Det här med vila, behövs det?

Aleel

Trådstartare
Konstig rubrik kanske men jag har funderat mer och mer på det här. Många släpper ut sina hästar på sommarbete och låter den således vila en längre period. Har läst att vissa ger hästen en viloperiod på vintern. Jag har en glupsk liten ponny som jag inte tänker släppa ut på sommarbete utan ridning eftersom jag är rädd för att han ska få fång, dessutom bara längtar jag efter att få rida ut när det är varmt =) Borde jag då låta honom få en viloperiod nu på vintern? Finns det nån forskning om att hästar behöver en längre viloperiod om året? Hur gör ni?

Sv: Det här med vila, behövs det?

Jag vet inte om det finns någon forskning som säger.. kan inte uttala mig om det.

Men jag anser att hästar behöver en vila, minst en gång om året. Om man väljer sommar, vinter, vår eller höst spelar egentligen ingen roll utan det beror på när det passar bäst för häst och ryttare. Jag låter min häst vila två gånger om året, visserligen är han en unghäst (4år) och är inne på sin tredje vila sen han blev inriden för 1år och 1 månad sen. Men i fortsättningen kommer han att få fortsätta vila två gånger om året, med kortare vila på sommaren (ca 2 veckor) eftersom det är mycket tävlingar runt sommaren, och sen en lite längre på vintern, ca 1 månad.

Vi själva behöver också vila ibland! och det tror jag nog att hästarna också behöver, för att speciellt vila huvudet. Rent fysiskt så är det väl bäst för hästen att alltid röra på sig, lite varje dag. Men jag tror att hästar ändå behöver vila huvudet, kör man på för länge så tror jag att de tröttnar, och slutar ge det "lilla extra". För att man ska kunna tillgodose det fysiska behovet så behöver hästen vara ute så mycket så möjligt och i så stor hage det går och med andra hästar (undantag för vissa hingstar) -men det gäller ju även då hästen inte vilar.

Så kort sagt: Ja, jag tror att hästar behöver vila för att få vila huvudet.
Jag upplever också att hästen som fått vila är mycket gladare, mjukare och mer sammarbets villig när den sätts igång igen. -då har den smält allt som den lärt sig på senaste tiden.

Jo, jag tycker nog också att det verkar sunt för dom att få en viloperiod. Nu på vintern har han dock en mindre hage att röra sig i så det kanske inte är optimalt för honom att ta den just nu, även om jag gärna skulle vilja det. Slippa rida i snö och oväder skulle va riktigt skönt! På sommaren är det ju det där med fång och det underbara med att rida i fint väder ;) Det bästa för oss kanske blir i början av hösten, då går han fortfarande i sommarhagen, har rätt stora ytor att röra sig på och gräset är inte lika frodigt. Fast det är ju då det börjar bli svalare och skönt att rida igen om det varit en varm sommar. Det alldeles perfekta skulle nog vara då det börjar bli hårt i backen, pojken går barfota och blir lite öm när det blir kallt och fruset. Att hoppa över ridning en månad, typ november-oktober och börja rida igen när snön kommit skulle nog passa oss perfekt. Fast då är vi ju tillbaka till problemet med att han vid den tiden står i vinterhagen igen. Men man vet aldrig, vi kanske inte är kvar i samma stall då eller så är läget med hagar förändrat. Oj vad jag tänkt högt nu ;)

Dela jättegärna med er av fler tankar kring det här och hur ni själva gör =)

Undviker längre vila för mina hästar. Ok när dom är under inridning/utbildning i yngre år (till sexårsåldern ungefär). Då kan dom få några veckors vila efter en period av jobb. Jag har tävlingssäsong under sommaren så det är inte tal om att varva ner nåt då men under vintern drar jag ner det till ca 3 ggr/vecka under december och ökar träningen sen i slutet av februari.

Jag resonerar som så att när vi rider hästen arbetar vi den, både fysiskt och mentalt, vilket är slitsamt. På grund av detta anser jag att man bör ge sin häst vila. Sen tycker jag att hästen vilar om du väljer att skritta/trava ut på den 6 dagar i veckan. Men att arbeta hästen fysiskt och mentalt året runt, tror jag inte på.

Har man en dålig hage (liten, utan stimulans, alt utan hästkompisar) anser jag att man måste stimulera hästen till viss del (ut och träffa hästen, låta den röra på sig i lugnare gångarter utan press) och inte bör ställa den på "hel vila". Har man en större hage med andra hästar där hästen kan röra på sig anser jag att det är helt OK att sätta den på "hel vila".

Växande hästar behöver definitivt flera viloperioder strategiskt utplacerade under året beroende på upplägg och ridning osv.
Äldre hästar mår oftast bättre av att inte ställas av helt. däremot kan man vila på olika sätt, de flesta om de rids regelbundet och planerat, mår bra av en nedtrappning i någon period under året, hur denna nedtrappning ser ut beror på hästen, arbetet den utför, samt även andra aspekter så som hästhållningen i övrigt.

har du en häst som tex går ute långa dagar i hagen, eller ännu längre, skulle jag kunna tänka mig att ställa av den några veckor på vintervila. står man uppstallad på anläggning där hästen är ute kortare tider i hagen, mår den knappast särskilt bra av att ställas av helt, och stå inne på box stora delar av dygnet utan att få röra sig.

så det beror på situationen och hästen.

ser att övriga svar i tråden redan är inne på samma spår.

Jag tror att vanliga svenssonhästar inte är i lika stort behov utav vila som tex tävlingshästar som går mer efter någon sorts hårdare blockträning. Men jag ser det bara positivt i att ta några veckor då man rider lite mer sporatiskt och lugnare. Unghästar tycker jag har en given rättighet till vila vilket tyvärr allt för många glömmer..

Tack för alla svar! Jag tycker det här är jätteintressant eftersom det inte är något jag tänkt på öht tidigare men det har dykt upp mer och mer på senare tid.

Ni som inte ställer hästen på vila, vad har ni för argument för att inte göra det?

Min häst vilar INTE.

Han tränas knappast på något elitnivå utan han fritidsrids bara och utsätts inte för några perioder med hårdintensiv träning.

Jag har en 21-årig lättfödd liten islänning. Om han inte rids tillräckligt så har jag svårt att få ihop det så att han får i sig tillräckligt med mat. Eftersom jag måste dra ner på maten för att han inte ska bli fet. Därför är det jätteviktigt för mig att han rids regelbundet 5-6 dagar i veckan.
Dessutom har han lätt har fort stel om han inte rids regelbundet och tillräckligt.

Sen kör vi inte dressyrträning 5 dagar i veckan, vi kan komma in i svackor när jag väljer att lägga all träning på hyllan ett tag och bara rida ut och ha kul en period. Kan vara en vecka.
Sen kör vi igång igen när jag känner att motivationen och lusten återvänder.

Hade jag haft en unghäst eller en häst som tävlades och tränades intensivt i perioder hade jag säkert gjort annorlunda.
Men hästen jag har idag mår enligt mig klart bäst av att hållas igång! :)
Dessutom blir han rent av odräglig om han inte rids minst 4 dagar i veckan. Får massa överenergi, och det ser jag även på många andra hästar som inte rids så ofta. En del inser inte att hästen som är så stark och drar hela tiden egentligen bara har en massa överenergi som den förtvivlat vill få utlopp för.
Nu gäller detta långt ifrån alla, så jag inte får några upprörda kommentarer angående detta.

Sen vet jag många som bara hobbyrider men som har viloperioder på grund av ryttaren. Tex. man gillar inte vädret på hösten/vintern eller vill ha semester på sommaren. Eller om man jobbar mycket en period så låter man hästen vila i brist på tid. Det är ju upp till var och en, så lände det funkar för både häst och ryttare.

Senast ändrad:

Ni som inte ställer hästen på vila, vad har ni för argument för att inte göra det?

I mitt fall beror det på att hästen har artros så rörelse och motion är nödvändigt för att han ska må bra. Av samma anledning går han aldrig några hårda pass utan tränas/rids lätt i snitt 40-50 min om dagen.

vi ställer inte av travaren som startar på vila i den bemärkelsen att hon går och skrotar i hagen

däremot så får hon vintervila genom att helt kapa körningen, dressyrträningarna och bara ridas i skog och mark och göra det vi känner för, inga intervaller inget fokus på kondis utan bara skogsmullar helt enkelt! 4-5 dagar i veckan under 1 månad minst gärna lite längre.

jag ger min häst en vilo period på sommaren och en på vintern, i somras så var pollan ledig i 3 veckor ungefär då jag red ut en 2 gånger i veckan istället för jobb på ridbanan och ute ritter 5 dagar i veckan. och nu på vintern så rids pollan en eller 2 gånger i veckan tills snön börjar försvinna och man kan ta sig till ridhuset utan att riskera att halka på vägen. ska dock börja jobba med konditionen och styrkan lite smått nu när snön finns kvar på fälten, nån nytta får den ju ha :)

Min häst är så duktig på att göra illa sig så hon får naturliga vilopauser under året:D

Men i de fall hon hållit sig osparkad, otjock i det vänstra bakbenet osv så går jag helt på hur hon känns.
Som i somras så kände jag att hon började kännas matt i dressyren, hon gjorde allt jag bad om, men utan glädje. Så då fick hon åka på betesspa i nån vecka å bara ridas ut! Sen kom hon tillbaka som en ny häst och tyckte det va skojigt att jobba igen.
Samma precis just nu, jag skulle vara med på en hopptävling förra helgen. I vanliga fall brukar hon tycka det är roligt att skutta lite, och bli lite busig efter hindrena. Men nu var hon återigen matt, då får hon 1 lugn vecka där hon lullar i hagen, galoppar ute och skritturer i skogen.
Så långa pauser blir det sällan om hon inte har gjort illa sig... Däremot mår hon toppen av små korta pauser även då hon är i full kondition.
Ska tillägga att våra hästar går ute runt 12 timmar per dag i relativt stora vinterhagar... Plus att hon rids någon dag i veckan då hon är vilar, men då helt utan krav.
På sommaren då hon kan röra sig hur mkt hon vill så kan hon få stå helt upp till 2 veckor.:laugh:

Men unghästar tycker jag ska ha perioder då dom bara är hästar, men då får man se till så dom har hagkompisar och ytor att leka på!
Gamla hästar tycker jag inte ska vila helt överhuvudtaget, utan ridas nån dag per vecka, vill man ta bort träningen så kan man ut å gå med dom i skogen. Jag anser att hästar bör röra på sig för att hålla sig hela och glada:)

Kl*

Min häst vilar två gånger om året. Mest för att han ska få läka ut eventuella överansträngningar, som jag tror kan uppstå när man som vanlig hobbyryttare rider mycket i ridhus osv. På sommaren ställer jag av helt minst en månad då han också går ute dygnet runt och bara är häst. Sen till vintern har han en period där vi bara rider ut och inte ens tittar mot ridhusdörren. Den är ca 2 veckor lång över jul och nyår. Så att vi med ny kraft kan sätta igång med träningen igen. Här är det mest vila för huvudet.

Förra sommaren stod min häst nästan tre månader för att tappa de felaktigt byggda muskler han hade när han kom till mig. I år kommer han att få två viloperioder på sommaren, på två veckor vardera. Nu i höst har han tyvärr också stått mer än planerat pga problem med bogmusklerna, så någon vintervila blir det inte tal om - nu kör vi.

Tack för alla svar! Jag tycker det här är jätteintressant eftersom det inte är något jag tänkt på öht tidigare men det har dykt upp mer och mer på senare tid.

Jag har, efter dryga 40 år med häst, konstaterat att dom mår bättre av att hålla igång. Deras kroppar hålls mjuka och starka och det är än viktigare när dom blir äldre. Det handlar ju inte om att dom går i högpresterande form hela tiden utan man trappar ner när man ser att det behövs men helt ställs dom inte av såvida dom inte blir skadade och inte kan jobbas.

Min häst får viloperiod på senhösten/vintern. Jag har inte tillgång till ridhus och det blir naturligt att ställa av honom när det fryser på och det blir dåligt underlag. Brukar få vila ca 4-6 veckor. Jag tror det är bra med en periods vila så kroppen och knoppen får återhämta sig.

För min egen del är det också bra då jag tycker att det är en tung årstid att ha häst. Sedan är jag supermotiverad när det är dags att sätta igång igen! Nu har jag dock stora och bra hagar, skulle nog resonera annorlunda om jag hade "frimärkshagar".

*knapp*

Min häst får inte heller vila, men han har gått lite lugnare i ett par veckor nu, lite mer jogging under passen bara. Har under en period i höst plockat upp formen en del och han behövde få komma ner lite igen.
Ställer jag av honom så lär det bli pensionering, han är trots allt 23 nästa år. :p Men så länge han är frisk, hel och fin i muskulaturen så fortsätter vi att träna och ha roligt. I denna kyla så skulle det dessutom vara förödande att ställa av honom, han måste röra på sig för att inte stelna till i leder och muskler.
Känner lite att jag måste passa på att rida så länge han fortfarande känns och ser ut som en 12-16 åring, men så klart vara uppmärksam på honom så att han fortfarande tycker att det är kul att faktiskt fortfarande utvecklas.

Han har haft och kommer få igen till sommaren en lugnare period då också.

Nej jag tycker inte en vuxen häst behöver någon vila, möjligtvis om det rör sig om en häst som tävlas på elitnivå....

Att ställa av nu på vintern är bara egoistisk, det är nu hästen verkligen behöver röra på sig för att kroppen ska fungera i kylan!! Tycker man att hästen känns trött eller den har gått hårt under året så kan man skritta ut i några veckor. Men inte total vila.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar