det perfekta grovfodret?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 900
J

jupiter-judex

ska nu ringa till hö/silage gubben och jag vet att han har flera skördar att välja på, så han brukar rabbla analyserna så får man välja.
vilket är den perfekta analysen till mitt 18 åriga halvblod(äter så länge det finns mat i stort sett) och min 2 åriga shettis?
är så många olika åsikter om höga värden och lite lägre för att kunna ge mer kg foder...så hur ska jag göra nu? brukar försöka ha "fri tillgång" men jag ställer inte ut en bal utan jag springer ut och lägger ut ofta för annars så grisar dom bara ner så.

Sv: det perfekta grovfodret?

Är ditt halvblod normalfött (eller t o m lättfött)? (shettisen tar jag för givet är lättfött)
I såfall skulle jag bara välja ett med en kvot runt 6-7 och gärna ganska lågt i energi. T ex i hö = 7-8MJ och 40-60g smb rp.

han är nog normal mot lätt skulle jag tro, just nu ganska bukig men lite tunn över revbenen tycker jag. har haft en kvot på dryga 5 i vinter tror jag. men han vill ju gärna stå och äta länge. shettisen är nog lättföddd tror jag, har inte haft han så länge men tycker inte han blev så mycket tjockare på betet, han verkar ganska bra med det också att han är inte sååå angelägen om mat som den stora utan kan istället gå iväg och göra annat fast maten inte är slut. så därför tänkte jag att han borde kunna gå på ganska fri tillgång ( brukar väga allt men då måste jag ju inte vara stenhård på att han inte får för mycket).
han ringde nu förresten och ville att jag skulle komma bort och titta på alla sorter han hade, hade bara fått analysen på småbalarna men han hade den inte framför sig...men sa att den hade både fårägare och dräktiga ston fått så den borde ju vara ganska fin. storbalarnas analys kommer om två tre veckor trodde han, dom balar han om till småbalar om man vill ha....

jag funderade på att köpa ett leverans med hö och sen gå över till hösilage för att slippa mögel men då tyckte han att det var bra med bägge delar för att det var bättre för stäppdjur som han sa...
typ ett lägre värderat hö och silage ihop.... vad tror ni om det?

Okej. Vänta o se vad det är för värden då... när du åker dit o kollar.

jo tänkte bara om det kunde bli för bra hö så att säga....känns ju som en positiv risk i och för sig...men får hö brukar ju vara väldigt fint..

och likadant med silaget....kan inte bestämma mig om jag ska ha det eller inte?

Du, det där vet jag faktiskt inget om... om du ska välja hö OCH silage eller för sig. Spelar väl inte så stor roll? Kan iaf just nu inte se varken för- eller nackdelar (förutom möjligtvis av praktiska skäl - vilket är lättast att hantera? osv).

Bättre med för höga värden än för låga. Men till lättfödda, som gärna äter MYCKET också, kanske man inte vill ha högt i energi utan gärna så lågt som MÖJLIGT. Kvoten skulle jag dock hela tiden vilja ha på runt 6 eller över.

ja du menar i fall han har fler med samma kvot så kan jag ta det som har lägst energi...eller hellre en högre kvot fast lägre energi...fast det kanske inte ens går:) är så dålig på att räkna ut saker, haha!

gällande silage eller inte så föredrar jag ju höt hanteringsmässigt, men det var väl mest för att försäkra sig om att höt inte blir dammigt längre fram så gammelgubben börjar hosta.

Jag vill bara inflika att till shettisen bör du ha så bra proteininnehåll som möjligt, för det är JÄTTESVÅRT att göra bra foderstater till de små pållarna om det är för lite protein i det. Man måste ju både ge tillräckligt med grovfoder för tuggbehovets skull och och samtidigt har man VÄLDIGT små mängder foder att bolla med om det ska bli tillräckligt med protein utan att man hamnar på väldigt stort energiöverskott också...

ja, det känner jag igen...vi har nog diskuterat det förut. men jag tycker jag har lite svårt att få det logiskt i huvudet:crazy:
menar du högt protein i g, högt protein med lågt energi eller spelar det någon roll med energin bara proteinet är högt?
antar att du menar att proteinet ska vara högt och energin ganska låg för att kunna ge mer kg eller? och då blir kvoten ganska hög antar jag... har jag tänkt rätt över huvudtaget här nu eller är jag helt ute och far?

men om man ger shettisen fri tillgång så känns det ju som att det måste vara ganska lågt energi värde....hmmm= hög kvot?

och det borde väl passa även halvblodet egentligen? men är det så enkelt att jag kan kolla kvot siffran på analyserna eller bör jag veta hur mycket i g som är lagom högt och hur mycket energi som är lagom lågt??
åhh, tycker detta är lite krångligt:confused:

har fått hem 5 balar av två sorter på prov.... där den ena hade smrp 48 och energi 6,9 och den andra smrp 40 och energi 6,6....
det första borde täcka mina behov ganska bra, men tror inte han hade så mycket av just det...typiskt.
men han tyckte att om man skulle ha silage så skulle man inte ge endast silage till hästar, för det var inte så bra för dom....utan det bästa var att komplettera med ett hö med lite lägre värden, dom kunderna han hade kompletterade hö nr 2 här med silage....vet ni nåt om det för jag har bara hört att man ger antingen eller här?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 379
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 650
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 386
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka