Det perfekta medryttarskapet, hur är det?

pulkaskurk

Trådstartare
De flesta trådar handlar om hur ägarna vill att medryttarna ska vara.

Men om du ska bli medryttare på en häst, vad är då viktigt för dig?
Vad vill du göra med hästen och runtomkring?
Hur vill du att relationen ska vara till hästägaren?

Kort och gott, hur är det perfekta medryttarskapet om du får välja själv?

Sv: Det perfekta medryttarskapet, hur är det?

Mitt medryttarskap är perfekt!! För mig i alla fall.
Då jag jobbar måndag till fredag 9.30-18.30 och dessutom pendlar 3 mil enkel väg, dvs 6 mil om dan, så har jag inga stora krav på mig. Hästen står i ett stall på ägarfamiljens gård, totalt 4 hästar. Jag brukar åka ut Tisdagar efter jobbet, mocka, fodra, ta in, borsta och kolla hovar, gosa o lite sånt. Just nu är det för mörkt för att rida vid den tiden (hästen är rädd för pannlampor och mörker, bra kombo va?)
Sen åker jag ut lördag, eller söndag förmiddag eller båda dagarna och rider. Ägaren har blivit en god vän så vi rider ofta tillsammans så då har jag sällskap dessutom. De kräver aldrig att jag ska komma ut, men jag FÅR åka ut hur ofta jag vill och hinner. De vet att jag jobbar sent och pendlar och är ensam i hushållet och så...Underbart. Betalar inget för det heller, det gör ju att jag gärna köper något som jag stöter på som ev behövs till stallet. Samt att jag gärna ställer upp och hjälper till för att de FRÅGAR om det, de frågar helt kravlöst om jag kan hjälpa till med saker o ting. Passar mig ypperligt!! :)

För mig är det viktigt att vi ser varandra som ett team. Att det finns en ömsesidig respekt för varandra. Raka puckar och inget skitsnack. Jag hatar att bli detaljstyrd med vad jag ska göra o inte ska göra. Ägaren måste ge mig frihet under ansvar för att jag ska komma till min rätt.

Det jag vill är att utvecklas och ha roligt. Jag vill ha friheten att göra vad jag vill på de dagar jag har ansvaret för hästen. Finns det ett gemensamt mål så jobbar vi mot det. Faller behovet av något speciellt på 'min' dag så naturligtivs gör jag det passet.

Relationen till ägaren ska vara hyffsat nära och det ska bara vara vi två. Inte inblandning av någon annan.

Det jag har nu är det perfekta för mig. Jag kommer aldrig att kunna ha det så bra som jag har det nu.

Senast ändrad:

Det viktigaste för mig är frihet under mina dagar att göra vad jag vill göra, och i och med det att hästägaren litar på mig.
Jag vill kunna rida ut, rida i paddocken, rida för tränare osv.
Jag vill också kunna prata med hästägaren om allt jag kan komma att tänka på kring hästen, utan att känna att jag stör eller är jobbig. Ägaren ska givetvis kunna göra detsamma med mig! Det är dessutom trevligt om vi kan hjälpas åt med saker, till exempel om någon av oss vill hoppa och den andre har tid så kan man hjälpa till att bygga hinder el dyl.
Hästen jag rider nu är inte så utbildad, om än väldigt trevlig, men då jag utbildar honom (vilket också är ägarens åsikt) så vill jag inte betala något, ägaren vill heller inte ha betalt. Hade han "utbildat mig" däremot hade jag absolut kunnat betala.
Jag och ägaren måste också passa ihop rent ridmässigt. Nu gillar hon att rida ut i skogen och hoppa lite lågt nån gång ibland. Jag rider gärna dressyr i paddocken (eller ute, för den delen) och hoppar gärna lite högre nån gång ibland! Vi kompletterar mao varandra!

Jag har allt det nu, det enda som kunde göra det bättre var om min bil hade dragkrok så jag kunde låna deras transport (vilket jag får) och hästen hade en dressyrsadel :angel:

Som medryttare vill jag om jag ska betala för det, få välja lite fritt hur jag vill rida de dagarna jag har hästen. Jag gillar att rida varierat, så jag vill inte rida alla gånger i ridhuset, men planera efter egen tid och väder och vind, men ju mer jag betalar, ju mer inflytande/bestämmande vill jag ha. Rider gärna för tränare som självklart betalas för egna pengar. Jag har inget emot att mocka, fixa foder och sånt vardagligt, men är inte intresserad av att sköta något kollektivt stall. När jag har haft egen häst har jag vägrat sånt också och ställt mig i andra stall. Jag vill inte vara detaljstyrd på varken skötsel eller ridning, även om jag självklart kan anpassa en del efter hur just den ägaren vill ha det. Om jag inte betalar kan upplägget vara ett annat så klart, men kommunikation är A och O. Det är helt klart en fördel om man kompletterar varandra att den ena är dressyrintresserad och den andra hoppintresserad till exempel, då inkräktar man inte på varandras ridning på samma sätt.

Jag har haft det perfekta, då behövde jag inte ens mocka, även om jag gjorde det de dagar jag var där och det inte redan var gjort och gjorde det även till ägarens andra hästar då. Och inte fick jag betala heller.

Senast ändrad:

En nära kommunikation med ägaren är A och O - i synnerhet när man är ny medryttare och inte känner hästen ännu. Man ska kunna ringa och fråga utan att känna att man stör. Men det underlättare ju förstås om ägaren kan skriva någon form av checklista sådär i början :)

Jag är väldigt nöjd med det medryttarskapet jag har nu :) Jag känner att jag får uppskattning, lagom fria tyglar, och framförallt är det flexibelt. Om hästen bråkar med mig följer hon med ut och rider och kommer med tips om hur jag ska göra. Jag kan byta dag med kort varsel om det skulle skita ihop sig. Ägaren ringde mig t om en dag när det var ösregn och storm ute och frågade om jag verkligen skulle åka ut :D
Nu ska man ju förstås åka ut i ur och skur och inte byta dag i sista sekund hur som helst, men det känns ändå bra att möjligheten finns där.

jag hjälpte till i ett stall för några år sedan, red till 2 hästar och motions red en 3-4 andra. var där nästan varje dag efter skolan och red några hästar och mockade. fick följa med på tävlingar och fick tävla en av tillridnings hästarna. jag lärde mig mycket och fick bra kondition :p och då jag bara gått på ridskola innan så var det himmelriket att få vara med och hjälpa till. fick gratis lektioner och fick ibland betalt i hö till mina små ponnyer^_^
hade bra kontakt med ägaren som var med varje dag men jag fick ändå fria tyglar med tillridnings hästarna (en gammal avels sto som skulle igång för försäljning samt tävlas, en unghäst som var oliksidigt musklad:p)
detta var perfekt för mig, ångrar att jag inte började tävla en av deras hästar :( hade varit bra erfarenhet för mig. fick dock snabbt lära mig att sjuk= döende och i annat fall så kunde man gott masa sig iväg till stallet:D

Jag vågar nog säga att jag har det perfekta medryttarskapet!

Jag har helt fria tyglar, får träna och tävla som jag vill, har tillgång till transport och kan köra iväg när jag vill.
Har en mycker nära relation till ägaren. hon är nöjd så länge hon ser att hästen mår bra. Och hon säger att hästen aldrig har trivts så bra med någon som med mig :).
Jag har honom 7 dagar i veckan. Mockar ibland. Hästen står hemma hos ägaren, så hon mockar oftast. Vissa dagar tar jag såklart också och mockar både "min" box och ägarens andra 4 boxar. Vi hjälps åt så gott det går.

Det har funkat så bra att hon är beredd att sälja alt. lämna honom på foder till mig :) Vilket kommer ska ganska snart! *glad*

.

Att jag passar ihop med båda hästen och med ägaren, att jag trivs i stallet, gärna tillgång till ridbanan hyfsat enkelt, fina ridvägar runt omkring, det känner jag är rätt viktigt.

Vill känna mig delaktig, jag vill inte känna att jag kommer dit gör det jag ska och åker hem, det måste finnas något mer, vill att det ska vara ok att jag svänger förbi bara för att pussas lite med hästen även om det inte är min dag om jag känner för det, vill kunna köpa en ny grimma ibland, vara den som ägaren ringer till om det blir dags för träning/tävling/vetrinärbesök och frågar om man vill följa med eller om ägaren behöver hjälp.
Jag vill känna att jag och ägaren är ett team och där min åsikt faktiskt har ett värde och som ägaren faktiskt tar i åtanke och vi resonerar om ett eventuellt problem

Mocka, packa hö, blanda foder etc, det ser jag som en självklarthet och jag gör det gärna. kan även tänka mig att ta eventuella pass.

Vill kunna ha möjlighet att rida ut men även kunna rida på ridbana och rida främst dressyr men gärna också hoppning även om det är lite prio två. Vill gärna kunna träna för tränare.

Tänker mig kanske 3-4 dagar i veckan minst 2.

va inne på det lite tidigare men god kommunikation med ägaren tycker jag är a och o. att vi båda tänker lika kring hästen att vi funkar bra på det planet, plus är också att jag genuint tycker om människan i fråga så att när man möts i stallet kan prata om ditten och datten som kanske inte nödvändigtvis handlar om hästen, att vi för en dialog men varandra, och ja är ett team helt enkelt.

Om du ska bli medryttare på en häst, vad är då viktigt för dig?

* Islandshäst eller annat kallblod (inget måste, men helst)
* Att hästen och jag trivs ihop
* Att hästen tycker om det jag tycker om, dvs mycket pyssel och mysiga turer i skogen
* "Skogsmulle"
* Att hästen är trafiksäker om jag måste rida på vägar där det kan komma bilar
* Att hästen inte har för (o)vana att sticka/bralla/kasta av, även om det naturligtvis kan hända ändå
* Att hästen är trygg med att bli riden ensam

Sen lite praktiska saker...

* Att det finns kollektivtrafik till stallet och att de bussarna/tågen inte går alltför sällan utan att jag smidigt kan ta mig fram och tillbaka. Som det är nu så har jag rätt långt till stallet, men eftersom förbindelserna är så bra så är det busenkelt att komma både dit och hem :)

* Att det finns ridvägar, men gärna ridbana eller ridhus också, vilket underlättar vid dåligt väglag och arbete från marken

* Att stallet är förhållandevis litet eftersom jag har jobbigt med mycket folk

Vad vill du göra med hästen?

* Pyssla en massa :love: Att bara umgås i boxen är såååå mysigt!
* Rida ut i skogen
* Jobba med ledarskapsövningar, både från marken och från hästryggen
* Gå promenader

I övrigt känns det viktigt att jag får hjälpa till med mockning, fodring etc. så att jag får "helheten" :)

* Personkemin måste funka!
* En tydlig kommunikation mellan båda parter där vi informerar varandra om saker som inträffar, om hästen gjort något särskilt och även om det är något speciellt med någon annan häst i stallet, t.ex. om någon behöver lite extra tillsyn.
* Att vi hörs åtminstone en gång i veckan. Min nuvarande hästägare sms:ar jag efter varje gång jag varit i stallet och talar om hur det har gått, om jag gjort något särskilt, hur hästen verkar må och även om praktiska saker som t.ex. att vattnet har frusit i stallet.

Det beror helt på vilken period jag är i med mitt liv. Just nu har jag det perfekta medryttarskapet. För 5 år sedan hade jag också det perfekta "medryttarskapet"/hästar att rida. Nu skrittar jag 1-2 ggr/vecka då red jag uppemot 5 hästar skollediga dagar, tränade, tävlade och hjälpte till med inridning.

Generellt så passar utförliga restriktioner mig superbra. Jag "vill" inte ta egna intiativ med andras hästar om jag inte själv är så gott som ansvarig för träningen.

Då: Typ inget, jag red allt jag fick rida :D
Nu: En häst jag inte tycker verkar farlig för mig, dvs något av liten, lugn, väluppfostrad eller vettig i huvudet. Jag är dessutom inte direkt intresserad av att träna eftersom jag mer är medryttare som tidsfördriv fram tills att jag kan ta hem min egen häst (som jag inte har någon kontakt med i nuläget).

Då: Det ägaren ville ha gjort. Jag red dock bara, mockade och fodrade aldrig (var inte direkt någon medryttare i ordet bemärkelse utan med ryttare bara?) och det hade jag nog inte hunnit med då och låg heller aldrig i ägarnas intresse, de ville ha hästen riden på något vis.
Nu: Allt runt omkring! Jättemysigt att vara i stalelt några timmar och fixa foder, mocka, rida osv. Nu är jag mer intresserad av att ha "hästtid" i min saknad av min egna häst och det passar mig utmärkt att inte ha några direkta krav hos nuvarande medryttarhästen. Vi har det lugnt och mysigt ihop bara :)

Rak och tydlig. Och som jag skrev innan så har jag inget alls emot hundratusen förmaningar. Får jag inte det så frågar jag bara istället :angel: Viktigast är att vi båda vet vad vi vill ha ut tycker jag. Det är ju lite skillnad om jag som nu ska skritta med hästen/jogga den lite och försöka hitta en lugn och harmonisk våglängd tillsammans mot att hästen ska utbildas mot det ena eller det andra tävlingsmålet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 891
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024