Detta med boots

TheRedLightning

Trådstartare
Finns det något sätt man kan ta reda på vilken storlek ens häst har i boots?
Jag har sett så många olika storleksbenämningar, allt från ponny, cob, full eller S, M, L osv.
Jag vet jag märkte när jag köpte ett bar benskydd i storlek full, så var de små i storleken, men sen fanns det andra benskydd som var stora i storleken trots att båda hade storlek full.
Försökt ta reda på om det kan vara samma fenomen på boots, men hittar ingen storleksguide, så tänkte höra hur ni gjort för att ta reda på vilken storlek era hästar ska ha i boots?
Kan man t ex mäta något på hoven och sen mäta boots i butik på något sätt?

Hej!

Min tjej har dubbelnollor i skostorlek, men oftast x eller xl i boots-storlek. Storleken varierar dessutom mellan märken. I ett märke är det N i ett annat XL, suck! Jag brukar gissa vilt och hellre ha lite för stort än för litet. Komma ihåg storleken på dom jag har hemma har inte funkat än så länge...

/Lavinia

Hej!

Min tjej har dubbelnollor i skostorlek, men oftast x eller xl i boots-storlek. Storleken varierar dessutom mellan märken. I ett märke är det N i ett annat XL, suck! Jag brukar gissa vilt och hellre ha lite för stort än för litet. Komma ihåg storleken på dom jag har hemma har inte funkat än så länge...

/Lavinia
Så man kan ta hjälp lite av vilken skostorlek hästen har? Där är jag lite osäker på vad min har.

Det tror jag inte. Min har alltså extrem små skor (för sin storlek, många hästar i hennes storlek har nollor) och behöver ändå jättestora boots.

Har man vanliga skor brukar det stå på traktarmen vilken storlek det är, om det kan hjälpa? Jag tror man får hitta ett märke som har en storlek som sitter bra och sen försöka komma ihåg storlek och märke... (det är mitt problem, minnet suger).

/L
Så man kan ta hjälp lite av vilken skostorlek hästen har? Där är jag lite osäker på vad min har.

Det tror jag inte. Min har alltså extrem små skor (för sin storlek, många hästar i hennes storlek har nollor) och behöver ändå jättestora boots.

Har man vanliga skor brukar det stå på traktarmen vilken storlek det är, om det kan hjälpa? Jag tror man får hitta ett märke som har en storlek som sitter bra och sen försöka komma ihåg storlek och märke... (det är mitt problem, minnet suger).

/L
Jag tror det stod en 3:a sist jag såg, men jag blir lite osäker då jag har en sko där det står 3 på som prydnad här hemma och den är mindre. Därför jag tänkte om man kanske kunde mäta på själva hoven eller liknande om man är lite osäker på skostorleken.

Men håller man i bootsen så är det ju inte jättesvårt att uppskatta hur de är i storleken.
Samma med grimmor och träns.
Kanske om man har en "normal" häst, men min är lite ojämn, har xfull i grimma men full i träns, ett par benskydd i stl full passade inte, men ett annat märke i stl full passade. Så jag blir inte klok. Därför jag vill veta om man kan på något sätt mäta på t ex hoven och sen mäta på ett par fysiska boots, då jag inte kan se med såkallat ögonmått och avgöra om det passar eller inte.
Har testat ögonmåttet en gång, gick inge bra, slutade med för litet.

Kanske om man har en "normal" häst, men min är lite ojämn, har xfull i grimma men full i träns, ett par benskydd i stl full passade inte, men ett annat märke i stl full passade. Så jag blir inte klok. Därför jag vill veta om man kan på något sätt mäta på t ex hoven och sen mäta på ett par fysiska boots, då jag inte kan se med såkallat ögonmått och avgöra om det passar eller inte.
Har testat ögonmåttet en gång, gick inge bra, slutade med för litet.

Pratar vi vanliga boots..? Tänker mig att man borde kunna mäta runt karleden där dom ska sitta, då har du ju något att utgå från sen när du är i butiken.
Hela boots kan man ju klippa av om dom är för långa om det är ett problem du har, kan väl ev funka på boots med knäppning också beroende på hur den ser ut.

Pratar vi vanliga boots..? Tänker mig att man borde kunna mäta runt karleden där dom ska sitta, då har du ju något att utgå från sen när du är i butiken.
Hela boots kan man ju klippa av om dom är för långa om det är ett problem du har, kan väl ev funka på boots med knäppning också beroende på hur den ser ut.
Oj, finns det olika boots. Här trodde jag det bara fanns en modell, men olika märken och utseende. Se där alltid lär man sig något nytt.
Ah, det var smart att mäta runt karleden, funderade just på var exakt man bör mäta. :up:

Jag tycker också boots är otroligt svårt! Jag har ett par full och ett par M som jag provade. De i M hade min förra smäckra D-ponny haft (passade perfekt) men de var på tok för små för min häst. De i full var alldeles för stora. Suck. :meh:

Alltså, boots är ju inte ovanliga i att variera inom storlek, det gör väl mer eller mindre allt? Tänk typ träns, schabrak, benskydd, täcken, eller varför inte kläder för mänsker. Bara för att jag kan ha en 38 behöver inte en annan 38:a passa.

Och ja, det finns mängder med olika boots. Både i material och utseende. Min har fyra olika sorters boots som fyller olika funktioner.

Oj, finns det olika boots. Här trodde jag det bara fanns en modell, men olika märken och utseende. Se där alltid lär man sig något nytt.
Ah, det var smart att mäta runt karleden, funderade just på var exakt man bör mäta. :up:
Finns olika skyddsboots
gummiboots: ribbade/släta, med knäppning/hela
Neoprenboots: med eller utan "knopp" så de inte roterar.
Konstläder/läder.
Viktboots.
"Klapperboots".
Minns säkert fler modeller..
Boots kan man ju också syfta på hovboots/joggingskor..

Men ang storlek så ger det ju ett hum om man mäter karleden. Höjden i bakkant kan ju vara bra. Gummi går ju att klippa om de blir för höga, andra material kan vara knepigare.

Jag har ett par neopren med knopp storlek L till min islänning med skostorlek 0X3, lite stora så har vikt sig lite i nederkant och jag knäpper lite omlott. Inge skav och snurrar inte:)

Eller om du har ett par boots som sitter bra kan du ju mäta den storleken.

Jag tycker också de varierar i storlek, men min kan ha M och L oftast. På några få är L lite stora.

Finns olika skyddsboots
gummiboots: ribbade/släta, med knäppning/hela
Neoprenboots: med eller utan "knopp" så de inte roterar.
Konstläder/läder.
Viktboots.
"Klapperboots".
Minns säkert fler modeller..
Boots kan man ju också syfta på hovboots/joggingskor..

Men ang storlek så ger det ju ett hum om man mäter karleden. Höjden i bakkant kan ju vara bra. Gummi går ju att klippa om de blir för höga, andra material kan vara knepigare.

Jag har ett par neopren med knopp storlek L till min islänning med skostorlek 0X3, lite stora så har vikt sig lite i nederkant och jag knäpper lite omlott. Inge skav och snurrar inte:)
När du säger bakkant är det från marken bakom hoven upp till typ karleden då, som du menar?

Eller om du har ett par boots som sitter bra kan du ju mäta den storleken.

Jag tycker också de varierar i storlek, men min kan ha M och L oftast. På några få är L lite stora.
Äger inga boots och ingen annan i stallet har det heller, så jag hade kunnat låna och prova storlek på. Vill inte råka köpa ett par som blir för små, men ska mäta och se. :up:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 398
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar