Det värsta jag sett!!

timme

Trådstartare
visste inte vart jag skulle lägga tråden riktigt...
men till saken då:)

jag satt och kikade runt lite på nätet och kom till en sida med några klipp vilket va det värsta jag sett..:(
klippet handlade om hur bettet ligger i hästens mun..detta va extremt!
människor som sliter och rycker hur hårt som helst.dom visade hur bettet kan ligga och skava i gommen och usch går inte att förklara.satt med tårar i ögonen.:cry:
vet inte om nån mer kanske sett detta...
man får inte länka väl?
men saken är oxå att jag vågar inte ta överhuvudtaget i hästens mun nu..vad ska jag göra?

tacksam för svar

Sv: Det värsta jag sett!!

Jo, du får länka.

Efter en sån video så tycker jag inte nödvändigtvis att man ska vara rädd för bett, men man ska ta sig en funderare. Vet jag om mitt bett passar hästen? Är det tillräckligt långt, kort, smalt, tjockt? Är det ett onödigt skarpt bett? Hur ligger bettet i hästens mun, vad har just det bettet för inverkan? Har jag detta bett för min eller hästens skull?

Och så ska man fundera över sin ridning. Hur mycket använder jag händerna när jag rider? Kan jag bli bättre på att använda sits och röst? I vilken ordning använder jag mina hjälper nu? Mitt mål är alltid den här ordningen: sits, röst, skänkel, hand. Vilket är ditt mål? Hur nära är du?

Har sett den... visst stämmer den till en del... men känns som den är gjord som skrämselpropaganda!

Man ska alltid vara skeptisk. Har också sett videon och jag undrar hur pass sant det är och vad som är överdrivet för att skrämmas?

det som är mest skrämmande är ju att det faktiskt finns folk som rider på det viset :crazy:

Jag håller med Görel.

Man ska alltid se saker med en viss skepsis. Detta är gjort (såg inte denna men jag gissar att det är samma som varit uppe här innan) av någon som vill påvisa hur illa det är med bett.
Man kan förmodligen hitta lika 'hemska' saker från människor som vill påvisa att det är mycket värre med bettlöst än med bett. (knäckt nosrygg osv)
Har sett videos där folk samlat det absolut hemskaste de kunnat hitta inom dressyr, inom hoppning, inom western, inom min gren islandshäst.

Bara för att man kan samla ihop skräckexempel så tror jag inte att man ska utgå ifrån att det är så. För alla alltid. Visst finns det idioter som inte borde vara nära hästar. Men majoriteten är inte såna.

Så länge du är mjuk i handen, ditt bett passar och hästen verkar nöjd är det nog ingen fara. :)

Jag ser ingen anledning till att vara rädd för bett, jag blir däremot väldigt rädd för att det verkligen finns folk som rider sådär som på videon, sliter, drar och rycker i hästens mun :crazy:
Sliter man så, så gör det ont på hästen även om man har bettlöst.

Jag har ingenting alls emot bett, överlag. Vist finns det bett som enligt mig borde vara förbjudna, pessoa tillexempel.

Menar du klippen ur Nevzorv-filmerna? Det är sorgligt att se de "tävlingsekvenser" som filmats där.

Det har dock inte så mycket att göra med korrekt ridning och användning av bett. Han visar ren misshandel.

Länken borttagen enligt bukefalos regler.

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.
http://www.bukefalos.com/f/faq.php?faq=vb_faq

Som länk tillåts INTE länkar till externa bloggar och liknande, utan i så fall direkt till filmen "på plats".

Mvh

Moderator

Senast ändrad av en moderator:

Man får inte länka till bloggar, därför tas dina länkar bort.

Hittar du filmen på youtube kan du länka direkt dit istället.

Fast det är väl egentligen inget nytt att hästens mun är känslig och att man ska vara väldigt försiktig med att använda hårda tygeltag och skarpa bett. Min tränare från Belgien brukade säga att "det är bara nybörjare som drar hästen i munnen" och att "om man får ont i armarna när man rider så rider man fel". Dock tycker jag det är missvisande att bara hänga ut tävlingsryttare (hopp & dressyr), det finns många andra tex barockryttare och westernryttare som gärna betslar upp hästarna med skarpa bett.

Man får ju hoppas på att det är väldigt få som rider så illa. Sen ställer jagmig helt emot spö snvändandet i filmen. Man slår väl inte dn häst för att den vägrar? Spö är inte till för att slåss och bestraffa med!!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 146
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 518
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 341
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama