Detaljerad Bild sökes på hästben

Lillsillen

Trådstartare
Min häst har på samtliga 4 ben något som påminner om överben. Detta framträder dock bara på sommaren, men nu tycker jag att detta "ben" har ökat i omfång på ett framben.
Det sitter dock på exakt samma ställe på alla ben, närmare bestämt på baksidan i höjd med "botten" på senskidorna.
Jättesvårt att förklara, då jag inte vet vad "delarna" heter så detaljerat där "nere"

Har ej tidigare sett liknande på någon häst och letar därför efter en detaljerad bild på hästens ben i genomskärning. alltså med leder, ben, senor muskler mm samt benämningar på de olika delarna.

Någon som vet var jag kan hitta detta???

Tyvärr hittar jag ingen bra bild på internet över hästens ben. Har flera bra hemma i bokform, men det är ju där. Men iaf, det jag tänkte säga är att det knappast rör sig om överben, vad jag vet så kan såna inte komma och gå. Öka och minska i storlek, ja, beroende på hur aktivt det är. Det måste handla om någon mjukdelsgrej.

Hur stort är det, det är inte så att hästen har så mycket päls eller är svampigare i benen så du inte känner kotans/skenans struktur lika tydligt på vintern?

Ytligast i dom där regionerna är ju annars gaffelbandsförgreningen, kotsenbenen mm.

Någon som sett något liknande? För mig låter det inte som något överben eller något egentligt fel eftersom det är så jämt på alla ben.

Näärå, det är inte svampigt alls. Stenhårt!
Och hårheten har varit likadan flera somrar nu.
Men i nu tycker jag att den har blivit större på ena frambenet. Bifogar en liten bild på var den sitter, så kanske någon vet om det finns nåt litet "ben" som sitter där och som SKA sitta där...

Har dock inte sett liknande på någon annan häst förut.

[bild]www.transient.se/ben-bild.jpg[/bild]

Jag tittade på din bild och du menar inte den där lilla "piggen" som sticker ut baktill?
Det sitter ju som en liten "tå" där som är hård (samma material som kastanjen..
Något överben är det med alla säkerhet inte!
Och det får de ju efter t.ex sparkar och slag/överansträngning.
Och eftersom det sitter på samma ställe på alla fyra så tror jag INTE att du behöver vara orolig.
Jag skulle tippa på att det är hästens "tå" baktill på hoven som du har känt..

nej, nej , nej...
den tå du pratar om sitter ju I hovskägget...
På min bild har jag markerat området 4-5 cm ovanför,.
Och detta är alltså en hård "benbit" som sitter innanför huden, det är inget ytligt alls....

Finns det ingen som vet var man kan hitta en bra bild på benet i genomskärning???

Hmmm.. det här var klurigt..=)
Jag vet inte vad det kan vara utan att ha sett det.
Men det är inga överben i alla fall. Så mycket kan jag nästan garantera..(om din förklaring stämmer i mitt huvud..)
Jag ska kolla och se om jag kan hitta nån bild..

Här har jag hittat ett par bilder.
Är de bra tycker du?? Var de enda jag hittade just nu..

82095_81621.jpg

82095_40546.jpg

Här ser man ju tydligt de olika delarna på hoven upp till kotan.

Borde inte vara det, det sitter troligen högre upp. Det enda jag kan tänka mig är kotsenbenen, annars skulle det vara x-plattan, men den är ju rörlig och sitter något högre upp. Är det verkligen benhårt lär det ju inte vara någon mjukdel heller (tex sena). Det lär ju knappast handla om någon "förbening" av någon mjukdel heller, då skulle ju hästen vara halt. Fast jag måste faktiskt erkänna att på en gammal tävlingshäst jag sett hade gallorna i senskidorna faktiskt "förbenats", dom var stenhårda, det var också runt om, men det var inga småsaker precis. Men handlar det om ett sånt problem så har du en häst med ett väldigt stumt steg, det borde definitivt märkas.

"Här ser man ju tydligt de olika delarna på hoven upp till kotan"

Ja, den nedre bilden skulle vara perfekt, bara den sträckte sig upp över kotan...Det sitter ju ovanför kotan...

Griffelbensspetsarna sitter väl på var sida om benet....
Dessutom sitter de lite högre upp.
"Mitt" ben sitter bakpå, alltså på baksidan av kotan.

Nu blev jag förvirrad...kotsenben eller griffelbensspetsar...vilket är vilket??
X-plattan har jag nog aldrig hört talas om...var sitter den...

Skulle vara perfekt med en bild som visar just dessa delar, då det är i rätt område... Ingen som har nån på lager??

När det gäller gallor, så visst finns det lite i kotsenskidan (förvirrad igen...började dagen med försovning, är inte riktigt klar i skallen än...*tidigt* kanske är det kotleden, näe det är nog kotsenskidan, ialla fall sitter de i den "bakre skidan")

Hästen är inte halt, däremot lite kort i steget i synnerhet på asfalt o grus. Därför skodde jag nu med sulor fram för jag trodde detta berodde på ömhet i sulorna. Men det blev inte särskilt mycket bättre med sulorna....

Nej nej, mitt fel :o, det jag menar är inte själva x-plattan (den sitter ju mkt lägre än kotsenbenen), men det kan bli låsningar i x-plattan vilket ger stumma senor kring ringbandet. Men det ger inte dom här symptomen, det blir inte benhårt.

Du får gå till bibloteket och låna dig en bok istället :angel:

Griffelbenen går ju från knät och neråt, iofs ganska långt ner, men inte ända ner till kotan. Kotsenbenen sitter ju på baksidan kotleden. X-plattan sitter bakom kotbenet och håller fast alla senor, det är alltså inget ben.

Nu kanske jag har hittat nåt!!!

Det jag menar KAN vara nr 33. Den lilla benbiten som ligger i "botten" av underbenet.

Detta benämns som "kotsenben" på denna bild.
Men kan denna sticka ut mer eller mindre på olika hästar??
Eller är något fel när det sticker ut??

Bild

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 198
Senast: skuggi
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18