Det viktigaste att ha hemma när bebis kommer?

Cyllene

Trådstartare
Tänkte att ni som är lite erfarna och "varit med" kan få skriva vad ni hade klart när bebis kom hem och vad ni kanske saknade? Hade ni köpt hem något som aldrig användes och/eller saknades något?

Finns liknande tråd får den här gärna tas bort, men jag hittade ingen.

Sv: Det viktigaste att ha hemma när bebis kommer?

blöjor och såna skötgrejer kan ju vara bra (men hoppa över salvor förutom möjligtvis babyolja)
handdukar
nån stans för bebis att sova om ni inte samsover
vagn
några ombyten kläder o pyamaser
kräklappar (små frottelappar från ikea)
Vi använde många små mysiga filtar i varierad tjocklek och storlek

Ingen ide att ha FÖR mkt kläder eftersom de växer ruskigt fort.

Man kan lätt vänta med babysitter, babygym och alla slags leksaker. Finns ingen anledning att köpa det innan barnet är fött.

Det mest onödiga vi haft var nog hoppgungan. Användes kanske 3 ggr och sonen fattade aldrig vitsen med den. Annars har vi nog vart duktiga med att köpa saker när behov funnits och inte uti fall att!

Blöjor, tvättlappar, rapsolja att smörja med, kläder (omlottbodys är guds gåva till småbarnsföräldrar).
Flera tunna småfiltar, man behöver ombyten!
Vagn, babyskydd.
Fårskinnsfäll har jag använt mycket till båda barnen, i vagnen eller bara att ligga på på golvet, men det är ju inget som är ett måste direkt.
Någonstans att byta blöja, helst med närhet till vatten.
Någonstans för bebisen att sova om ni inte tänker samsova.
Vi har också haft nappflaska, mjölkersättning och napp hemma. Det är sånt som kanske inte kommer till användning öht, men som kan vara himla bra att ha om man upptäcker att det är nödvändigt klockan 22 en lördagkväll. För oss var det en trygghet att veta att det fanns när vi kom hem med första bebisen, innan man visste hur amningen skulle funka eller någonting.

I övrigt: Om du planerar att amma, läs på om olika tekniker och vad man bör tänka på, små detaljer gör en oerhört stor skillnad för om det funkar eller inte, och jag har fått uppfattningen att olika BB ger olika bra stöd och hjälp till de som behöver.

Detta behövde vi på en gång:
Blöjor
Torra tvättlappar
Babyolja
Några ombyten i strlk 56
Flera ombyten i strlk 50
Massor av små handdukar eller frotté-lappar
Babyskydd
Fårskinn (perfekt att ha på golvet och sedan lägga bebis på)
Massor av små filtar av bomull, fleece och ylle.
Febertermometer

Till mamma:
Amningstoppar
Amningsinlägg
Stora bindor (typ natt-bindor)
Amningströjor
Lättlagad mat (helst färdig)
Alvedon

Detta började användas efter ett par veckor:
Vagn
Spjälsäng
Sängkläder till spjälsängen
Napp

Jag lär säkert komma på nåt mer om ett tag :)

Hos oss när bebis kom hem:

Bebis
Kläder stl 50
Blöjor
Tvättlappar
Nagelfil
Barnolja

Jag:
Amningstopp
Mjölkuppsamlare
Amningskupor
Libress tunna bindor på dagen och deras tjocka nattbindor till natten.
Massor av makens arbets t-shirts

Handdukar, att ha vid rapning/matning och så ett badlakan i sängen som jag och bebis sover på. Lättare att byta en handduk mitt i natten än ett helt lakan.

Jag o min syster ska åka till Ullared ett tag innan och köpa mkt av dessa småsaker. De har mkt där. Min syster har ju 4 barn innan så hon vet vad som behövs ;)
Själv så är jag ju shopoholic o prylgalen så nu när jag bara har unghästar har jag ju helt klart hittat ngt annat att shoppa till ;)
Men bra idé med en lista- den kommer jag skriva ut så småningom.

Förresten kan jag säga att nappflaskorna från Mam/Nam?!?!??? är outstanding. Den fungerade även super i våras när vi nappade den lilla fölisen första målet för att mamma var lite tagen.
Alltså en riktig hästbäbis- jag skrev inte fel.... Den får inte vaccum som en vanlig flaska kan få när det går fort....

Anledningen till att jag startade tråden är att jag tydligen ska åka till Ullared med jobbet i februari! Alla säger att det är bra med bebisgrejer där.

Vi var i ullared innan bebis kom
Där köpte jag skötbädd, flaskborste, handukar, sängkläder, kuddar, småfiltar och bebiskläder. Jag köpte ett slags startkit med kläder, hur mjuka och fina som helst!

Du har fått många bra tips.
En salva som är bra att ha är en icke vattenbaserad vädersalva som te.x Wileda weather wind (hälsokosten) för att skydda barnets ansikte utomhus, dom blir lätt torra & nariga om kinderna när dom är utomhus i kall väderlek.

Bephanten salva till röda & irriterade rumpor (apoteket)
Make up topsar, dom är spetsiga i ena änden & breda & platta i andra, suveräna att fiska ut små snorkråkor med. :crazy:

Anledningen till att jag startade tråden är att jag tydligen ska åka till Ullared med jobbet i februari! Alla säger att det är bra med bebisgrejer där.

då ska du köpa allt sånt som du vet att du kommer att behöva som kostar mycket pengar! typ gåstol och bäbygym. :laugh:

köp inga kläder som ser ut som våra kläder, dvs tröjor och saker med huva, det är hemskt opraktiskt! omlottbody och pyamas med fötter är underbart. jag älskar walking baby, ullareds bäbykläder.

du kommer att få en hel massa kläder i 56 och 62, så ta det lugnt med det till bäbisen anländer.

åh, ja vill åxå till ullared.......... :mad:

Fast det är ju inte sagt att alla vill ha gåstol och babygym... Lillskrutt har aldrig suttit i en gåstol och babygym snickrade jag ihop ett eget som blev använt typ 8 gånger... ;)
Omlottbodysar var det värsta både jag och sambon visste när skrutt var pytte.
Pyamas med fötter går jag dock i god för!! Underbart!

Ts, DU har fått mycket bra tips. Men jag vill ge ett till. Det löser sig! Det är ingenting man behöver så akut att det inte räcker med att köpa det dagen efter man insåg att man behöver det. :)

Jag slår okså ett slag för omlottbobysar :love:

Jag tyckte det var jättesvårt att trä på kläder på en "lealös" bebis.

jag ska till ullared i mars, igen:p

Ts: det viktigaste... det är inte mycket det. Det allra viktigaste är väl blöjor + torra tvättlappar (om du har tillgång till ljummet vatten vid skötplatsen) och lite kläder till bebis( tänk bara på att du lär få rätt mycket).
Salvor och puderoch sånt är onödigt, blir bebis röd i rumpan beror det vanligen på att den inte varit helt torr innan man sätter på blöjan. Dagen efter är de oftast fina igen om man är noga.

Till dig amningskupor och ha bindor hemma. Jag hade vanliga tunna coopbindor från dag 2 efter förlossningen, mer blödde inte jag iallafall. Men ha Många hemma, man får byta binda ofta, om inte för att den är full så för infektionsrisken.
Toppar använder jag bh utan bygel eller vanliga.. toppar, om du fattar:D

Det funkar lika bra att ha en filt på golvet ist för fårskinn, lättare att tvätta med.

Detta är vad jag hade klarat mig med, allt annat har bara varit för att det varit roligt:D

OM du nu vill köpa babygym innan, kan jag tipsa att gekås har tiny love för 350 ist för 600 som de tar på många andra ställen, det är väldigt poppis här hemma:D

Omlottbaodysar är poppis här hemma med, men mest för att Moa AVSKYR vanliga, så fort man börjar ta på henne en sån ser hon helt förstörd ut stackarn:(

Tillägger, köp hem flera olika sorters blöjor för man kan ju inte innan bebis är ute veta om den har en pampers-rumpa eller libero-rumpa ;)

Jepp, Rasmus vart dyngsur och röd av libero, Tilde har smalare ben så på henne läcker libero. Dessutom bajsar hon megalass typ 24 ggr/dag!!

Japp alla rumpor är olika!
Här funkar bara libero och ica och möjligtvis huggies.

Pampers däremot blir hon illröd av + att de besprutar blöjorna med en massa äcklig salva som luktar kemikalier :crazy:.

här funka pampers bättre än libero, men huggies funkar bäst. :D

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: soom
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
664
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka