Sv: Det här med vila, behövs det?
Min häst är så duktig på att göra illa sig så hon får naturliga vilopauser under året
Men i de fall hon hållit sig osparkad, otjock i det vänstra bakbenet osv så går jag helt på hur hon känns.
Som i somras så kände jag att hon började kännas matt i dressyren, hon gjorde allt jag bad om, men utan glädje. Så då fick hon åka på betesspa i nån vecka å bara ridas ut! Sen kom hon tillbaka som en ny häst och tyckte det va skojigt att jobba igen.
Samma precis just nu, jag skulle vara med på en hopptävling förra helgen. I vanliga fall brukar hon tycka det är roligt att skutta lite, och bli lite busig efter hindrena. Men nu var hon återigen matt, då får hon 1 lugn vecka där hon lullar i hagen, galoppar ute och skritturer i skogen.
Så långa pauser blir det sällan om hon inte har gjort illa sig... Däremot mår hon toppen av små korta pauser även då hon är i full kondition.
Ska tillägga att våra hästar går ute runt 12 timmar per dag i relativt stora vinterhagar... Plus att hon rids någon dag i veckan då hon är vilar, men då helt utan krav.
På sommaren då hon kan röra sig hur mkt hon vill så kan hon få stå helt upp till 2 veckor.
Men unghästar tycker jag ska ha perioder då dom bara är hästar, men då får man se till så dom har hagkompisar och ytor att leka på!
Gamla hästar tycker jag inte ska vila helt överhuvudtaget, utan ridas nån dag per vecka, vill man ta bort träningen så kan man ut å gå med dom i skogen. Jag anser att hästar bör röra på sig för att hålla sig hela och glada