pälsdjur och pollen...Men det beror nog mer på att mamma hade hund när dottern var liten.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

I vår familj så tvättar vi allt nytt utom ytterkläder till alla.
Nya kläder kan innehålla formaldehyd som konserveringsmedel mot mögel.
Formaldehyd/formalin är giftigt och cancerframkallande förutom att det är starkt allergiframkallande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Formaldehyd

Så att låta bli för att man inte ser någon allergisk reaktion är dumt för framtiden.
Små barn är dessutom mer känsliga för cancerframkallande ämnen än vad vuxna är.
Jag är oerhört allergisk mot formaldehyd och det är en av orsakerna till att jag får astma av tobaksrök som innehåller ganska så mycket av det.
Och antagligen också en av orsakerna till att rökning orsakar så mycket cancer.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Ojoj, här får man veta vilken HEMSK mor man är.... ;-)

Jag har aldrig tvättat något innan användning, varken till mig eller min dotter. De allra första kläderna hon hade var dock ärvda från äldre kusiner så de var ju tvättade ändå....
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Jag tvättar aldrig nya kläder, varken till sonen eller mig själv. Jo, hans allra första klädombyten tvättades och torktumlades, dock med parfym i både tvättmedel och sköljmedel. Om han visar något en dag i framtiden, så slutar jag att använda sånt då.

Men du, det är ju användningen av parfymer som startar upp allergier, ge ungen en chans... :crazy: !

Till TS, jag tvättar alla sonens kläder innan användning och även mina egna. Det är vansinigt mycket kemikalier i just kläder, och huden är vårat största organ.

Men du kanske kan skölja upp det för hand, så att du kan använda dräkten?
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Ojoj, här får man veta vilken HEMSK mor man är.... ;-)

Jag har aldrig tvättat något innan användning, varken till mig eller min dotter. De allra första kläderna hon hade var dock ärvda från äldre kusiner så de var ju tvättade ändå....

Ärvda kläder är det bästa ur den synunkten, då måna kemikalier tar ett par tvättar att få bort! Så vill man vara miljövänlig kör man med ärva kläder, så ett +poäng till dig :bump: !
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Hm, hade ingen aning om att det kunde vara så skadligt... :o

:crazy: Får nog börja tvätta dotterns kläder innan användning iaf.. :crazy:
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Hoppsan, jag har aldrig tvättat nya kläder, varken till barnen eller oss vuxna, hade faktiskt ingen aning om att man skulle det... Det enda jag brukar tvätta innan användning är lakan för de är så hårda och sträva när de är nya. Alltid lär man sig något nytt....
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Ja, och om han ska låta bli att utsättas för allt som han kan bli allergisk mot så får jag ge upp det mesta i livet. Typ.

Om jag ska vara lite allvarlig, så har aldrig någonsin nya kläder tvättats i min familj, varken till barn eller vuxna. Inte ens min allergiska mamma behöver tvätta nya kläder, trots att hon reagerar på både tvättmedel och sköljmedel.
Och trots att jag har allergi/överkänslighet mot djur i familjen så har jag ändå 2 katter och 1 hund här hemma ihop med min son. Och ska skaffa en till hund.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Jag är nog mest orolig för cancerrisken jag.
Formaldehyd är liksom giftigt.
Det är inte hundar och katter.

Så jag tycker gott att man kan undvika allt som är giftigt.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Det kan man om man vill. Men det finns faktiskt väldigt mycket som är cancerframkallande, bland annat en del av det vi äter. Och ska vi se till större mängder så är det väldigt mycket som är cancerframkallande. Så som jag förstått det så spelar det ingen roll i princip, om det handlar om tillräckligt små mängder. Nu menar jag inte av allt, men exempelvis formaldehyd eller det som finns i vår mat.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Och visst vill man minimera risken?
Eller hur?
Cellerna har ju en viss förmåga att läka sig själva.
Om inte påverkan utifrån blir för stor.

Tvätta nya kläder är ju en enkel och inte så väldigt begränsande åtgärd för att hålla nere trycket av cancerogen påverkan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 689
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp