Detta med foder..

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag "har" två hästar som står med uträknad foderstat och ett superbra hö med överskott i både energi och protein trots att ts är i "absoluta minimum" (den ena får 1.5 kg ts/100 kg häst, den andra får mindre pga maxgivan i stallet) och ändå tycker jag inte att hästarna ser ok ut.

Enligt analys har vi en kvot i höet på 6.8 så då tänkte jag att kanske är det proteinöverskottet som gör att de inte håller hullet så bra (har läst att det kan vara så??) och tänkte att om man då försöker sänka kvoten, men hur 17 ska man lyckas med det? Är det bara betfor som gäller då eller finns det några andra lämpliga fodermedel?

Jag tittade lite snabbt på havre, men då går kvoten upp ännu mer..

Eller har ni några andra tips?

mvh/ Lavinia, som mest är van vid fet ponny som blev ännu fetare av att titta på gräsrötter på vykort på andra sidan vägen...
 
Sv: Detta med foder..

Proteinöverskott gör en häst enligt min erfarenhet inte mer "mager". Tänk vad protein gräset innehåller, kvot på ca 13. Kan det vara så att analysen inte är korrekt? Eller så behöver hästarna mer mj?
Ett väldigt stort överskott kan vad jag läst "sno" mj, men jag antar att det är stora överskott det då handlar om.
 
Sv: Detta med foder..

En kvot på 6,8 är inte särskilt hög. Om de inte håller hullet så skulle jag tro att foderstaten innehåller för lite energi. Är den uträknad efter vad hästarna fungerat på tidigare år eller är den baserad på en tabell (Hippocampus eller likknande)?

Om hästarna äter mer hö så vore det enklaste att ge dem fler kg av det befintliga höt istället fö att köpa krafftfoder.
 
Sv: Detta med foder..

Är de för magra är ju inte foderstaten uträknad efter hästen utan efter tabellen. Det är ju individuellt.

Ge mer mat helt enkelt, den som står på maxgiva i stallet får man väl köpa extra till. Räkna ut vad de äter när de håller hullet fint och använd det som riktmärke. :)
 
Sv: Detta med foder..

Hej alla!

Den ene vet jag ätit ca 6 kg silage innan (och sen massa kraftfoder), men eftersom han gått i "pension" pga skada och 6 kg silage inte känns som ett vettigt riktmärke har vi inget alls att gå på på den herren (speciellt som han nu inte tävlar och tränar längre, utan bara skrittas). Han har heller aldrig haft en uträknad foderstat. Han äter nu 11 kg hö, mineraler, 100 gr betfor (jag vägde igår..) och 6 dl havre och väger ca 700 kg. Med bara höet ligger han 6 mj över och med alla annat inräknat ca 12 mj över. Men då antar jag att vi kan ge honom mera havre(vilket ägaren har köpt iaf) och se vart det barkar.

Min fröken har flyttat från ett stall där vi hade fri tillgång på oanalyserat foder (som bör ha innehållit mycket dåligt med protein eftersom magen var stor men musklerna försvann i överlinjen). Så tyvärr har jag inget att gå på på henne heller. Hon fick innan jag höjde henne ca 10 mj för mycket. Enligt "tabell" ska hon klara sej på 7 kg/dag (bortsett från ts-halten som då blir enligt mej åt fanders).

Herren kan vi som sagt inte ge mer hö- eftersom stallägaren vägrar ge mer hö "det blir så mycket extra arbete". Min ligger på maxgiva, där jag la henne när jag tyckte hon började tappa. Hon ser något bättre ut iaf, jag har även lagt på henne den enorma mängden betfor som ingår (ca 100 gr:-) ). Både jag och herrens ägare vill hellre ge hö än kraft, men det går ju inte med den stallägare vi har.

Men då provar jag helt enkelt att höja iaf herren ännu mer, min är inte sååå mager, utan mer på gränsen och med hennes tidigare lättföddhet känns det som om man ska vara glad att hon inte ser ut som en tunna..

/ Lavinia
 
Sv: Detta med foder..

Om de är på gränsen nu måste man höja ett ordenligt snäpp, för det klassiska är ju att det går fort i slutet av januari/början på februari när de faller ur och har haft ett litet underskott hela vintern.

Min hästar kan inte heller äta enligt tabell, de blir fööör smala då. Till exempel:
- d-ponnyn, ska äta 59 Mj enligt tabell, äter nu ca 80, slank och fin
- kallblodtravaren, ska äta 61 Mj enligt tabell, brukar få 85-90 om vintern för att hålla hullet.

Min kallblodskorsningsponny äter straxt över tabellbehovet, och hon har gått ner jättemkt i vikt. (Vilket är meningen då hon varit väldigt fet efter betet i år) Hon ska få mer mat när hon nått målvikten. Brukar ligga på 68 Mj kanske, behovet enligt tabell: 56Mj. Äter nu när hon bantar runt 58 Mj.

Har inte haft nån häst än som är rund och fin om de äter så lite som de vill föreslå i programmen, men det kommer nog passa kallblodskorsnignen senare då de brukar bli mer lättfödda med åldern, hon är 6½ nu. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 184
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp