Det känns så hopplöst

Handla omedelbart. Att beta 30 minuter ger bara njutning, 80 % av det hon får i sig är vatten.

Öka på luserner, minska på högivan så hon äter det som är bättre i näring. Och överväg samtidigt om något annat kan vara fel.

Vi ska till en annan klinik på torsdag. Ska höra vad de har att säga då. För jag tycker det känns alarmerande och jobbigt.
Försöker trycka i henne mer men hon vill som sagt inte riktigt ha :-(

Kan inte "bara" vara det att hästen faktiskt deppat ihop pga konvalecenten. Sett flera konvalecenter som ser ut sådär, inget ovanligt. Dom ger liksom upp och det spelar ingen roll vad man ger dom för mat. Min häst deppade ihop i förra stallet då han vantrivdes något enormt av någon anledning, jag bara öste på mat men han bara rasade i vikt. Han blir sej själv på en vecka efter att vi bytt stall. Så allt handlar inte om maten.

Finns ingenting att ändra på för hästen när det gäller konvalecenten?

Jo, jag är helt övertygad om att det beror på att hon är deppig. För hon är verkligen jättedeppig. Hon har blivit helt beteendeförändrad utöver avmagringen.

Jag har gjort så bra för henne som jag kan. Hon står i en liten gräsruta (hon var ännu mer deppig i grusrutan), hon får beta oftast flera gånger om dagen, hon har en kompis i hagen intill, hon är ute länge, vi promenerar och jobbar med kommunikationsövningar och annat i paddocken, jag lägger in träd och grenar i hagen. Jag kelar länge och mycket. Vet inte vad mer jag ska göra :-(

Kan inte "bara" vara det att hästen faktiskt deppat ihop pga konvalecenten. Sett flera konvalecenter som ser ut sådär, inget ovanligt. Dom ger liksom upp och det spelar ingen roll vad man ger dom för mat. Min häst deppade ihop i förra stallet då han vantrivdes något enormt av någon anledning, jag bara öste på mat men han bara rasade i vikt. Han blir sej själv på en vecka efter att vi bytt stall. Så allt handlar inte om maten.

Finns ingenting att ändra på för hästen när det gäller konvalecenten?

Jag funderade på samma. Jag hade en som alltid föll ur, och rejält, av konvalescens. Spelade ingen roll hur mycket mat man öste i honom. Kändes helt galet att ÖKA kraftfodret på en konvalescent, men man var tvungen för att göra vad man kunde helt enkelt, och acceptera resten. Han var dock yngre så där slapp man oron över att han inte skulle lägga på sig det igen.

Hur är hon i större hage? Lugn eller tossig? I ert läge kanske man får överväga att släppa ut i större hage för att vända humöret och få igång aptiten och ta den ökade risken med konvalescensen..

Du kan inte göra en labyrinthage åt henne? Så hon kan gå lite mer och slipper stå still i en fyrkant bara? Stängsla så hon inte får plats att springa, men så hon kan gå i lugnt tempo. Då får hon något och göra.

Tack för alla era svar och tankar!

Jag googlade Hippo Alfa och såg att det innehåller havre. Det går därför bort, hon äter alltid havrefritt eftersom hon blir skogstokig annars. Tyvärr är det samma sak med olja. Och om hon blir skogstokig när hon rids som vanligt och aktiveras vill jag inte ens tänka på vad som skulle hända om hon fick havre nu. :nailbiting:
Det är bara hösilaget som hon inte vill äta upp. Hon får 11-12 kilo om dagen och äter väl iaf 10 av dem, så så himla farligt är det inte. Men det är tillräckligt för att det skall kännas meningslöst att riskera brall deluxe pga ökad giva. Mineraler, linfrökaka och lucern slukar hon, hon är inte det minsta kräsen (har hittills aldrig stött på något hon inte äter).
Tyvärr kan jag inte öka på lucernet mer då hon får gallor. Hittade två stycken idag, så nu vågar jag inte öka mer. Hon får 5 liter Equisana Alfa Omega (den utan melass).

Hon har flyttat från grushage till en lite större (men fortfarande relativt liten) gräshage. Den är nog kanske 4x8 meter, och jag lägger in träd/sly varje dag som sysselsättning. Det där med labyrint var smart, det skall jag bygga en! :bow:

Oj vad jobbigt för dig!
Tycker det är trist att TS får sig så många kängor. Hon ber ju om konstruktiva råd!

Jag hade en häst som blev precis som din. Jag hade också räknad foderstat och bra foder. Ingen mask.
Det visade sig att han hade 2 grava låsningar i nacken så när han blev åtgärdad av ET gick han omedelbart upp i vikt. Flera experter var inblandade kan jag tillägga.

Smärta kan visa sig på många sätt.
Keep up the mood!

Oj vad jobbigt för dig!
Tycker det är trist att TS får sig så många kängor. Hon ber ju om konstruktiva råd!

Jag hade en häst som blev precis som din. Jag hade också räknad foderstat och bra foder. Ingen mask.
Det visade sig att han hade 2 grava låsningar i nacken så när han blev åtgärdad av ET gick han omedelbart upp i vikt. Flera experter var inblandade kan jag tillägga.

Smärta kan visa sig på många sätt.
Keep up the mood!

Tack! Jag gör så gott jag kan och kämpar varje dag. Det räcker uppenbarligen inte, men mer kan jag inte göra. Jag hoppas de skall hittar något på torsdag som kan hjälpa henne.

Måste hon gå i sjukhage då? jag hade ett sto förr som hade hovledsinflammation, den fick gå ut i vanlig hage (inte med andra hästar) och det läkte ändå. Hon blev sprutad, fick ta det lugnt ett par dagar och sen ut i vanlig hage.

Våran gamla häst (ej haft hovledsinflammation) men som är svår med hullet har gått upp jättemkt i vikt sedan hon fick betfibermix blandat med lusern och krafft groov.

Måste hon gå i sjukhage då? jag hade ett sto förr som hade hovledsinflammation, den fick gå ut i vanlig hage (inte med andra hästar) och det läkte ändå. Hon blev sprutad, fick ta det lugnt ett par dagar och sen ut i vanlig hage.

Våran gamla häst (ej haft hovledsinflammation) men som är svår med hullet har gått upp jättemkt i vikt sedan hon fick betfibermix blandat med lusern och krafft groov.

Det är ganska mycket stora stenar i hennes ordinarie hage, så där vill jag inte släppa henne. Hon går i en vanlig gräshage som jag har delat av, men just nu när det regnar så mycket får hon tyvärr stå i grusruta. Markägaren vill inte förstöra "lånehagen".

Har hon någon kontakt med andra hästar? Fysiskt alltså. Har hon möjlighet att klia på någon över staketet eller boxväggen? Sällskap är imo oerhört viktigt för konvalescenter.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 394
Senast: lirco11
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 361
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 804
Senast: MiniLi
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 679
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka