Det svåra beslutet...

Nixehen

Trådstartare
Nu är det väl mer eller mindre fattat, vår vackre Silverpojke ska få somna in. Efter att ha levt ett hårt liv som travhäst och sedan kastats ut i ett skjul i skogen i 10år så kom han till oss våren 2007. Han rehabiliterades från sina hudåkommor och sår, fick äta upp sig. Som 17åring reds han in och blev en heltrygg skogsmulle på westernvis med världens underbaraste psyke.
Efter ett år hos oss så fick han komma vidare till ett nytt hem, såsom tanken är med min verksamhet.

Dock gick det inte som planerat, efter ett halvår fick vi samtalet som talade om att han inte sköttes om och att han nu stod hos en fodervärd som blivit rädd för honom.
Självklart kastade vi oss i bilen med transporten på och hämtade hem honom, såsom våra kontrakt ger oss rätten till.
Hästen som mötte oss var inte vår Silver, det var en Silver som var sönderstressad, stod på bakbenen och var mager. Hovarna var fyrkantiga(!) och väldigt väldigt långa.
Han fick komma hem.

Sedan dess har han stannat hos oss och med tiden blivit min mammas häst. Han har ridits av mig och tömkörts - hans favorit. Men det senaste halvåret har historien kommit ikapp honom. Vintern kantades av kolikanfall, som mycket berodde på den vanvård han tidigare utsatts för - kroppen orkade inte med. Som ett mirakel blev han dock frisk och sedan var han frisk några månader. Nu har hältorna avlöst varandra i bak och vi inser att han är färdig med livet. Han är inte längre sitt glad trevliga jag utan är sur och tvär, vill inte bli borstad och haltar bak.
Något annat fel än förslitningar kan inte hittas.

Beslutet är fattat, vår vackra underbara Silverkille ska få somna in och vandra vidare på trappalandas evigt gröna ängar. Där kan han dra sina morgonrepor genom hagarna på friska starka ben igen och känna vinden i ansiktet.

Men hur orkar man ringa samtalet? Hur klarar man att boka datumet när ens älskade häst ska dö? Nu gråter jag igen...

Sv: Det svåra beslutet...

Men , tycker så synd om er båda :cry:

Förstår att det blir jobbigt att ringa. Kanske nån annan kan sitta bredvid och hjälpa till om det blir för jobbigt.

Han är lyckligt lottad som fått hamna hos dej så att han fick en ny omstart i livet. Och nu hjälper du honom att slippa ha ont i stället.

Kram, och lycka till!

Förstår att det är svårt att ringa samtalet men man får alltid försöka se till individens bästa. Ni har verkligen gett honom ett bra liv och räddat honom två gånger :love: Önskar alla var som er!

Finns där ingen som kan hjälpa dig att ordna detta? Någon som inte är så känslomässigt påverkad?

Du har gjort så mycket för denna häst, jag hoppas att någon kan göra detta för dig.

Kram till både dig och din trötte och ömme gamle vän.

Mycket sorgligt att läsa. Som redan skrivits bör ni kanske be någon utomstånde att ringa och sköta det praktiska kring avlivningen. Tur för hästen tycker jag att han haft så motiverade människor som ändå funnits där för honom under hans sista tid.

Ojojoj, vilket jobb ni lagt ner... så mkt kärlek och omsorg och ödmjukhet.... Ni gav tbx hans värde och liv... och nu är ni modiga och starka och lyhörda inför hans trytande ork...Jag kan inte annat än skicka miljoner styrkekramar till er och hoppas ni har någon lika kärleksfull att förlita er på som er Silverkille kunde på er....

Man orkar därfär att man måste. Jag grät när jag ringde om vår ponny. Jag grät många gånger under de veckor vi väntade. Jag grät sista dagen när jag skötte om henne och gav henne "sista måltiden". Jag grät när lastbilen kom, och som jag grät när det var gjort.

Men det får man. Det är jobbigt. Men man får koppla på logiken och tänka på argumenten man har för att faktiskt ta detta svåra beslut. Och tänka på att man gjort sitt bästa. För det har du ju gjort.

Kramar*

Lånar min egen knapp och svarar er alla:

Tack allihop för era snälla och värmande ord!
Jobbigast är det ändå för min lilla mamma, som kämpat så för honom - trotsat sin egen rädsla och gjort allt för honom..

Jag kommer ringa samtalet så snart hon beslutat hur hon vill att det ska ske, sedan kommer jag följa honom hela vägen. Jag vill vara stark och orka detta för dem båda. Tror faktiskt att jag kommer klara det trots att det gör ont i hjärtat och tårarna rinner. Men faktum är ju att tårarna FÅR rinna, det är inget fel i det.. Faktiskt.

Tack igen!

Du verkar inte bara vara en underbar hästmänniska, du verkar vara en underbar dotter också.

Och man måste inte vara stark jämt, det finns ingen som är det. Orkar du vara den starka nu så är det förstås toppen men om du inte orkar kanske någon annan kan hjälpa till lite som sagt var.

KRAM!

Du klarar det som du alltid har gjort när du räddat ett flertal hästar till ett bättre liv. Det blir ju även bättre för silver om han får trava vidare till trapalanda där han slipper ha ont.

Alla beslut är inte lätta men sånt är livet, även om det låter hårt. Men även om man älskar måste man inse vad som är bäst i detta läge.

Tänker på er.

Kram

cimg1284_110932963.jpg

Silver Gaston

24/3 -90 - 6/10-10

Vila i frid vännen, du kommer alltid att finnas i våra hjärtan.
Nu får du springa på friska starka ben på Trappalandas evigt gröna ängar.
Älskar dig hjärtat.​

Han fick somna in med vinden i manen och kompisarna i hagen bredvid. Jag höll honom och han åt ur sin älskade krubba som var fylld med bara godsaker. Är stolt över att jag klarade av att vara med - även om jag känner mig som en mördare på alla plan. Förlåt mig Silver...
Mamma & Silver på bilden, tagen några dagar tidigare.

Senast ändrad:

Skickar många varma tröstkramar till dig! Du är ingen mördare, du gav honom det finaste du kunde ge nu - ett liv utan smärta och därmed friheten åter. Du har varit stark som tagit beslutet och jag tror Silver tackar från skyn. Du har varit en underbar hästägare som kämpat så! Kram igen!

Vilket fint kort!

Tror att Silver enbart känner tacksamhet mot dej, som hjälpte honom att få livet tillbaka och sen hjälpte till att avsluta det fint , istället för att dra ut på det.

Kom ihåg allt fint istället för att känna skuld. Du har gjort allt du kunnat och säkert mer..
Nu är han fri och har det bra.

Kramar i massor. Du har gjort så mycket fint för Silver o många andra o de älskar dig otroligt!! Silver kommer alltid att finnas runt dig!

Underbart med människor som ni som tar så väl hand om hästarna! Du får inte känna dig som en "mördare" utan tvärtom! Ni har gjort allt och mer därtill !
Jag har själv 3 " gamla" hästar som jag en dag måste fatta beslut om, så jag känner starkt med dig, det är verkligen svårt att ens tänka tanken även om det är för hästens bästa.
Allt gott till dig och din mamma.

Usch, lider verkligen med dig, det är aldrig kul att ta det beslutet. Jag har tagit bort två hästar, den första var min första häst och det var akut, så då fanns det ingen tid att gå och grunna på det hela. Den andra var däremot planerat, och då ringde pappa och bokade tiden. Du kanske kan be någon annana ringa?

Enorma tröstkramar till er!

Jag vet hur mycket kärlek och tid och pengar ni lägger för hästarna, och hur ni hjälper dom och folk.
Det är ju ingen tröst direkt men dom lider ju inget när dom väl är borta men nu behöver han ju inte ha en endaste dag mer där han stressar eller har ont iallafall.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 751
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt... 2
Svar
22
· Visningar
4 136
Senast: Lotus
·
K
Övr. Hund Nu har min älskade lilla flicka vandrat över till andra sidan. Jag hoppas så innerligt att Kaisas uppfödare Dorthy stod och tog emot... 2
Svar
26
· Visningar
2 444
Senast: R8n
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka