Sv: Det perfekta medryttarskapet, hur är det?
Om du ska bli medryttare på en häst, vad är då viktigt för dig?
* Islandshäst eller annat kallblod (inget måste, men helst)
* Att hästen och jag trivs ihop
* Att hästen tycker om det jag tycker om, dvs mycket pyssel och mysiga turer i skogen
* "Skogsmulle"
* Att hästen är trafiksäker om jag måste rida på vägar där det kan komma bilar
* Att hästen inte har för (o)vana att sticka/bralla/kasta av, även om det naturligtvis kan hända ändå
* Att hästen är trygg med att bli riden ensam
Sen lite praktiska saker...
* Att det finns kollektivtrafik till stallet och att de bussarna/tågen inte går alltför sällan utan att jag smidigt kan ta mig fram och tillbaka. Som det är nu så har jag rätt långt till stallet, men eftersom förbindelserna är så bra så är det busenkelt att komma både dit och hem
* Att det finns ridvägar, men gärna ridbana eller ridhus också, vilket underlättar vid dåligt väglag och arbete från marken
* Att stallet är förhållandevis litet eftersom jag har jobbigt med mycket folk
Vad vill du göra med hästen?
* Pyssla en massa
Att bara umgås i boxen är såååå mysigt!
* Rida ut i skogen
* Jobba med ledarskapsövningar, både från marken och från hästryggen
* Gå promenader
I övrigt känns det viktigt att jag får hjälpa till med mockning, fodring etc. så att jag får "helheten"
Hur vill du att relationen ska vara till hästägaren?
* Personkemin måste funka!
* En tydlig kommunikation mellan båda parter där vi informerar varandra om saker som inträffar, om hästen gjort något särskilt och även om det är något speciellt med någon annan häst i stallet, t.ex. om någon behöver lite extra tillsyn.
* Att vi hörs åtminstone en gång i veckan. Min nuvarande hästägare sms:ar jag efter varje gång jag varit i stallet och talar om hur det har gått, om jag gjort något särskilt, hur hästen verkar må och även om praktiska saker som t.ex. att vattnet har frusit i stallet.