detta med att via Vacc intyg

Anyo

Trådstartare
De senaste gångerna ja tävlat så har jag ju av ren rutin gått till SEK för att visa Vacc intyget. Men Då har dem sagt att nej det behöver du inte visa för det kan istället komma stick prov ? Jaha tänkte jag. Så frgan lyder nu är det inte ett måste längre att Visa upp intyget innan man lastar ur ? Det står nämligen aldrig i varken propparna eller RM längre ?

Sv: detta med att via Vacc intyg

Det är lite olika från klubb till klubb hur mycket dom är intresserade av vacc intyget.
Tycker väl att dom kunde skriva tydligt i RM om dom vill se det eller inte!
Men det ska ju visas upp innan urlastning enligt TR.
På en klubb tog dom mig på framhoppningen två starter innan mig och krävde att jag skulle uppvisa vaccintyget (den enda gången jag glömt att gå till sekreteriatet) skulle dessutom starta en klass till så dom kunde väl väntat tills efter ritten?! :grin:
På många ställen så vill dom inte se det alls och på ett så sa hon käckt att -Vi tar stickprov så det behövs inte....om inte din häst heter något på H ;) Det gör han :D Det var dagens första H-häst så hon såg lite snopen ut.

Jaha se där :) jag har dock märkt att de är mer nogranna på hopptävlingarna än på dressyr tävlongarna. iaf här i värmland. Iaf av de som jag har varit på :) Men som sagt de kan ju Meddela hurvida de vill ha el inte om som du säger enligt TR ska det ju visas upp. Men men jag får väl fortsätta med rutinen :)

Men det ska ju visas upp innan urlastning enligt TR.

Det var några år sedan man var tvungen att uppvisa vaccinationsintyget innan urlastning. De senaste åren har det varit att man ska kunna visa upp det på anmodan.

I TR för 2012 (mom 170) står det numera så här:
"Korrekt och giltigt vaccinationsintyg, helst hästpass, eller vidimerad kopia ska
medföras och ska visas upp före start
."

fast där står det ju att det "ska" visas upp före start. Däremot inget om före urlastning så det är ju skönt.

Fast jag som reser själv och tävlar min häst så är det ändå smidigast att visa upp innan urlastning :)

Men då betyder det där att man från i år inte längre bara kan ha stickprovskontroll? Vad bra! Jag tycker det är ett otyg med klubbar som har det, för det medför ju att det blir osäkrare för de som tävlar. Jag har själv suttit i sekretariatet flera gånger och det har nästan alltid varit minst en som inte har giltigt vaccinationsintyg. Chansen att man hittar just den med en stickprovskontroll är ju rätt liten. Ursäkten att "ja, men jag var o tävlade förra helgen och då gick det bra" har jag hört ett antal gånger för att andra klubbar inte alltid vill se vacciationsityget. Fortsätter det så så tror jag att fler och fler kommer slarva med vaccinationen för det är ju oftast ingen som kollar iallafall. Och jag tycker inte det är så jättekul att åka ut och tävla med mina hästar om jag vet att risken är ganska stor att någon annan häst på tävlingsområdet inte är vaccinerad. Vad tycker ni?

Det hände mig en gång att jag fick åka hem ifrån en tävling. den som hade haft hästen på foder hade "bytt" vaccinations månad. Vilken jag visserligen inte kollade i passet. Detta var några år sedan nu men då blev jag ganska paff när klubben upptäckte att det hade gått över innan ny vaccinationen. Då funderar jag på varför inte de tidigare klubbarna har sagt något när jag visat upp där. Visst är det mitt ansvar att hålla koll men misstag gör man ju. Och då hade jag ändå tävlat på 5-6 tävlingar.

Det var några år sedan man var tvungen att uppvisa vaccinationsintyget innan urlastning. De senaste åren har det varit att man ska kunna visa upp det på anmodan.

I TR för 2012 (mom 170) står det numera så här:
"Korrekt och giltigt vaccinationsintyg, helst hästpass, eller vidimerad kopia ska
medföras och ska visas upp före start
."

Nää! Ok att det stod så förra året (när jag inte tävlade dvs inte läste TR) men 2010 stod det fortfarande att vaccinationsintyg ska uppvisas före urlastning.
Iof så är det ju i praktiken samma sak. Vaccintyget måste visas upp någon gång innan första start.
Är man sen till tävlingsplatsen så är det ju skönt för då kan man skicka kompisen med papperna medans man själv rider fram.

Vi har varit på en tävling i år där de enbart hade stickprovskontroller. Vet inte om det berodde på tävlingens status, dvs att arrangören antog att de som tävlade har vaccinerat i tid? (Detta var reg/nat dressyr stor häst).

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 208
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 525
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Jag har ett problem. Jag har idag två hästar, en som är min egen och en som jag har på foder. Min är en islandshäst som gått femgång och...
Svar
12
· Visningar
1 683
Senast: whattodo
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 396
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar