Detta med reflexer

cowgirl81

Trådstartare
Om eran sambo gått ut med era barn/en i barnvagn och gått längs med en starkt trafikerad väg i skymmning utan reflexer.
Hur hade ni reagerat.
Bara undrar om jag överreagerar.
Kom hem till ett olåst hus och ingen hemma, funderade på vart de kan ha tage vägen. Ingen i trädgården så tänkte kolla skogen som hör till oss på andra sidan vägen.
När jag ser efter så inga bilar kommer så ser jag nått mörkt komma borta på vägen.
Jo sambon är ute och går med sonen i barnvagnen. Reflexskyddet ligger under vagnen.
Frågar varför han inte har det på vagnen, jo han har ju sin namnskylt med reflex svarar han. Blev rosenrasande.
Hans reflexskylt sitter väldigt långt ner på vagnen så det är ju de sista man ser.
Hur hade ni reagerat på denna situation.
Orolig mamma

Sv: Detta med reflexer

Hade blivit asförbannad! Kör din sambo inte bil själv så han vet hur fort sikten försämras nu när det blir mörkare?

Jag hade blivit arg!

Sätt på flera reflexer på barnvagnen, så den syns från alla håll. Så slipper man glömma att ta på massa reflexer på vagnen när man ska ut. Sen behöver man kanske inte gå brevid stor trafikerad väg alls på kvällen.. (om ens alls..)

Jag har ju slängt på extra reflexer, såna man har till tränsen med kardborre. Men vill ju ändå han ska ha det fluorserande täcket. Barnvagnen är ju grå så syns ju inte så bra. Han har bil så ska be han när det är skymnning att han åker iväg en sväng, så ska jag gå med vagnen på grusvägen så ska han få möta oss, sen ska jag be han köre samma sträcka, men då kommer jag ha på det fluorserande regnskyddet.

Detta har vi som då låg under vagnen.

Jag hade blivit arg, man gör inte så:mad:

Fixa reflexer som alltid sitter på så slipper du ett sådant dumt misstag igen.

Har han inget körkort själv?

jag skulle bli svinförbannad!
Som att åka bil utan bälte.
Har man bra reflexer så ska man använda dem!

Men sen är det ju faktiskt så att reflexerna syns bättre om de sitter långt ner.
Tolka det inte som att jag vill skydda din sambo nu, ju fler reflexer desto bättre, men det är de lägre reflexerna man ser först :).

Hade sagt: nämen oj då du syns ju faktiskt inte alls utan reflexer försök komma ihåg att sätta på täcket. Sen hade jag köpt några nya och hängt på permanent utifallatt han eller någon annan skulle glömma igen. (men så har jag ju inte barn heller, å andra sidan vet jag att människor ilsnabbt förtränger, rationaliserar och glömmer bort att göra rätt nästa gång om man skriker på dem.)

Jag hade förmodligen försökt framföra min åsikt pedagogiskt "Snälla använd reflexskyddet och refläxväst nästa gång, jag vill inte att någon idiot kör ihjäl er" (Sen hade jag tackat gudarna att inte nått redan häst!)

Reflexer sitter alltid på. Men hade velat han haft det fluorserande skyddet på. Man syns ju bättre om det är nått neongult på vagnen.

Här syns de reflexer som alltid sitter på. Plus att det är reflexpasspoaler på vagnen. Men den syns ju ändå dåligt i skymmning.

Häng på några sådana som dinglar också.

Vi har två sittandes mitt på suffletten så de syns framifrån, sedan hänger det vid varje däck också :)

Jo men det är ju just därför jag vill att han har det neongula i skymmning för det syns bättre då.

Kan du lägga in bild på de som dinglar. Jag är lite seg på att förstå vad du menar. :)

OK, då är jag med. Bara man inte luras och tro att det syns i mörkret (fick den uppfattningen när du skrev fluorescerar).

Själv tvingar jag hela familjen att cykla i snygga gula reflexvästar!

Jag använder nästan jämt reflexväst eller min gula hööksjacka. När det är på väg och bli skymmning. Enda gången jag inte har regnskyddet på är det är varmt ute och sol för då blir det för varmt där inne. Men sambon är lite seg med reflexer.

Det regnskyddet hade jag oxå till min vagn, och det syns när man kommer i mörkret :bow:

25111834.jpg

Fast vissa är blinda, min kompis skulle med bussen hem från oss på kvällen, jag hade regnskyddet på vagnen + makens varselarbetsjacka. Dessutom lampa som jag rörde i cirklar för busschauffören skulle se oss. Hrm typ när han var 1 mm från oss såg han mig och typ tvärbromsade :confused:

Jag har inga barn, men jag blir nervös varje gång jag ser föräldrar gå längs stora vägar med barnvagn - även på dagen. Utifrån den erfarenheten om mig själv, så tror jag att jag hade blivit skogstokig och utrustat barnvagnen med reflexer över allt som får sitta där även på dagen.

Hur man ska reagera vet jag dock inte:)

Ja det är nästan som om vissa är paralyserade när de är ute och kör. Har råkat ut för en sån jag också. Jag i min varsel jacka plus neonöverdraget på barnvagnen med reflexer. Jag hade inte velat ha lillfingret mellan bil och barnvagn. Gick så nära kanten jag kunde hade en mur på andra sidan så kunde gå mer åt vänster.

Kan du lägga in bild på de som dinglar. Jag är lite seg på att förstå vad du menar. :)

Jag kan ta en bild på vagnen senare om du vill ?

Men jag har fäst typ sådana här:
999586_.jpg

Vid hjulen, sidorna och på sufletten ( dom dinglar ju och rör sig när man går med vagnen )

Dom får alltid sitta nu på höst/vintern så man alltid har reflex med sig om man skulle behöva ta sig hem eller så när det mörknat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 771
Senast: Cocos
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
9 125
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag står här i livet, snart 25 år fyllda (herregud vad tiden går fort), har en sambo sedan 1,5 år tillbaka som jag vill dela mitt liv...
2
Svar
23
· Visningar
2 556
Senast: Amha
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 221
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar