Det kliar!

T

TheOne

Ett halvblod i mitt stall kliar isönder täcke på täcke på täcke varje vinter!! Han har inget eksem eller något som konstigt i pälsen som kan ses! Förra året helklipptes han för att undvika att svett i pälsen skulle klia... det hjälpte inte! Iår har ägaren inte vågat klippa hela hästen för när alla täcken återigen är trasiga kanske han får gå utan.. så han är istället bara jakt-klippt... Någon som har något bra tips?? Han har fått byta hage till en hage utan träd, men på nåt sätt lyckas han ändå.. det är inte dom andra hästarna som drar isönder täcket, det vet vi!

Sv: Det kliar!

Två valackerna i stallet gör också så, om de har täcke på sig dygnet runt kliar de sönder bogarna på täcket mot cementen i boxen.

Tror inte de kliar ute. Men kan det inte vara så att det kliar om de måste ha täcke på sig alltid? Kan det vara så att de helt enkelt inte trivs med täcke på?

Står han utan täcke på natten eller har han det dygnet runt?

Senast ändrad av en moderator:

En häst i stallet står och kliar sig mot boxväggarna hela kvällarna (jag kommer rätt sent) och förmodligen hela nätterna.

Han är helklippt och har ett termotäcke med hals i ett stall med 8 hästar. Skulle gissa att temperaturen ligger på över 10 grader inne på nätterna...:crazy:

Varför inte vänta med att lägga på täcke tills man konstaterat att hästen verkligen fryser, även om den är helklippt?

Ok, man kanske inte behöver vänta tills hästen skakar av köld, men att förutsätta att hästen inte ens klarar 10 plusgrader i stallet känns ju lite väl...
Och som vädret är ute nu (minst 5 plusgrader på dagarna) så behövs knappast detta termotäcke och tjockfodrat utetäcke, inte ens på en helklippt häst.

Verkar hästen i ditt stall frysa? Om inte, varför inte låta den gå utan täcke och vara nöjd så?

Han har haft olika sorters täcken, efterhand som dom går sönder... numera får han oftast ha ett fleecetäcke under och ett regntäcke över eftersom det är lättare att laga än ett vintertäcke... han är väldigt kliig även innan han fått täcke på sig på hösten och han har inte loppor...
dock står alla hästarna med täcke dygnet runt och samma täcke ute o inne eftersom det inte ingår i vår service att få det bytt... men ingen annan har ju problem med det i stallet!! 10 hästar är det...

prövat täcke med glansig insida? Han kanske inte gillar när tyget "skruffar" mot pälsen..?

njae.. det vet jag inte om dom provat.. men innan, när han inte hade fleece under, så hade han ju bara regntäcke, och det är väl lite mer glansigt? Han kliades sig då med :)
Han verkar inte må dåligt av det, problemet är ju mest att täckena går sönder varje dag!!!

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 022
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 921
Senast: Pilot
·
Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Siggan
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar