Innan någon missförstår mig så är jag självklart emot doping.
Att doping förekommer kan man ju räkna ut - det jag tycker är skumt är att de gör det så klantigt så de åker fast!! Det här är som sagt var en av världens bästa ryttare som vet att det förekommer dopingprov! Jag är förvånad!
Jag kom precis från Tyskland och har under sju veckors tid varit med och gett tre hästar smärtstillande innan tävling/bedömning. Ett sto med föl innan fölvisning, ett sto innan gångartsbedömning och ett annat sto fick smärtstillande innan "stuteprufung". Stoet med fölungen skulle ju inte bedömmas utan det var bara för att man inte visar en fölunge med en halt mamma, men de andra skulle helt klart prestera något. Det 3-åriga stoet vann till råga på allt hela alltet och blev "Statspremiestute"...
Alla fick det pga att de dagen innan visning varit lite orena. Ingen av dem visade senare någon hälta eller problem så det handlade inte om några allvarligt skadade hästar.
Eftersom vi nu gav smärtstillande tre ggr på så kort tid kan man med andra ord gissa att det förekommer
MYCKET.
Appropå foder så har vissa toppryttare har inte en susning om vad deras hästar äter osv. En el av dem har inte suttit på hästen sen förra tävlingen och har inte en aning om vad den gjort sen sist... Nu har jag rätt bra koll på de bästa ryttarna i nord västra Tyskland (de som är straxt under landslagsnivå) och ett par av dem är riktigt oseriösa. Rider inte i veckorna (det gör andra), kommer precis innan start och hinner inte ens gå banan, super rejält hela helgerna och har noll koll på vilka hästar de ska rida i vilken klass. Men det jag sett av Meredith är hon ju definitivt inte en av dem!
Jag kan dock tillägga (inte för att det har med doping att göra) att "min" ryttare i Tyskland och Meredith M-B red samma tävling för ett par veckor sen och vi var samtidigt på framhoppningen. Hon är kanontrevlig och rider på ett väldigt trevligt sätt!
Man kan ju alltid skylla på någon annan, veterinären osv - men det är ju ryttaren som är ansvarig så då borde omständigheter inte spela någon roll.
Nu har jag svammlat rätt rejält va? :smirk:
/C - som inte riktigt har alla pingviner i poolen ikväll.