Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I stockholm har dock även postnord börjat med hemleverans och upphämtning av retur utanför dörren, och många butikskedjor har börjat erbjuda även det som alternativ (och inte enbart buden, airmee och andra som brukar nämnas i gig-ekonomi debatten). Försöker alltid välja postnord om det går.Det finns många faktorer som driver förändringen av detaljhandeln (läs: främst mot näthandel). En av de viktigaste är att transporter och logistik är orimligt billigt idag, vilket i sin tur har flera anledningar. Från många länder finns signifikanta statliga subventioner på postområdet. Inrikes transporter i Sverige är extremt prispressade och inte sällan utförs de i praktiken av människor längst ner på den ekonomiska samhällsstegen inom ramen för den haussade gigekonomin. Många bitar stinker rejält, imho.
Men visst näthandlar jag också varor ibland. Främst elektronik och teknik till hem eller jobb, fast det handlar ofta om varor som aldrig haft, eller kanske ens skulle kunna ha, traditionell butiksförsäljning. Aldrig mat, aldrig kläder. Jo förresten, jag står just i begrepp att köpa ett par Revolution Race byxor - och den tillverkaren har ju själv valt en uteslutande nätbaserad affärsmodell.
Jag tycker det är mycket bättre nu än förr, intensivhatar att gå i affärer och älskar att handla på nätet och få mina, saker direkt till dörren
Måste jag till butik går det oftast att gå in på nätet och se vart grejerna finns så jag kan minimera tiden i affären.
Är jättenöjd med att bo där jag bor. Här finns välsorterat apotek, bra när man har djur, jättebra mataffär som jag hittar i och kan kuta igenom och ta sakerna i farten med självscanning och så det bästa, en riktig bra ridsportsbutik Dit kan jag ringa och be dem ställa fram det jag behöver vid kassan så kan jag eller sambon bara svänga förbi och hämta
Postnord hör möjligen till de litet mindre klandervärda aktörerna, men de verkar i samma miljö och atmosfär. Nästa gång du ser en Postnord trailer på vägen, titta vad det är för dragbil som drar den. Bil+släp ekipage är fortfarande oftast svenska, men så sent som i går på väg hem från jobbet körde jag om en Postnord trailer dragen av en bulgarisk dragbil. Naturligtvis skulle inte Postnord nedlåta sig att köpa frakttjänster av bulgariska enbilsåkare, men i verkligheten kommer ofta avtalet med någon av de stora "fina" speditörerna att trickla ner till just en bulgarisk, rumänsk eller möjligen polsk (även om de är litet för dyra) åkare som i bästa fall får hälften av det fraktkunden betalar i första ledet...I stockholm har dock även postnord börjat med hemleverans och upphämtning av retur utanför dörren, och många butikskedjor har börjat erbjuda även det som alternativ (och inte enbart buden, airmee och andra som brukar nämnas i gig-ekonomi debatten). Försöker alltid välja postnord om det går.
Sen kan man såklart också välja ombud, vilket också är lättare för en storstadsbo som har många utlämningsställen på promenadavstånd oftast. Förstår att det är annorlunda på landet.
Detta visste jag inte. Tycker dock ändå att det känns bättre att välja postnord framför exempelvis airmee. Förstnämnda har i alla fall kollektivavtal.Postnord hör möjligen till de litet mindre klandervärda aktörerna, men de verkar i samma miljö och atmosfär. Nästa gång du ser en Postnord trailer på vägen, titta vad det är för dragbil som drar den. Bil+släp ekipage är fortfarande oftast svenska, men så sent som i går på väg hem från jobbet körde jag om en Postnord trailer dragen av en bulgarisk dragbil. Naturligtvis skulle inte Postnord nedlåta sig att köpa frakttjänster av bulgariska enbilsåkare, men i verkligheten kommer ofta avtalet med någon av de stora "fina" speditörerna att trickla ner till just en bulgarisk, rumänsk eller möjligen polsk (även om de är litet för dyra) åkare som i bästa fall får hälften av det fraktkunden betalar i första ledet...
Vet att många butiker försvann i slutet på 90, början på 00-talet, pga att vissa grupperingar började bli aktiva med att dra in "hyra". Med den extra, ganska saftiga avgiften per månad, var det många som klappade igen istället.Och, litet OT, Mölndals centrum (läs: Mölndals bro) hade ett väldigt bra utbud med butiker redan på 80-talet. Sen kom svackan på 90- och framför allt 00-talet, där kundunderlaget inte räckte till för lokalhyrorna. Det bidrog bl a etableringarna i Kållered till. Och Jungfruplatsen var ett levande stadsdelscentrum med två matbutiker, konditori, fruktaffär, kiosk, blomsteraffär, post, bank, apotek, tandläkare, garnaffär, videobutik mm långt in på 90-talet.
Låter som Strömbergs i StockholmJa ridsportbutik är svårt att ersätta upplevelsen av att komma in till den där ljuvliga läderdoften. Fast det har jag ju inte heller upplevt på länge där jag varit - sadlarna är väl för separerade i handeln numera. Blir helt nostalgisk när jag minns den lite trånga långsmala affären från min ungdom (då också inne i stan) med alla fina dyra sadlar som hängde längst in och hur man bara drog in doften och njöt när man klev in genom dörren.
Du menar väl Stenbergs läder?Låter som Strömbergs i Stockholm
Du har du att göra! Beroende på hur du ser ut. Dammodellerna blev för mig som en bulle i rumpan, såg ut som jag hade blöja på mig. Blev herrmodell till slut, men de är gjorda för gubbar med pinnben. Man får ta av sig dom, inte kliva ur dom.Men visst näthandlar jag också varor ibland. Främst elektronik och teknik till hem eller jobb, fast det handlar ofta om varor som aldrig haft, eller kanske ens skulle kunna ha, traditionell butiksförsäljning. Aldrig mat, aldrig kläder. Jo förresten, jag står just i begrepp att köpa ett par Revolution Race byxor - och den tillverkaren har ju själv valt en uteslutande nätbaserad affärsmodell.
Ja, det var det fel av migDu menar väl Stenbergs läder?
Mina Revolution Race-brallor för jobbet är de enda kläder jag köpt på nätet. Det var en chansning men en äkta bra sådanMen visst näthandlar jag också varor ibland. Främst elektronik och teknik till hem eller jobb, fast det handlar ofta om varor som aldrig haft, eller kanske ens skulle kunna ha, traditionell butiksförsäljning. Aldrig mat, aldrig kläder. Jo förresten, jag står just i begrepp att köpa ett par Revolution Race byxor - och den tillverkaren har ju själv valt en uteslutande nätbaserad affärsmodell.
Stenbergs i Vasastan, Fölet i Gamla Stan, Häst & Hundhuset i City och det som senare blev First & Second Häst på Östermalm. Det fanns även en på Söder på typ Folkungagatan som jag inte kan komma ihåg vad den hette. Det var tider detDu menar väl Stenbergs läder?
Hästbiten!Stenbergs i Vasastan, Fölet i Gamla Stan, Häst & Hundhuset i City och det som senare blev First & Second Häst på Östermalm. Det fanns även en på Söder på typ Folkungagatan som jag inte kan komma ihåg vad den hette. Det var tider det
Equipage, kan originalet på Karlavägen hetat såStenbergs i Vasastan, Fölet i Gamla Stan, Häst & Hundhuset i City och det som senare blev First & Second Häst på Östermalm. Det fanns även en på Söder på typ Folkungagatan som jag inte kan komma ihåg vad den hette. Det var tider det
Har också för mig der.Equipage, kan originalet på Karlavägen hetat så
Haglunds i Göteborg, speciellt den lilla källarbutiken vid KungsportsplatsenStenbergs i Vasastan, Fölet i Gamla Stan, Häst & Hundhuset i City och det som senare blev First & Second Häst på Östermalm. Det fanns även en på Söder på typ Folkungagatan som jag inte kan komma ihåg vad den hette. Det var tider det
Kan ju bero på att Amazon inte behöver betala löner och annat till sina anställda.i småstaden nära mig gnäller handlarna på Facebook att invånarna antingen handlar på nätet eller åker in till de större städerna runt omkring. ”Handla lokalt” skanderar de. Och det är vi konsumenters fel att de inte har kunder. De kanske skulle se på sig själva och analysera varför kunderna inte kommer. För mig så tycker jag att de har för dåligt utbud och för höga priser. Då handlar jag hellre på nätet och Amazon