Det trodde jag aldrig

Det är antagligen meredith själv som dopat hästen. DEn uppfattningen får man i alla fall när man läst i ridsport. Hon har sagt flera ggr att shutterfly är så het och nu råkar det bara vara så att någon hade givit hästen ett medel som verkar lugnande.

Ja, ngn "råkade" ge Shutterfly plegicil! Så ytterst lämpligt och ett sånt sammanträffande, att hästen skulle gå en viktig tävling strax efter!
Hoppas nu att tyskarna INTE tar medalj i OS.

:devil:

Ja, ngn "råkade" ge Shutterfly plegicil! Så ytterst lämpligt och ett sånt sammanträffande, att hästen skulle gå en viktig tävling strax efter!

När min kompis var i Tyskland och var med ute på tävling, så stod var och varannat "team" bakom sina lastbilar och sprutade sina hästar med lugnande, tydligen ganska så vanligt i Tyskland! Hästarna i de felsta stora hoppstall går på lugnande dygnet runt.
Och efter som kompisen har jobbat hos Meredith, så kan jag dra den slutsattsen att jag inte alls är förvånad, tvärt om...

Innan någon missförstår mig så är jag självklart emot doping.

Att doping förekommer kan man ju räkna ut - det jag tycker är skumt är att de gör det så klantigt så de åker fast!! Det här är som sagt var en av världens bästa ryttare som vet att det förekommer dopingprov! Jag är förvånad! :confused:

Jag kom precis från Tyskland och har under sju veckors tid varit med och gett tre hästar smärtstillande innan tävling/bedömning. Ett sto med föl innan fölvisning, ett sto innan gångartsbedömning och ett annat sto fick smärtstillande innan "stuteprufung". Stoet med fölungen skulle ju inte bedömmas utan det var bara för att man inte visar en fölunge med en halt mamma, men de andra skulle helt klart prestera något. Det 3-åriga stoet vann till råga på allt hela alltet och blev "Statspremiestute"...

Alla fick det pga att de dagen innan visning varit lite orena. Ingen av dem visade senare någon hälta eller problem så det handlade inte om några allvarligt skadade hästar.

Eftersom vi nu gav smärtstillande tre ggr på så kort tid kan man med andra ord gissa att det förekommer MYCKET.

Appropå foder så har vissa toppryttare har inte en susning om vad deras hästar äter osv. En el av dem har inte suttit på hästen sen förra tävlingen och har inte en aning om vad den gjort sen sist... Nu har jag rätt bra koll på de bästa ryttarna i nord västra Tyskland (de som är straxt under landslagsnivå) och ett par av dem är riktigt oseriösa. Rider inte i veckorna (det gör andra), kommer precis innan start och hinner inte ens gå banan, super rejält hela helgerna och har noll koll på vilka hästar de ska rida i vilken klass. Men det jag sett av Meredith är hon ju definitivt inte en av dem!

Jag kan dock tillägga (inte för att det har med doping att göra) att "min" ryttare i Tyskland och Meredith M-B red samma tävling för ett par veckor sen och vi var samtidigt på framhoppningen. Hon är kanontrevlig och rider på ett väldigt trevligt sätt!

Man kan ju alltid skylla på någon annan, veterinären osv - men det är ju ryttaren som är ansvarig så då borde omständigheter inte spela någon roll.

Nu har jag svammlat rätt rejält va? :smirk:

/C - som inte riktigt har alla pingviner i poolen ikväll.

men det är ju för j***a gräsligt, jag tar ett stadigt tag i hatten. vad skall man nu tro om "idolerna" som rider så bra att de lyckas vinna jämt och ständigt.
For Pleasure t.ex - 18 bast - odopad?
Om Baloubet vinner OS kan vi förmoda att han fått lugnande, eller hur? Eller så fick han lite för stor dos förra gången när han vägrade ut sig efter att haft segern inom räckhåll...

tyvärr så förekommer doping i sverige oxå...

med hjälp av en landslagsverinär från ett annat land än vårat.. vet många hästar som behandlas kontinueligt för att hålla för den höga nivån de tävlas på..

har till å med vare på lokaltävling där ja råkade kliva förbi en transport där de gavs spruta...

Man blir ju så jävla less.
Är det inte nog med att man ska känna sig lite putt över att inte ha råd med femtiomiljonershästarna, nu ska man inte kunna beundra och respektera ens elitryttare, för att de är "orena"?

Istället för att dopa sina hästar kan de väl...ta en extra träningslektion, eller något. :devil:

Ja, nu blir man ju lika misstänksam mot oväntade resultat inom hästeriet som man är inom t.ex friidrotten; stjärnresultat = dopad.
vad skall vi eg tro om anglon som vann WC? (Har glömt namnet) Den hade säkert fått smärtstillande i ryggen för att inte känna ryttarens klumpedunsar :rofl: Troligen därför den hoppade så villigt

lånar knapp...

d e trökigt me doping. men man förstår ju varför d händer..

menar, de hästarna som är i eliten är inga lättsamma hästar alltid..
nervösa, överpigga, tittiga, stökiga å brötiga... man förstår att d behövs ett och annat för att d ska vara ridbara..

Lite rundsmörjning behövs, ingen häst kan prestera i topp varje månad av att bara ridas, tränas, för vissa gå lite i hagen och ridas ut.... det är inte möjligt liksom... klart d blir lite ömma och stela. så då får d sig lite gott i sig och så märks det inte av... särskillt d hästar i eliten.. d börjar ju bli lite till åren.. och då blir de ju knackiga...

Nej, man förstår INTE att 'ett och ett annat' i form av diverse preparat behövs för att hästen ska vara ridbar! Med den inställningen ska man kanske sluta med dopingkontroller helt och hållet? Då borde det väl räcka för ryttaren att gå till överdomaren och säga att preparat använts för att hästen 'bara behövde lite rundsmörjning'?! :mad:

nej det är inte rätt... men i många fall behövs det verkligen...

nej det är inte rätt... men i många fall behövs det verkligen...
Om en häst "verkligen behöver" ett preparat som leder till att den bryter mot dopingreglerna så borde hästen inte ens tävla.

Vadå BEHÖVS verkligen? Så du menar att om en häst är så stissig att den inte går in på banan är det helt okej att ge den något? Eftersom det då VERKLIGEN BEHÖVS?!

typ lite sprut i leder å så... en en äldre häst som e lite stel och knackig presterar ju inte bra även om den egentligen kan hoppa hus... det behöver ju inte vara lugnande d får.. men va fan.. ja e inte expert... vi satt några å snacka om d på en tävling i helgen...

Hastarna ar sa laddade och sa fulla av energi att de blir svarridna. Genom att ge lite lugnande
far du kontroll pa hasten plus att den hoppar battre da den inte spanner sig.
Trakigt, jag vet, men det ar ju absolut inget ovanligt :smirk:

lånar knapp...

d e trökigt me doping. men man förstår ju varför d händer..

menar, de hästarna som är i eliten är inga lättsamma hästar alltid..
nervösa, överpigga, tittiga, stökiga å brötiga... man förstår att d behövs ett och annat för att d ska vara ridbara..

Lite rundsmörjning behövs, ingen häst kan prestera i topp varje månad av att bara ridas, tränas, för vissa gå lite i hagen och ridas ut.... det är inte möjligt liksom... klart d blir lite ömma och stela. så då får d sig lite gott i sig och så märks det inte av... särskillt d hästar i eliten.. d börjar ju bli lite till åren.. och då blir de ju knackiga...

Ärligt talat, en häst som behöver lugnande för att tävlas är inte lämplig som tävlingshäst. Och en sådan doping skull enog lysa igenom alltför väl, så just DET förekommer nog ytterst sällan.

Och en häst som måste sprutas i lederna för att kunna tävlas är DEFINITIVT INTE i tävlingsmässigt skick och skall hållas från tävlingsbanan tills den ÄR i tävlingsmässigt skick, dvs inte längre knackig.! Det FINNS faktiskt fräscha hästar som tävlar UTAN DOPING högt upp i klasserna, vid hög ålder!
Visst, spruta hästen om det behövs, det är helt okej. Men vänta med att tävla den tills karensen är ute i alla fall!

Dopningsreglerna finns ju inte bara till för att skyda sporten mot fusk. Det handlar ju faktiskt om DJURSKYDDSaspekten också!

Svar till: Ärligt talat, en häst som behöver lugnande för att tävlas är inte lämplig som tävlingshäst. Och en sådan doping skull enog lysa igenom alltför väl, så just DET förekommer nog ytterst sällan

Fast nu ar det ju inte ett kroppsligt lugnande vi pratar om. Alltsa inte ett lugnande som du anvander nar hasten ska raspas tander, klippas lr liknande utan ett preparat som lugnar huvudet. Det kan ingen se om du gett din hast (om du inte ger en valdigt stor dos).
Jag var oxa lite skeptisk till att de gar pa lugnande eftersom min erfarenhet (vi anvander lugnande pa unghastarna nar de ska tavla forsta gangerna) ar att det tar bort lite respekt hos hastarna.Men vad de flesta har sager sa ar det inget ovanligt alls med lugnade pa topphastarna :smirk:
Sen ar det ju skillnad pa doping och doping. Ett lugnande preparat behover inte alls vara skadligt for hasten, men om man rider pa smartstillande lr sprutar med diverse preparat for att sjuka hastar ska kunna tavla, da ar det riktigt fel. Tyvarr tror jag att det ar pa nivan under eliten/forsaljningshastar och lik som dopas sa, de absoluta topphastarna ar for dyra for att man vill skada dem i det langa loppet.

fast en ft ryttare åkte dit för doping på ribban för ett par år sedan och hon hade gett plegicil i början av veckan, så visst går det att se på testen.

Tyskland har ju som policy att dopade ryttare inte får rida OS (någonsin!) men i Ulla ser de ju medaljchans och då kringgår de sina egna regler. :devil:
Nu ska jag korrigera mitt eget påstående:

Dopade idrottsmän ö h t får inte åka till OS enligt Tysklands policy.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Körning Körning är, precis som jag misstänkte, liwsfarligt... :eek: Iallafall om man försöker sig på att köra min lille shettis. Jag har...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
15 044
Senast: murran
·
I
Hästmänniskan Jag trodde aldrig, aldrig att detta skulle hända mig när jag först kom dit. Jag har nu ca ett halvår befunnit mig i världens...
Svar
14
· Visningar
4 008
Senast: malumbub
·
E
Gravid - 1år ...nä, det blir det verkligen inte.. Tyckte jag hade sån tur. En jättelätt förlossning och en fantastiskt fin liten HUGO :love: som...
2
Svar
31
· Visningar
5 687
Senast: Esperanza_1980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar