Det känns så hopplöst

ztsu

Trådstartare
Min tanta har förlorat livsglädjen. Hennes ögon är matta och livlösa, och hon blir magrare för var dag. Det gör så ont i hjärtat att se henne. Hon är så glad när vi umgås, jag kelar länge med henne och hon verkligen myser. Det, och när vi betar, är enda gångerna på dygnet som hon är lycklig. Varje gång jag kommer gnäggar hon när jag kliver ur bilen, och samma sak när jag åker. Det skär i hjärtat att åka ifrån henne när hon gnäggar och liksom ber mig att stanna kvar. Det känns som att jag går sönder inombords lite mer för varje dag.

Vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, ville bara skriva av mig lite.

2014-05-09-2245_536d3e7fddf2b36152130058.jpg

2014-05-09-2246_536d3e8dddf2b34acdee424d.jpg

Såhär ser hon ut idag, för tre veckor sedan fanns det inget att anmärka på. Då hade hon fortfarande både muskler och hull. Det går så snabbt, var skall det sluta liksom? :(

Hon är 16år.
Vet. tyckte bara att jag skulle öka hösilagegivan trots att det stiger min häst om huvudet pga det blir för mycket energi.

Ge henne mer mat. Om du inte vill rida för energin, gör annat. Matt och livlös blir man ju utan tillräcklig energi. Och magrar hon av, är det långt gånget med energinivån.

Alternativet är ju att något är fysiskt fel, men det är svårt att veta om inte hästen först får tillräckligt med mat.

Man kan inte svälta en häst lugn, har hästen naturligt med energi med rätt hömängd så är det ju så hästen är i temperament. Det problemet har jag alltid haft med min häst, får mer än nog med energi när han får den givan silage han kräver för att hålla ett bra hull men det är bara att lära sig att hantera.

Eller vad det den hästen med hovledsinflammationen? Då är det ju ett problem det där med maten om dom blir för pigga, men även det har jag och min häst nyligen gått igenom, det är jobbigt men man får försöka sysselsätta dom på annat sätt så dom inte flippar ur.

Oj, nu måste jag nog förklara mig.

Självklart får hon mat! Hon får 11kg om dagen + lucern + vitaminer och linfrökaka. Noga uträknat efter vår foderanalys. Hon får också halm att pilla med, å så betar vi. Hon svälter absolut inte!! Snarare tvärt om, hon äter ibland inte upp all mat.

Hon är konvalescent och står i sjukhage pga hovledsinflammation (se inlägg i "hästvård"), och anledningen att jag vill hålla nere energinivån är att hon blir skogstokig på våra promenader annars. Stegrar sig och slänger sig omkring = farligt och inte särskilt bra för hennes hovled :-(

Magrar hästen av pga för lite mat så måste den ju få mer mat. Oberoende av hur den blir att rida. Du svälter ju hästen annars och det får man ju inte göra.

Sen är tänderna kollade? Maskstatus?

Tänderna är kollade på förra vet.besöket för två veckor sedan. Hon hade spår av bandmask när vi träckade för några veckor sedan, dock inga alarmerande mängder.

Du kanske kan hitta på lite övningar från marken i skritt så att hon har något att sysselsätta hjärnan med? Jag har en konvalescent som jag håller på att lära tömkörning, bara skritt och på raka spår. Men det vill ju till att din dam inte flyger i luften om du testar nåt sånt. Jag gör också banor med markbommar som vi promenerar. Träning i skritt på banan tycker jag fungerar bättre än att bara ut och gå.

Sett till hästen får den inte i sig vad den behöver. Då ser den inte ut så i kroppen. Jag hade bytt ut stråfoder mot något mer högoktanigt, t ex lusern och/eller delar av luserngivan till Hippo Alfa. Det där är ingen rolig syn.

• Gilla
Reactions: mul
Sett till hästen får den inte i sig vad den behöver. Då ser den inte ut så i kroppen. Jag hade bytt ut stråfoder mot något mer högoktanigt, t ex lusern och/eller delar av luserngivan till Hippo Alfa. Det där är ingen rolig syn.

Hon äter som sagt inte upp sin mat. :-(
Och hon får Lucern, utan melass, minns inte vad den heter nu men det är en brun påse.

Då måste du ju se till att hitta mat med bättre värden, så hon får i sig det hon behöver på den mängd hon äter! Det har redan gått på tok för långt, är det en äldre häst är det fara att hon aldrig repar sig. Det är tyvärr inte helt ovanligt med åren.

Då måste du ju se till att hitta mat med bättre värden, så hon får i sig det hon behöver på den mängd hon äter! Det har redan gått på tok för långt, är det en äldre häst är det fara att hon aldrig repar sig. Det är tyvärr inte helt ovanligt med åren.

Grejen är att det har gått så himla fort.
När vi var på andra återbesöket för fyra veckor sedan var hon fortfarande jättefin och hade inte tappat något. Vet. berömde tom hennes fina hull.
När vi var på tredje återbesöket för en vecka sedan hade hon börjat magra av och vet. tyckte jag skulle öka högivan, vilket jag också gjorde.
Nu har det gått en vecka till och hon är som ett vandrande skelett, trots att jag ökat både högivan och lusernet. Dessutom betar vi minst 30min om dagen oftast mer. Hon har också gräs i sin hage (hon står i en liten fyrkantig grässjukhage).

Känns oroande att det går så snabbt. :-(
Hon är 16år gammal.

Handla omedelbart. Att beta 30 minuter ger bara njutning, 80 % av det hon får i sig är vatten.

Öka på luserner, minska på högivan så hon äter det som är bättre i näring. Och överväg samtidigt om något annat kan vara fel.

• Gilla
Reactions: mul
Hon äter som sagt inte upp sin mat. :-(
Och hon får Lucern, utan melass, minns inte vad den heter nu men det är en brun påse.
Kan inte "bara" vara det att hästen faktiskt deppat ihop pga konvalecenten. Sett flera konvalecenter som ser ut sådär, inget ovanligt. Dom ger liksom upp och det spelar ingen roll vad man ger dom för mat. Min häst deppade ihop i förra stallet då han vantrivdes något enormt av någon anledning, jag bara öste på mat men han bara rasade i vikt. Han blir sej själv på en vecka efter att vi bytt stall. Så allt handlar inte om maten.

Finns ingenting att ändra på för hästen när det gäller konvalecenten?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 394
Senast: lirco11
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 361
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 804
Senast: MiniLi
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 679
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka