Detta är sjukt bra mot Mugg!!

JessicaM

Trådstartare
Måste bara dela med mig om detta.

Upptäckte i Torsdags kväll att gubben har mugg och rätt så mycket. På Fredag morgon började jag med Olivolja och hackad vitlök (ca 3dl oliv olja och minst 5st medelstora vitlöksklyftor som jag hackat och låter stå över natten).

Idag Lördag är allt nästan BORTA!! :banana:

Sv: Detta är sjukt bra mot Mugg!!

Det där lät ju intressant helt klart :)
Får jag bara fråga hur du kom fram till det receptet? Eget påhitt eller fick du tips?

Vitlök minns jag att jag använde på en häst som hade ett fult sår på en kota, det hjälpte mkt effektivt faktiskt, såret läkte fint på bara några dagar.

Det där lät ju intressant helt klart :)
Får jag bara fråga hur du kom fram till det receptet? Eget påhitt eller fick du tips?

Vitlök minns jag att jag använde på en häst som hade ett fult sår på en kota, det hjälpte mkt effektivt faktiskt, såret läkte fint på bara några dagar.

Kommer inte ihåg om jag läste det på nätet eller i Hästägarens örtabok. Men jag vet att jag tog i lite mer vitlök än det som stod. :bow:

Det är nog A och O om det får stå ett bra tag också

Veterinärer har varnat för detta länge! Stor risk för en kraftig överkänslighetsreaktion i huden.
PL

Ja, jag vågar inte använda denna blandning längre. Det var populärt att blanda ihop som flugmedel för ett antal år sedan. Min pålle fick kraftig reaktion på detta, utslag som flagnade så att pälsen trillade av... (pga matte som inte visste bättre...)

De är ju precis som oss. En del kan vara allergiska mot det eller överkänsliga. Men alla är ju inte det. Bara för att en människa är allergisk mot nötter betyder inte att alla är det..

Han har inte visat någon annan reaktion än det positiva så därmed har jag fortsatt..

Sunt förnuft är det som gäller.

Hm, tro om dette kan fungere på våtexem også? (mugg på rygg, lend og lår)

Hm, tro om dette kan fungere på våtexem også? (mugg på rygg, lend og lår)

Prova på ett litet område och se om h*n tål det. Om h*n gör det så tvätta med lactasyd eller vad det heter och skölj, sen tar du på olivoljan med hackad vitlök.

Jag masserar in det.

Men jag tror det är viktigt att det får stå över natten/dagen och dra till sig vitlöken ordentligt.

Veterinärer har varnat för detta länge! Stor risk för en kraftig överkänslighetsreaktion i huden.
PL

Är det vitlöken som orsakar överkänsligheten? För stark?

Ett annat tips som jag hört kan funka är ju annars vitkål. Man "pickar" vitkålsblad och bandagerar sedan med bladen, vitkålen skall verka "utdragande". Kålen är ju mild så den kan väl inte anses orsaka överkänslighet väl?

Prova på ett litet område och se om h*n tål det. Om h*n gör det så tvätta med lactasyd eller vad det heter och skölj, sen tar du på olivoljan med hackad vitlök.

Jag masserar in det.

Men jag tror det är viktigt att det får stå över natten/dagen och dra till sig vitlöken ordentligt.

Ok, takk for svar. Usikker på om jeg kan la det stå over natten, da hesten er helbarbert og vi har nedi ti minusgrader i nattetimene. Blir nok bare kliss å legge dekken over.

Ok, takk for svar. Usikker på om jeg kan la det stå over natten, da hesten er helbarbert og vi har nedi ti minusgrader i nattetimene. Blir nok bare kliss å legge dekken over.

hmm tror jag förstod hehe

Jag menade att blandningen ska stå över natten och sen smetar du på hästens rygg på morgonen - och sen göra en ny blandning som får stå inne under dagen tills du smetar på hästen på kvällen.
Du kan ju lägga fetvadd över de områdena som är utsatta innan du lägger på täcket, så hinner huden suga till sig lite iallafall. Använd ej vanlig bomull får då suger bomullen till sig allt istället för huden..

Jag har nog provat allt som går att prova(mixa med själv)!:confused:
Ingenting har hjälpt försen nu....Jag kan starkt rekomendera att ni med mugghästar provar:idea: PROBAVET innehåller e-vitamin,kammomill och tea tree oil.
Borsta rent el.skölj av benen(tänk på att torka efter) så att benen är torra och fri från smuts.
Ta en klick probavet och massera in,efter 5 dgr märker DU STOR skillnad.
Hur bra som helst har köpt på mig en 5 st antiseptisk lotion då detta är det ända jag och många fler i min omgivning nu har provat och sett fina resultat.
Finns att köpa på internet alt.falsterbo år 2010.
Ciao och lycka till
!!!:banana:

jag började med hästar på stenåldern ;-) men fick lära mig att göra omlägg på mugg ect med torskleverolja,(finns på apotek) man tar typ bomull och dränker in med oljan och bandagerar den sedan fast mot muggen och låter sedan det sitta på ett antal timmar, när mna sedan tar av allt så är muggen borta!

Funkar fint även på sårskårpor och liknade skorv....

Vitlök är inflammationshämmande och bakteriedödande, bytheway.

Om det är soligt ute ska man inte ha någon slags olja på hästen eftersom olja kan koka i solljus.

Måste bara dela med mig om detta.

Upptäckte i Torsdags kväll att gubben har mugg och rätt så mycket. På Fredag morgon började jag med Olivolja och hackad vitlök (ca 3dl oliv olja och minst 5st medelstora vitlöksklyftor som jag hackat och låter stå över natten).

Idag Lördag är allt nästan BORTA!! :banana:

Hej!
Jag kör med PROBAVET ett koncept dom lyckats med....verkligen!
Innehåller:E-vitamin.kamomill,tea tree oil etc
Ger fina resultat redan efter 4 dagen.
Finns att beställa via internet.
En lotion för hästar med mugg som jag starkt kan rekomendera!
Lycka till:idea:

Det är kanon, min häst hade mugg + rasp när jag köpte honom, gjorde denna blandning, kladda på benen o lindor på nästa dag borta!! Han har aldrig fått tillbaka det (peppar,peppar) Detta va nog sju årsedan!

Verkligen värt att prova

håller med här, vitlök är bland det sista jag skulle ha på den känsliga tunna huden i karlederna. :crazy: LÖK, vare sig den er vit eller gul, är väldigt starkt! kan tänka mig hur det måste svida, huuu....... det är ju inte ens säkert det var vitlöken som hjälpte, kan mkt väl varit oljan som mjukade upp alla skorpor.

det finns bättre alternativ. det bästa är att hålla hästen ren och torr om benen och använda feta salvor när den är i hagen (tex idomin eller inotyol) som skyddar mot vatten och håller huden mjuk; så att den inte får mugg öht!

vill man ha något hemmagjord så är honung betydligt bättre.

hmm tror jag förstod hehe

Jag menade att blandningen ska stå över natten och sen smetar du på hästens rygg på morgonen - och sen göra en ny blandning som får stå inne under dagen tills du smetar på hästen på kvällen.
Du kan ju lägga fetvadd över de områdena som är utsatta innan du lägger på täcket, så hinner huden suga till sig lite iallafall. Använd ej vanlig bomull får då suger bomullen till sig allt istället för huden..

Åja, lurt! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 790
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 220
Senast: Hellas
·
Hundhälsa Härom dagen lyckades Leon öppna kylskåpet o knycka en öppnad köttbullsförpackning o satte i sig ca 6-800 gr. Jag ställde upp nästa...
Svar
14
· Visningar
4 308
Senast: yennork
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka