Detta med tvätten av kläder..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Ja, och om han ska låta bli att utsättas för allt som han kan bli allergisk mot så får jag ge upp det mesta i livet. Typ.

Hur är det med det där egentligen?
Endel säger att man ska undvika husdjur när barnen är små (bäbisar) för att undvika allergier. Andra, t ex P1 hävdade att exponering för djur tidigt gör att barnen inte blir allergiska. I polen var allergi mot hästar nästan obefintlig på den tiden man lade en häst hud under babyn för tur (eller vad det var. Någon polack som vet?)

Hur ska man göra egentligen?

Fny
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

En jacka en gång är väl kanske inte så farligt. Det har väl hänt att vi oxå inte vill vänta när vi köpt något fint. I alla fall vi vuxna. Men annars tvättar vi alltid allt.

Ibland sköljer jag bara upp kläderna i handfatet. Jag har läst att det räcker att skölja upp kläderna i varmt vatten för att kemikalierna ska försvinna.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Bebben: Jag tycker nästan att det låter som om du är stolt över att du inte "jamsar" med din son.

Jag kan förstå argument som "jo, visst borde man, men jag orkar bara inte just nu". Men dig tolkar jag lite mer som "äh trams, här ska minsann inte tas någon extra hänsyn".

Jag kanske tolkar fel, men det låter så kallt i mina öron. Du får gärna förklara/förtydliga om du vill.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Jag har ingen aning.. men jag kan iaf säga att jag personligen som är uppväxt med pälsdjur, "lite skit i hörnen", föräldrar som röker inne och parfymerat tvättmedel, är inte allergisk eller känslig mot någonting. :p

Jag tror inte man ska överdriva så mkt faktiskt, utan bara leva relativt vanligt.

OBS! Bara vad jag TROR, inget jag VET!
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Jag är numera vuxen och utflugen och tvättar fortfarande en hel del kläder innan jag använder dem första gången. Jag växte upp med att kläderna (ej jackor, täckbyxor, strumpor) alltid tvättades före första användningen, även mina föräldrars, så jag har bara fortsatt. Tvättar alltid trosor och oftast t-shirtar/toppar. Yttertröjor och byxor tvättar jag dock aldrig före första användning.

Fixar inte att nya, otvättade trosor eller t-shirtar. De är stela och kliar. Underlivet mår inte bra heller (bl.a. däför använder jag oparfymerat tvättmedel och aldrig sköljmedel).
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Andra, t ex P1 hävdade att exponering för djur tidigt gör att barnen inte blir allergiska.
Jag tror att det här är närmast sanningen. Hur allergiska var barn förr? Hur allergiska är de idag, när allt ska vara kliniskt rent alltid?

Mina barn kommer att växa upp i ett hem med pälsdjur (hund) och jag är övertygad om att det kommer att gå alldeles utmärkt bra. Jag har växt upp med djur, en del högallergena, och jag har inga djurallergier.

(De allergier jag har, har jag, med undantag från doftallergin, konstigt nog dragit på mig som vuxen. Doftallergin har dock blivit desto mer påtaglig med åldern.)
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

*KL*

Men det går inte att jämföra hund med de ämnen som finns i nya kläder. Dessa kläder transporteras lååång väg under lång tid. De ska stå emot mögel, fukt, ohyra etc... Hur mycket djur tror ni finns i de lkänderna där dessa kläder tillverkas? Värme, fukt? Det är inte svenska förhållanden... När hunden är prepererad mot ohyra så sover du inte med den i sängen. När hunden har på mig något medel mot fästingar så ska barn inte sova med dem och vara restriktiva med umgänget. På den nivån ska man jämföra nya kläder och hund. Eller är det alltså helt okej att låta barnen sova med prepererade hundar för att lite skit rensar? Eller varför skulle det inte vara okej, men det är okej att använda kläder mot kroppen som är preparerade med gift? Kläderna är prepererade med gift för att andra organismer ska DÖ och inte kunna leva av klädrna. Ska det vara så svårt att förstå att det är skadligt??
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

En sak som jag tycker är konstig är att när jag växte upp på 70 talet så var det inte många som var allergiska .Någon hade hösnuva och någon var allergisk mot häst och katt det var det enda och nu är det mer regel än undantag att barn är överkännsliga mot något är det inte mat så är det något annat
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Hur allergiska var barn förr? Hur allergiska är de idag, när allt ska vara kliniskt rent alltid?
Antagligen lika mycket.
På sätt och vis.
Då så viste man bara inte att det var allergi som "Nys-Fia" led av.

Något som dock har hänt senare är de "sjuka husen", något som väsentligen har ökat allergierna.
Och så denna formaldehyd i kläderna.
Det hade man inte heller förr.

Mina barn kommer att växa upp i ett hem med pälsdjur (hund) och jag är övertygad om att det kommer att gå alldeles utmärkt bra.
Det tror jag med.
Just därför att:

Jag har växt upp med djur, en del högallergena, och jag har inga djurallergier.

Allergi är ju oerhört ärftligt.
Kolla bara med pappan också så att inga allergier kommer därifrån.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

En sak som jag tycker är konstig är att när jag växte upp på 70 talet så var det inte många som var allergiska .
Det är inte riktigt sant.
Jag hade min svåraste tid just på 70-talet.
De eksem som jag fick av formaldehyden var inte att leka med.
Mina böjveck var som stora öppna varande sår av en handflatas storlek.
I armhålan, armvecken och knävecken.
Ljumskarna klarade sig bättre eftersom jag aldrig använde otvättade trosor.
Det var så vi kom på det där med att det var nya kläder och formaldehyden.

Min mamma och hennes lillebror var barn på 40-talet.
Och mamma tålde inte ylle och tomat och fick svår eksem av det.
Hennes lillebror dog nästan av astma varje vår.
Lillasyster och storebror klarade sig.

nu är det mer regel än undantag att barn är överkännsliga mot något är det inte mat så är det något annat

Ja, och det beror till stor del på dessa kemikalier.
Formaldehyd i spånskivor som man hade i möbler var en stor bov på 70-80-talet.
Flytspackel.
Allt för täta hus som möglade både här och där.
Och så formaldehyd i kläder.
Bl.a.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Nu har jag läst igenom tråden och lärt mig något nytt. Känns ju nästan skamligt att man aldrig hört talas om att tvätta kläderna innan användning visserligen underkläder tvättar jag alltid innan första användningen men resten :crazy: ...//Fraggel som nu ska tvätta kläderna som köptes på rean.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Men det går inte att jämföra hund med de ämnen som finns i nya kläder.
Såg att du skrivit knapplån, men ville ändå understryka att jag inte jämförde hund med de ämnen som finns i nya kläder. :)
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Då så viste man bara inte att det var allergi som "Nys-Fia" led av.
Men förmodligen klarade hon sig ganska bra ändå. Det kan ju vara så att allergier alltid funnits (sannolikt) men att de tilltagit i omfattning och styrka.

Något som dock har hänt senare är de "sjuka husen", något som väsentligen har ökat allergierna.
Det tror jag absolut.

Kolla bara med pappan också så att inga allergier kommer därifrån.
Det gör det, tyvärr. Han är allergisk mot katt och pollen, ingen allergi alls mot hund (uppväxt med hund - samband?). Jag misstänker att han har allergiastma och försöker få iväg honom till läkare för att reda ut närmare exakt VAD han är allergisk mot och OM han har astma.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Jag tror att det här är närmast sanningen. Hur allergiska var barn förr? Hur allergiska är de idag, när allt ska vara kliniskt rent alltid?

Fast det finns för många variabler med i problemet. Tätare hus, mer omfattande immuniseringar, nya kemikalier, anti-bakteriell idioti, förändrad kost, miljögifter etc. Man skulle vilja veta vad som är det avgörande.

Jag har inga allergier och hade inga som barn. Inte syrran heller och ingen i släkten bakåt. Både syrran och jag bet på naglarna, lattjade med katter och hundar, åt grus, hade föräldrar som rökte samt växte upp i den tidsålder då vissa livsmedel hade de all-time högsta koncentrationerna av DDT, PCB, hormoslyr, kvicksilver och andra tungmetaller. Hur kan det komma sig att vi klarade oss mot allergier? Vad gör att många barn idag har allergier.

När jag var barn varnade vuxna för att om man åt för mycket godis skulle man få diabetes (som barn). Nu 35 år senare lutar det mer och mer åt att barndiabetes är epidemiskt. Alltså, verkligen epidemiskt som i smittsamt med gemensam källa.:confused: Kommer allergier visa sig stamma från något osannolikt också?

Fny
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

(De allergier jag har, har jag, med undantag från doftallergin, konstigt nog dragit på mig som vuxen. Doftallergin har dock blivit desto mer påtaglig med åldern.)

Fast allergier blir ju värre ju mer man utsätts för alergenet... Man blir aldrig dålig första gången man utsätts för nåt... Utan det krävs att man får i sig/på sig alergenet minst två gånger... alltså kan dina allergier ha med din uppväxt att göra...

Carolus som fått itutat sedan barnsben att kläder tvättar man en gång innan man använder dem, både på grund av kemikaler och för att man vet faktist inte fad andra gjort med klädesplagget innan det kommer i mina ägor...
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

...och för att man vet faktist inte fad andra gjort med klädesplagget innan det kommer i mina ägor...

Kommer okallat att tänka på avsnittet av ER när Mei-Ji(?) har en fläck på tröjan som syns i UV..:crazy:

Fny
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Då vill jag understryka att det var ett knapplån ;)

Sen vill jag förtydloga en gång till att det är helt knasigt att jämföra allergener från olika saker med GIFT! Hur kan man få det till samma sak??? Gift är till för att ta kål på saker och inget annat.
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Sen vill jag förtydloga en gång till att det är helt knasigt att jämföra allergener från olika saker med GIFT! Hur kan man få det till samma sak??? Gift är till för att ta kål på saker och inget annat.

Men kan de inte ha med varandra att göra? Jag menar, det finns de som tror att allergi har att göra med att vi möter för lite bakterier, hur kan det hänga samman? Om man försvagas av miljögift kanske kroppen triggar på tredjepart, eller hur?
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Jag tvättar aldrig nya kläder, varken till sonen eller mig själv. Jo, hans allra första klädombyten tvättades och torktumlades, dock med parfym i både tvättmedel och sköljmedel. Om han visar något en dag i framtiden, så slutar jag att använda sånt då.

Det han i framtiden visar om han exponeras ofta för gift och kemikalier är väll kanske allergier, annars kan man ju i fabrikerna (där de exponeras ofta, då desutom vuxna och ej spädbarn) se olika sorters cancer.

Jag som också har hund är ännu nogrannare med sådant som är lätt att undvika ex. att ta på otvättade kläder, för att kanske kunna undvika att han blir allergisk. När han visar något är det ju försent....
 
Sv: Detta med tvätten av kläder..

Jag tror inte att det finns bakterier i gift faktiskt... Jag tror heller inte att gift triggar vårt immunförsvar. Snarare bryter ned det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 689
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp