Det ska köpas hund

Jadzia

Trådstartare
En dvärgpinscher......fast det är inte jag som ska ha den. Mitt uppdrag består bara av att ta reda på så mycket som möjligt om denna lilla råtta och hitta lämpligt exemplar. Den som faktiskt ska ha hunden är Tasses husse. Tasse börjar bli gammal och sliten. Fukteksemen läker dåligt och utan rimadyl haltar han. Det är stelt i bakkärran och magen krånglar. För egen del tror jag det är sista året hunden finns i livet och hans husse börjar väl inse det också.

Husse vill ha ny hund. Inte nu på direkten, men när Tasse går bort och då ska det tydligen vara en Dvärgpinscher. De verkar ju trevliga och lagom i aktivitetsnivå för husse, men vad finns det för fel på dem?

Jag är lagom nojjig nu efter en hund som är trasig i kroppen och inte har helt hundra mentalitet och så den där knashunden jag själv har för tillfället. Hunden måste vara helt kärnfrisk. Det får inte finnas någon som helst klåda, magproblem, fukteksem, matvägran, hjärtfel eller vad de nu kan tänkas drabbas av. Den måste också vara helt hundra i skallen. Ingen rädsla ( inga avsteg alls kommer göras med detta), inget kvarstående och inte förarhård utan samarbetsvilja. Skygghet mot främmande eller tillbakadragen eller blyg går fetbort. Räknas som rädsla i mina ögon. Ska det köpas hund ska den vara frisk, tuff och framåt men ändå något förig. Finns sådana tror ni?

Ge mig nu en lista med saker att tänka på och informera mig om hur det står till med rasen i dagsläget.

Sv: Det ska köpas hund

Jag har en kompis som föder upp DP: n och vad jag har sett så finns det en hel del reservation i rasen.. Det som kollas är ögon och patella!
Hon låter MH beskriva sina vovvar och den vovven som ska ha kull nu har detta resultat:

1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 1
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 2
2c.Lek 1 grip/dragk: 1
3a 1.Förföljande: 2
3a 2.Förföljande: 4
3b 1.Gripande: 1
3b 2.Gripande: 2
4.Aktivitet: 2
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 1
7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 4
8b.Spöken kontroll: 3
8c.Spöken rädsla: 3
8d.Spöken nyfikenhet: 3
8e.Spöken kontakt: 4
9a.Lek 2 leklust: 2
9b.Lek 2 gripande: 1
10.Skott: 1

//Camilla

Reservation som i ointresse och integritet går bra, men det får inte vara av osäkerhet som det många gånger är. Jag har hört många säga om sina hundar att vovvarna är petiga med vilka de vill hälsa på, har integritet och är lite snobbiga. De hundarna har i nästan alla fall varit osäkra på människor och skrajsna. Så vill vi inte ha det.

Något annat jag sett som gör det svårt att välja är att det sällan mentalbeskrivs hela kullar. Det görs bara med den enskilda hunden som ska gå i avel. Då är det ju inte mycket värt. Är det så i allmänhet att de inte mentalbeskrivs?

Kan han inte tänka sig en vanlig pinscher? Jag har träffat ett par stycken och samtliga har varit väldigt trevliga hundar. Sociala och nyfikna, kanske inte förigast i världen men på en lagom nivå. Rädslor vet jag dessvärre inget om gällande tex skott och sådant.
Dessutom är dom tio gånger snyggare :angel:

I allmänhet så är det så att det inte mentalbeskrivs.. Jag har samma erfarenhet som du vad gäller mentaliteten!
Att denna uppfödare mentalbeskriver sina hundar beror nog på att hon fött upp schäfer och rottisar förut!
Tyvärr så verkar utseendet komma i första hand för många men det skiter sig i utställningsringen när domaren inte får komma i närheten av hunden:crazy:
Så det är nog en sak uppfödarna måste ta tag i framöver!
Det har börjat hända en del här uppe, bla så hade DP klubben en heldag med mentalbeskrivning förra veckan med blandade resultat:angel:

Han ska ha en liten hund säger han......som ska få ha camo-overall på vintern och bäras runt på stan. ( vi behöver ju inte gå in på vad jag tycker om det). Vanlig Pinscher är helt eneklt för stor. Engelst staff tittade han också på.

Han ska ha en liten hund säger han......som ska få ha camo-overall på vintern och bäras runt på stan. ( vi behöver ju inte gå in på vad jag tycker om det). Vanlig Pinscher är helt eneklt för stor. Engelst staff tittade han också på.

Ja men då får han ta en staff för det andra är alldeles för fjolligt :angel:

Jag känner inte att DP stämmer in på din beskrivning.

DP kräver en hel del av sin ägare och är en väldigt aktiv liten hund.

Jag köpte i helgen en hane, han verkar lite osäker på nya människor även om han är framåt och positiv i nya situationer.

Hans MH är följande och räknas som ett bra MH:
Känd mental status
1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 4
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 4
2c.Lek 1 grip/dragk: 3
3a 1.Förföljande: 2
3a 2.Förföljande: 1
3b 1.Gripande: 1
3b 2.Gripande: 1
4.Aktivitet: 3
5a.Avst.lek intresse: 2
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 3
6c.Överr. nyfikenhet: 2
6d.Överr. kv. rädsla: 2
6e.Överr. kv. intr.: 2
7a.Ljud rädsla: 4
7b.Ljud nyfikenhet: 3
7c.Ljud kv. rädsla: 2
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 2
8b.Spöken kontroll: 2
8c.Spöken rädsla: 2
8d.Spöken nyfikenhet: 2
8e.Spöken kontakt: 4
9a.Lek 2 leklust: 4
9b.Lek 2 gripande: 4
10.Skott: 1

DP är inget mot en Rottweiler så ur min synvinkel är det en sällskapshund. Aktiv ska den vara , men den får inte vara en feg räddhare. Just osäkerhet mot människor får inte finnas. Jag har en Rottweilertik som är så och det är alldeles för jobbigt. Det märks förvisso mindre på en liten hund, men hunden mår lika dåligt och kräver lika mycket jobb av den anledningen.

Går det inte att hitta en DP som inte är ängslig och belastad med rädslor får jag rekommendera en annan ras.

Precis som "Ambra" skriver så avlas det alldeles för ofta på utseende snarare än mentalitet, så han bör vara noga när han väljer uppfödare och kolla upp föräldradjuren ordentligt.

Så länge ni förstår att det är en aktiv hund och vill ha det så kan det vara en dp ni vill ha. :)
Dom är roliga att jobba med. :)
Försök hitta en som avlar på mentaliteten så hittar ni bra hundar.

Jag vet en kennel iaf som avlar på det, vill ni veta vilken så skicka pm. :)

Går det inte att hitta en DP som inte är ängslig och belastad med rädslor får jag rekommendera en annan ras.

Det är absolut inte omöjligt att få tag på ett trevligt exemplar av rasen, ingen av mina är ängslig eller belastad med rädslor. Min äldre är dock, precis som rasen "ska" vara, reserverad. Men det handlar inte på något vis om osäkerhet, utan han är helt enkelt relativt ointresserad av att prata med vem som helst. Däremot om det kommer någon ny hem hit så tar det sällan särskilt lång tid innan han hälsar för att sedan eventuellt ha hittat en ny bästa vän.

Nästa gång du ska köpa hund, köp hellre en vandrande pinne. Ju mer jag läser av dig så känns det som det är en maskin du vill ha.
Olika raser får inte vara si eller så, för då är det fel på dom. Sen om rasstandarden säger att den är på ett vis, då är det också fel på dom... enligt dig alltså.
Jag begriper inte vad du kräver av hunden du ska ha, de är ju också individer.
Matvägran borde du ju heller inte drabbas av, det är ju bara att inte fjolla sig som du brukar kalla det.

Du får ursäkta, men så uppfattar jag ditt tänkande av hundar. De ska lyda och vara maskiner, annars är de skit.

Jag kräver en sund hund som inte måste fjantas med, precis som det ska vara. Det är inte att vilja ha maskiner utan att vilja ha något alla borde sträva efter. Vem sjutton vill ha en defekt hund med en massa knas för sig?

Du kan få kompromissa med de hundar du köper men jag gör det inte igen. Jag är trött på uppfödares ursäkter om varför hunden beter sig si eller så när sanningen är att hunden är dålig och inte värd att sätta i avel. Tack och lov finns det fortfarande uppfödare som avlar fram normala och sunda hundar och för dem är mina krav inte konstiga alls. Det är vad man borde kräva.

En reserverad DP är det inget fel på, men en rädd DP är felaktig. Att det sedan allt som oftast misstas för reserverad gör att jag tar sådana beskrivningar med en nypa salt.

Det står dig fritt att sänka din standard för vad du anser acceptabelt, men jag föredrar att leta efter hund som funkar som den ska istället.

Det ska defenitivt inte vara en omöjlighet att hitta vad du söker.
Jag rekomenderar dig att åka runt till olika kennlar och hälsa på.
En MH på Dp säger ännu inte så värst mycket, då inte så många testar och har ju ännu inte ett rejält underlag på hur Dpn är i allmänhet och vad man ska ändra på.
Många avlar dock på allt för reserverade hundar, vilket jag tycker är lite knas, då Dpn idag är en sällskapshund, ingen brukshund.
Men det är nog delade uppfattningar om den biten..
Och tyvärr, så avlas det på aggresiva och hundar som i allmänhet är för hårda mentalt, vilket jag tycker är ett problem.
Ärsh, finns hur mycket som helst att säga om Dpns vara och inte vara. Rasen är väldigt icke-homogen, finns många olika typer, både till sättet och utseendet.
Jag föredrar den slimmade, låga och "mjuka" hunden.
Så sätt dig i bilen och åk land och rike runt och snacka hund. :laugh:

Jag sänker inte min standard på något vis. Vart skrev jag det?
Men du glömmer bort att alla raser inte är likadana. Och jag förstår faktiskt inte vad du menar med att fjantas med.
Du nervärderar andra som inte tänker eller tycker som dig. Då kallas det fjanta med mm.

Sen fungerar nog de flesta hundar normalt. Men sen finns det de som jämt ska dela hunden i hundra delar och gör allt för hitta fel. Tillslut hittar de fel som inte ens finns, eller som faktiskt är det normala.

Senast ändrad:

De flesta hundar fungerar inte som de ska. Dagligen träffar jag på hundar som beter sig knepigt på ett eller annat vis. Många är skygga och rädda, andra har nerverna på utsidan och kan inte stressa ned. En hel del har problem med miljö. Sedan finns det de som bara är goa och glada också, men de blir mer och mer sällsynta.

Det enda jag kräver är en hund som kan vara hund och inte behöver terapi, anpassning eller specialmat. Jag vill ha en frisk hund utan hudproblem, magproblem, rasbundna defekter eller öronproblem. Den ska kunna tåla det mesta som den kan stoppa i sig utan att magen går i kras. Foderallergi får inte finnas. Inga allergier alls faktiskt. Är det så ohemula krav? Vad kan du tänka dig att kompromissa med?

Hunden ska dessutom ha bra mentalitet, vara framåt, nyfiken och miljöstark. Den ska inte tycka det är otäckt med hala golv, gallertrappor, mörka rum eller rasslande kundvagnar. Den får naturligtvis reagera, men sedan ska det kontrolleras och avreageras. Skottfasthet är nödvändigt, både för hundens och ägarens skull. Den ska inte skygga för människor, vara blyg eller tillbakadragen. Den behöver inte vara social utan jag föredrar ointresserad, men det får inte finnas osäkerhet. Inga konstiga ideér om matvägran utan det ska finnas naturlig matlust. Detta är något jag tycker att alla hundar av alla raser ska uppfylla. Sedan finns det gott om utrymme för rasspecifika egenskaper för jag har nog aldrig läst en rasstandard där det står att rasen ska vara rädd, miljösvag och osäker på människor. Vad av detta tycker du är onödigt? Vad är okej för dig?
Skotträdsla?
Svag i miljö?
Ska man behöva visa en hund att en pysande buss är ofarlig? Jag tycker gott de kan kolla och sedan vara starka nog att avfärda det själva.
Är det okej att valpen flyger in under bordet och gömmer sig för att man tappar en kastrull?

Ska man egentligen behöva träna för att hunden ska klara av det vardagliga livet? Borde inte hunden vara så pass bra att den pallar samhället utan timmar av social träning. Det är en sak att ta med hunden överallt för att visa hur världen ser ut. En annan att dra runt på den därför att den inte kommer palla miljön i vuxen ålder annars.

Något att tänka på är att alla dessa osäkra eller sjuka hundar mår dåligt och det är ta mig sjutton oschysst att avla fram fler.

När det sedan kommer till sådana saker som förighet, läraktighet, hårdhet, jaktlust, arbetsvilja och liknande kan jag kompromissa hej vilt inom rasstandardens regler. Det är liksom inget viktigt för just den här sällskapshunden och inget som påverkar hundens välmående.

Fast vad är det för fel på att vilja ha en mentalt sund hund varken more or less? Jag tycker snarare att det är så att majoriteten av dagens hundar har en mentalitet som är bristfällig. Ett klockrent exempel är ju min ena egna hund. Han är förvisso världens snällaste varelse, härligt charmig och med en god portion personlighet samt något reserverad (ej rädd..ointresserad). En normal hund i de flestas ögon. Han är ju mitt ALLT, men ser jag objektivt på hunden finns där en del prolem. Han är något vek, han är skotträdd/rädd för höga ljud öht . Det är egenskaper jag ser på ganska många av dagens sällskapshundar och jag tycker inte att det är okej! Det handlar inte om att man själv vill ha en robot, det måste ju även gynna hunden att ha stabila nerver tycker man? Vad är det som gör en stabil hund till en robot? Jag får det helt enkelt inte att gå ihop. Är det för mycket begärt i dagens hundsamhälle bör man ta en noggran syn på vad uppfödarna där ute pysslar med, robot är trots allt en ganska sorglig beskrivning på mentalt sunda hundar.

Men du glömmer bort att alla raser inte är likadana.
Kan du inte ge eexempel på raser som ska vara nerviga,skott/ljudkänsliga, osäkra och allmänt känsliga? Och ska vara det enligt rasstandard?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 117
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 208
Senast: Takire
·
N
Övr. Hund Idag vaknade vi av att det äntligen kommit en del snö. Var iaf ngn decimeter med nysnö, o ngra minusgrader. Tog ut killen på en...
Svar
15
· Visningar
1 288
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka