Sv: DETTA är en oseriös hund-annons
Jadzia skrev:
Hundar som prydnad eller acessoarer ger jag inte mycket för, heller inte latmaskar som bara har hunden som gosedjur och inte orkar aktivera den.
Men det ar ju mycket fa manniskor som inte tycker som du. Jag tycker ocksa att det ar for dj-vligt nar unga tjejer springer omkring med en vavva i en vaska...eller till och med hanger in vaskan med vavvan i pa krogen.
Det var skont att den tjejen akte dit!! Hundar maste fa vara hundar...men det finns manga vagar som bar till Rom och det finns manga satt som ar bra.
Dels har vi ren sentimentaluppfödning och dels pengahunger. Bort med skiten så får vi bättre hundar. Det gäller alla hundar, inte bara arbetande. Även en sällskapshund ska vara frisk och ha god mentalitet.....
Vad sedan gäller hästaveln så gäller samma sak för de seriösa och duktiga hästuppfödarna som för hunduppfödarna. Man vill förbättra med sin avel. Man sätter inte dåliga ston i avel bara för att få ut några kronor för avkomman. Man säljer inte fölet med bra potential till vem som helst. Sto och hingst matchas väl för att ge en så bra avkomma som möjligt. Jag gissar att för många hästuppfödare är inte målet att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är att få fram bra uppfödningar och tjänar man sedan pengar på det så är det en bonus.
Jag sager samma sak om hastaveln som du sager om hundaveln. Om folk slutade avla pa sina rent ut sagt daliga ston, valde hingst med mer omsorg och inte valde det som var poppis just for dagen sa hade hastaveln sett ut pa ett helt annan vis. Visst far man sentimentalavla om man har ett bra sto, men ett sto som inte haller for ridning, ska inte fa producera fler hastar som inte haller for normal ridning. Och lat mej inte borja med trav och galoppaveln dar man spenderar mer pa hingsavgifterna an vad stoet nagonsin kommer eller har varit vart..mitt blodtryck pallar inte det...
Det finns fler hastuppfodare som gar back pa sina avkommor, an vad det finns uppfodare som gar plus...det tycker jag sager mycket om dagens hastavel!!
Livsmedelsproducenterna måste få betalt för att kunna leva på sitt arbete. Om de inte kan leva på sitt arbete så lägger de ned produktionen och vi svälter ihjäl. Om hunduppfödarna lägger ned produktionen överlever vi mycket utmärkt ändå. Ser du verkligen inte skillnaden?
Jo, jag ser skillnaden och den ar precis tvartom var du menar och dessutom ser den helt annorlunda ut!! For i dagens lage tjanar faktiskt inte livsmedelsproducenterna nagra pengar pa deras skord, de overlever for att de far bidrag!! Nu vill EU ta bort bidragen for de sma jordbrukarna och satsa pa de storre...sa nu kommer vi verkligen att fa se hur dalig livsmedelsindustrin ar. Har pa Irland har man stangt flera av sockerfabrikerna, eftersom det produceras for mycket socker inom EU...vad man missat inom EU var ju att manga manniskor blir arbetslosa och de jordbrukarna som satsat hart pa betor i alla ar, nu har maskiner for flera miljoner (som de ofta har skulder pa) som de varken kan anvanda eller salja!! Nu far de jordbrukarna samma bidrag som de alltid fatt, utan att arbeta, bara for att man ska kunna styra sockerproduktionen. Numera far jordbrukarna inte syssla med vad de vill syssla med, man far inte ha sa manga mjolkkor man vill, man far inte skorda det man vill, etc. Inte en person pa SKK skulle ringa upp dej och saga att nu produceras det for mycket labradorer i Sverige, sa du maste valja en annan ras!!
Att vara jordbrukare ar inte alls speciellt luckerativt, det ar mycket slit och mycket jobb for valdigt lite pengar. Tack vare EU's politik klarar de sej i alla fall och fortsatter att producera mat till oss. Det samma galler USA's jordbrukspolitik och producenter. Jag jobbade med hastarna pa en gard i Arkansas i USA dar man hade 20.000 hektar havre!! Det aret jag var dar skordade man faktiskt, men agaren berattade att 1/3 ar sa branns hela hans skord, fast han far ersattning fran den amerikanska staten...allting for att priserna inte ska falla och bonderna ska overleva!! Under skorden satt de flesta grabbarna i troskorna hoga som hus pa kokain, amfetamin eller annat uppat-tjack, bara for att hinna med allting. De sov inte och at knappt pa flera veckor.
Jamfor du det med en chihuahua-uppfodare som har 5 st tikar som producerar valpar. Sag att de har egen hane, bara for att gora det enkelt. Far varje tik 3 st valpar @ 15.000:- varje ar, sa blir det 225.000 kronor. Visst har man omkostnader sasom foder och veterinarvard, men om det vill sej riktigt illa, sa tjanar man fortfarande ca 180.000:-....och jag lovar att hunduppfodaren sover mycket battre om natten an vad en lantbrukare gor.
Att vi sedan avlar fram battre notdjur an vad vi avlar fram vavvor stammer visserligen. Men hade det varit enklare och billigare att vara lantbrukare sa hade det avlats fram fler djur av samre kvalitet. Bonderna har inte rad att avla fram daliga djur!! Och att saga att man inte har lika hoga krav pa biffdjur som man har pa hundar det ar befangt. Boskapsaveln, med sina premieringar, internationella utstallningar mm ar mycket stor...visst hamnar de flesta pa vara tallrikar (eller i Whiskas-burken), men man avlar pa temperament samt kott/mjolk produktion givetvis. Det ar inte sa himlans roligt att ga en aggresiv tjur hemma pa garden!! Eller kor som ar svarmjolkade och sparkar sonder mjolkmaskinen.
Du har helt ratt nar du sager att boskapsaveln ar mer serios an hundaveln, men det ar en penningfraga ut i fingerspetsen. Man tjanar fortfarande pengar pa att avla hundar som inte ar av tipp topp kvalitet, men man gar back om man avlar boskap som ar lite halvdana.
Bara pepper gör inte en hund bra och inte en uppfödare eller hundhandlare seriös.
Det ar sant!!
Oj, vad langt det blev!!