Det Okända

Sisse

Trådstartare
På sjuan går tvprogrammet "Det Okända". Varje gång signaturen till detta program hörs reagerar vår Schäferhane med att bli orolig, pipa och vilja vara väldigt nära. Det här var inget större problem då jag inte speciellt ofta tittar på programmet. Nu har han tyvärr kopplat ihop denna signatur med sjuans signatur, då de ofta följer varandra. Detta har resulterat i att han blir lika orolig oavsett vilket program som är på på kanalen, det räcker nu alltså med att vi tittar på sjuan.

Är det någon annan hund som reagerat på signaturen till det okända? Och viktigast av allt, vad gör man?

Om man struntar i honom så går han och lägger sig på toaletten eller nere i hallen. Han ligger då och stirrar rakt fram och vilar absolut inte, han är fortfarande orolig. Han äter inte ens ett märgben... Byter man kanal så lugnar han sig och blir som vanligt igen.

Det här börjar kännas rätt fånigt... Hunden är inte ljudkänslig annars, etta på skottet, och är med mig på jobbet i ett industriområde bland lastbilar och andra högljudda saker. Han är också i övrigt en trygg och stabil hund.

Vad ska jag göra åt detta?

Sv: Det Okända

ta med dig hunden in till samma rum där du har din tv. börja med att knäppa på 1:an, ha den påknäppt ett tag, sen trappar du uppåt, 2:an, 3:an osv... sen när du kommer till sjuan, håll koll på din hund då, kolla hur han beter sig, är det så att han känner igen bilderna på den kanalen? eller är det ljudet? hur som helst så låter det väldigt märkligt! :crazy: har du haft din schäfer sedan valp eller är det en omplaceringshund? det kan ju vara så att hunden inte haft det så bra i tidigare familjer och förknippar ljuden på 7:an med hemska saker från tidigare hem, misshandel eller nåt, och han vill därför ha tröst av dig, eller gömma sig på toaletten som du sa!

Vi har haft honom sen han var valp, så jag vet att ingenting hemskt har hänt honom.

Övriga kanaler reagerar han inte alls på, oavsett vad det är för program. Det började med signuturen till "det okända" och nu är det också signaturen till sjuan. Jag antar att det beror på att den ofta kommer i samband med det okända.

Förmodligen är det något i det okändas signatur som han inte gillar, men vad gör man för att vänja honom vid detta? Känns ju inte så vänligt att ha den på hela tiden då han verkligen inte är sig själv, utan riktigt påverkad.

okeej, ni har haft han sen valp alltså, då är det inget hemskt som hänt han iaf. :) men jag förstår inte att det bara är sjuan som han inte gillar. grymt konstigt måste jag säga! hmm... :grin: har ni möjlighet att låna ytterligare en hund från en bekant? en väldigt stabil hund som inte alls reagerar på detta, så att din hund får se hur den andra hunden beter sig i samband med kanal 7. till slut kanske det går att vänja din hund av vid det med hjälp av en stabil och säker hund. om hundarna inte alls känner varandra så gör det inget alls. det är bara bra, då får hundarna fullt upp med att undersöka varran medans sjuan är påknäppt...

Min hund reagerar liknande vid strömavbrott och när strömmen kommer tillbaka för då piper det lite varstans. Jag var så "elak" att jag satte igång att pipa med det som han tycker är värst, telefonen när den slås av och på av strömmen och höll på tills han inte brydde sig längre. Under tiden pratade jag på som vanligt och klappade men jag ynkade inte.
Kanske kan du spela in det okändas och sjuans signatur så att du kan spela dem om och om igen tills han inte reagerar längre? Så att han märker att inget kommer att hända. Kanske märker han på dig att du tycker att det är lite otäckt med det okända och det är därför han har börjat reagera?

Tyvärr tycker varken jag eller min sambo att det okända är obehagligt. Ingen av oss tror på spöken, däremot tycker åtminstone jag att det är ett rätt trevligt program att titta på.

Det vi däremot tycker är jobbigt är ju hundens reaktion, han är verkligen inte sig själv. Den enkla lösningen är ju att inte ha kanalen på, men skulle ju gärna hitta en annan lösning. Om man låter kanalen vara på så äter han inte ens märgben. Han är en hungrig hund.

Det kanske dock fungerar bättre om man kör bara själva signaturen många gånger. På TV blir det ju bara någon gång då och då, det är över innan han hinner märka att det inte är farligt, eller är det ojust att utsätta honom för detta när han reagerar så starkt?

Det kanske är lite elakt just då att utsätta dem för det obehagliga men jag tror att det är elakare att de blir rädda varenda gång det sker och de inte får en chans att inse att det är ofarligt.

Jag skulle ombetingat 7ans ljud. Spelat in på mobilen( bra tips om att spela in TinyWiny) och sedan spelat upp vid andra tillfällen där det händer någonting kul, typ mat, träning (träna någonting, och var i full gång, börja sedan spela signaturen typ), bus, promenaddags... så att han förknippar ljudet med att något skoj händer istället.

Liknande trådar

Hundhälsa Den 30/11 var jag hos veterinären med min yngsta hund (hon är 13 månader) eftersom jag hade märkt att hennes lymfknutor vid halsen var...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Nirvana
·
Övr. Hund Är det någon här som har erfarenhet av att hämta ny okänd hund långväga ifrån med kollektiv trafik? Flyg (cargo, inte i väska i...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: Swat
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 437
Senast: Zuzzi
·
Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka