Detta med stilrena och enkla hem....

Ramona

Trådstartare
....är det verklighetsförankrat?

Jag vet inte hur människor som bor i sådana där stilrena och "tomma" hem lever. Går det att leva så när man är aktiv och har vänner som kommer över?

Hur funkar det i bostäder där man bara har en tresitssoffa, vart sitter andra när man har ett gäng på besök?

Poängen är att vi har börjat fixa och dona mer och mer i vår lägenhet. Köket blev vi jättenöjda med, hallen är en kompromiss då vi bor trångt (61 kvm) i stan, sovrummet är vi nöjda med i grunden, men det blir alltid någon typ av avställningsplats/förråd eftersom vi saknar ett ordentligt förråd i källaren/vinden.

När man tittar på inredningsbilder eller Hemnet så känns det som att det inte går att bo sådär. Har folk inga saker?? Även när det inte är för utställning såsom Hemnet så känns många hem väldigt kala i inredningstidningarna.

Hur lever folk som har det sådär? Själv har vi saker överallt typ och då är vi inga stökiga människor utan vi rensar och kastar rätt så friskt. Post och sånt tas alltid om hand med detsamma, men ändå är det alltid papper framme någonstans.

Jag vill bo i ett mysigt hem där jag trivs, och jag känner att jag inte riktigt är där just nu. Jag hatar bäddsoffan som står bredvid den normala 3 sitssoffan. Jag hade gärna slängt ut båda två och köpt nytt bord också, men jag hittar ingen lösning som fungerar. Vi måste kunna ha gästar som sover över, samtidigt som vi måste få plats med folk på fika, film, whatever. Det känns inte som en lösning att köpa en bäddsoffa med 3-4 sitt platser. Då fungerar inte vårt hem.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag skulle aldrig kunna bo sådär "stilrent", jag vill ha ett varmt hem där det syns att det bor någon:)

Och angående ditt soffproblem så vill jag bara tipsa om att det finns hörnsoffor som även är bäddsoffor;)
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Stirra dig INTE blind på Hemnet!

Vi sålde vår lägenhet för några månader sen, vi hade köpt vårt hus precis innan och fått nycklarna dit innan fotografering och visning.
Vi packade ner och flyttade bort 2/3 delar av allt i lägenheten just för fotografering och visning, ett önskemål från mäklaren för att folk som kommer och är spekulanter ska kunna föreställa sig hur deras möbler osv kan se ut där i lägenheten, sen känns självklart allt större ju mindre saker man har.
Så det är väldigt mycket styling på försäljningsobjekt och i inredningstidningar/bloggar, folk lever oftast inte så.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Och angående ditt soffproblem så vill jag bara tipsa om att det finns hörnsoffor som även är bäddsoffor;)
Jag vill gärna se dem i så fall för jag hittar inga som passar?
Antingen är de helt sjukt stela (jag vill ha en bullig och mysig soffa) eller så finns det ingen bäddel i dem.

Vi skulle egentligen vilja ha en stor U-soffa med två divaner eller hörnsoffa med divan och med bädd i. Men vi hittar ingen. Har letat i över ett år nu.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Så det är väldigt mycket styling på försäljningsobjekt och i inredningstidningar/bloggar, folk lever oftast inte så.
Men eftersom 3-sitssoffor existerar så innebär det ju att folk tycker att de räcker. Och alla bor ju inte i trånga ettor.

Sitter de på golvet när de får gäster? Eller tar man fram köksstolarna då? Jag förstår inte hur det fungerar i praktiken för det är så långt ifrån hur det fungerar hemma hos oss.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Förvaringsmöbler som sväljer mycket är svaret.

Vi lever rätt så trångt, 2 personer och 2 stora hundar på 52 kvadrat. Vi har tex en säng med förvaringslådor under (brimnes ikea) och har satt in två extra högskåp i köket för att maximera förvaringen där. Även i badrummet finns ett extra högskåp för lakan och handdukar.

Men det där med soffan fattar inte jag heller... Vi har en uppblåsbar madrass för övernattande gäster, men vi vill ju gärna få plats på ett schysst sätt i soffan i vanliga fall...
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Skulle tro att de har fåtöljer? Men jag håller med dig, 3-sitssoffor är för små.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Våra övernattningsgäster får sova i en uppblåsbar säng :) Den är helt ok för en natt eller två, är lätt att ställa undan när den inte används och gör att soffvalet inte behöver begränsas av att det ska gå att sova i den :)
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Alltså, vi är väldigt praktiskt lagda så vi har maximerat allting som kan maximeras. Det går inte att få mer förvaringsutrymme än vad vi har. Som sagt, hallen blev bra men en kompromiss. Det blev trångt, men den sväljer nu massor mer. Samma sak med allting i har. Finns ingen möbel som inte har ett annat syfte. Skulle vara köksbordet då, det har ingen förvaring i sig, men allting annat har.

Just nu känns det som vår lägenhet är sjukt omysig och stökig. Det känns inte alls sådär ombonat och härligt ut. Jämför man med tidningar och typ designprogram på TV ser vår lägenhet ut som ett övermöblerat bomsnedslag.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Man kan ju ha ett par fåtöljer också.

Jag har en tvåsitssoffa och en fåtölj. Det fungerar ganska bra. Man klämmer ihop sig i soffan eller kompletterar med köksstolar eller sitter på golvet.

Jag kan också tycka att det finns en övre gräns för hur många sittplatser som är rimligt att man förväntas ha.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Våra övernattningsgäster får sova i en uppblåsbar säng :)
Fast vi har inte plats för det i vår lägenhet. Vi kan i bästa fall flytta bort vardagsrumsbordet för att bädda ut bäddsoffan, men där tar det stopp.

Och nej, jag hade inte lagt varken mina eller sambons föräldrar på en uppblåsbar madrass. De är över 60 år och förtjänar att ligga bekvämt. Och vår säng är bara 140 cm bred, så den är också för liten för att lägga ett äldre par i.

Jag kan sova på en uppblåsbar madrass, men jag är ung och inte så petig. Gäster vill jag inte ha så.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jämför man med tidningar och typ designprogram på TV ser vår lägenhet ut som ett övermöblerat bomsnedslag.

:rofl: Varför skulle man jämföra med det?

Om jag jämför mig själv med modellerna på reklamaffischerna så ser min kropp ut som en nersupen val. Men reklamaffischen är inte en vettig referensram...
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag kan också tycka att det finns en övre gräns för hur många sittplatser som är rimligt att man förväntas ha.
Fast jag vill ha många sittplatser. Jag vill kunna sträcka ut mig i soffan tillsammans med sambon utan att någon ramlar ut för att det är så trångt.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Min syster och svåger har ett väldigt stilrent hem med mycket öppna ytor. Det funkar bra. Och jag tycker det är trivsamt, för det passar verkligen dem, hur de är i stil etc,

Beträffande besök så är nog ofta matsals/köksbordet centrum när det är större sällskap. Har man bara en tresitssoffa gissar jag att man löser det så.

Själv bor jag i en etta och har bara en tvåsitssoffa. Om det kommer mer än en gäst innebär det alltså köksbordet eller uteplatsen. Man kan lyfta fram en stol till soffan också, men generellt tycker jag om att umgås vid bord. Och när jag tänker efter är det faktiskt det vanligaste i hela min bekantskapskrets.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Jag tror att ekvationen liten lägenhet, minimalism och många sittplatser är i princip omöjlig att lösa. Du får göra avkall på någon av punkterna.

Den person jag känner som har ett stilrent minimalistiskt hem har trots det två soffor i vardagsrummet. Men så är lägenheten drygt hundra kvadratmeter.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Men eftersom 3-sitssoffor existerar så innebär det ju att folk tycker att de räcker. Och alla bor ju inte i trånga ettor.

Hmm hur tänker du med det uttalandet ?

De flesta har ju en normal soffgrupp vilket ofta består av en 3a och en 2a ibland ingår även en 1a i gruppen. Det är ju bara de som bor riktigt trångt och litet som bara har en soffa. Ibland stöter man på de som har en 3a och två fotöljer istället.
Finns ju för övrigt många soffgrupper där bäddsoffa ingår i serien och ofta är det ju då 2an som går att få som bäddsoffa.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Hemnet kan som flera har skrivit inte användas som referensram. Jag bar upp fyra bokhyllor med böcker på vinden när jag sålde min lägenhet (2,5:a på 60 kvm) i höstas. De kära, men ack så fula, monsterhögtalarna ställde vi undan när det var dags för fotografering och visning. Likaså plockades allt annat som stal plats från utrymmet, t.ex. fotpall och hundbäddar undan.

Men jag tycker ändå att vi fick gott om plats för många gäster och övernattningar i vår lilla lägenhet utan att det såg överbelamrat ut. Nu hade vi ingen bäddsoffa (utan en vanlig tresitssoffa), men det hade vi utan problem fått plats med. Sittplatser för 6-7 personer i soffa och fåtöljer fick till vi utan problem. Matbordet är ett klaffbord som rymmer 8 personer när det är utfällt till max.

Jag tror på smarta möbler som klaffbord och smart förvaring som slukar mycket. Extrastolar (klaffstolar) kan hänga på en vägg.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

De enda jag känner med en riktig stilren minimalistisk lägenhet har ett förrådsrum i lägenheten (säkert menat som walk in closet, tippar på drygt 6kvm) där de har förvaring från golv till tak och där inne ser det ut som ett bombnedslag, speciellt om man kollar mot "stora osorterade jätte lådan".

Tror det behövs om man vill ha det riktigt minimalistiskt alltid, både för att få plats och för att orka med.

Ang sittplatser så har många jag känner tjocka "kuddpallar" som tas fram om man är ett stort sällskap och sitter i soffan.
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Hmm hur tänker du med det uttalandet ?

De flesta har ju en normal soffgrupp vilket ofta består av en 3a och en 2a ibland ingår även en 1a i gruppen. Det är ju bara de som bor riktigt trångt och litet som bara har en soffa. Ibland stöter man på de som har en 3a och två fotöljer istället.

Och hmmm hur tänker du med det uttalandet? Eller vad är din definition av "riktigt trångt och litet"?

Jag och sambon har "bara" en soffa, en tresitsssoffa (som man visserligen får plats fyra i om man bara sitter rakt upp och ner) med fotpall. Vi har inte ens reflekterat över att vi skulle behöva en större soffa.

Om vi skulle ha en som du kallar "normal soffgrupp", vad skulle vi ens göra med den?
 
Sv: Detta med stilrena och enkla hem....

Men eftersom 3-sitssoffor existerar så innebär det ju att folk tycker att de räcker. Och alla bor ju inte i trånga ettor.

Sitter de på golvet när de får gäster? Eller tar man fram köksstolarna då? Jag förstår inte hur det fungerar i praktiken för det är så långt ifrån hur det fungerar hemma hos oss.

Vi har som sagt en 3-sitssoffa med tillhörande fotpall. På dessa kan det utan problem sitta 5 personer.

Våra gäster behöver inte sitta på golvet, men det är väldigt väldigt sällan vi bjuder hem mycket folk för att kasta sig raklånga i soffan och titta på tv... Utöver soffan har vi en fåtölj (som står på annan plats) och 8 stolar som tillhör matbordet. Dessa fungerar utmärkt att sitta på. I nödfall finns det två balkongbordsstolar också :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp