detta med bentekniken...

diabla

Trådstartare
hur är det egentligen? kan man träna en häst att få bättre teknik? min häst hoppar med typ ett ben i taget och inte i nån ordning och inte samtidigt! ungefär. hur gammal är hästen när det "bestäms" hur hästen kommer att hoppa resten av livet? eller är det nått som liksom sitter i hästen? och vissa hästar har det och andra inte? eller går det att ändra på? och hur?

Sv: detta med bentekniken...

jag brukar hoppa höga kryss om hästen är ojämn i tekniken i frambenen. sen hur den kommer hoppa i framtiden beror mycket på hur du tränar den. låter du hästen hoppa av stort för ofta blir de ju lätt flacka i sin språngkurva. var inte rädd att styra hästens språng med hjälp av bommar framför och bakom hindren.

Instämmer i det andra svaret, samt är hästen en ovan hoppare/ nybörjare så tar det ett litet tag innan den får jämnhet i sin teknik, det kommer oftas när de börjar bli starkare och lär sig hålla ordning och reda på sina ben.
Så tekniken brukar oftast blir bättre, samt att man kan påverka den en del!

ex hästar som är "slöa/långsamma" i sina framben, eller dålig reaktionsförmåga kan man öva upp genom att hoppa stutts serier, gymnastikhoppning m.m. gärna lite trångt mellan hinderna, och hinderna behöver inte vara specillet höga.

precis, att hoppa studs är väldigt bra me hästar som inte är snabba me benen!

okej bra tips! tack så mycket! ska till stallet ikväll och träna studs och höga kryss!

Dom flesta "stora" hopphästar är avlade och födda med hopptekniken, men vist borde det gå att träna och lära hästen att bli bättre i hoppningen, mkt jobb och tålamod, men visst borde det gå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 171
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 482
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 807
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30