Det här med vila, behövs det?

Sv: Det här med vila, behövs det?

*kl*
Vi ställer inte av hästarna några jättelånga perioder, utan ett par veckor på sommaren ( falsterboveckan bl a) o sen runt jul brukar de få 1-2 veckor. Sen får de lite kortare vilor under tränings/tävlingssäsongen ockå, det beror lite på vilken häst det rör sig om. Vissa har behov av att vila skallen lite då o då. ;)
Unghästarna fick några veckor i somras o får ca 4 veckor nu (ska sättas igång efter julhelgen) o sen får de lite vid behov resten av året. Inte så mycket för kroppens skull som för knoppen! Sen tycker jag personligen att det är skönt att få "koppla av" lite jag med!

Treåringen har fått någon veckas vila här eller där när jag varit tvungen att resa bort. Sedan fick hon två veckors vila efter premieringen, då vi jobbat lite intensivare före den. Nu vilar hon i november och december, något hon verkligen behöver då det hänt mycket under året.

Trettonåringen ställs inte av. Han jobbar som ridskolehäst förutom en månad under sommaren och den månaden har jag hand om honom och håller igång. Han är en häst som rent fysiskt inte mår bra av vila, så det är bara att röra på honom. Sedan är det klart att det blir lugnare i vissa perioder och tuffare i andra, men det är jag övertygad om att ridskolepersonalen har koll på. :)

Jag tycker tråden speglar väl skillnaden mellan unghäst och vuxen häst, unga behöver total vila medan vuxna behöver lite lugnare, "kravlösare" ridturer.

Men min följdfråga är, när anser ni hästen inte längre är unghäst och behöva total vila?

Det är lite individuellt för min del. En del hästar är ju väldigt "färdiga" vid 5-6 års ålder medan andra både mentalt och fysiskt inte är det förrän närmare 7-8. De jag har hemma nu, Welsh Cob-04 och Paintkorsning-07, följer nog den första av vad jag kan se så här långt.

kl

Jag tror absolut på vila, för att hästarna ska återhämta sig både mentalt o fysiskt. Sätta muskler o smälta saker de har lärt sig. Jag lägger in några veckolvilor under året o mina hästar svara väldigt bra på det.
Nu får min femåring en månadsvila o elvaåring har snart vilat ett par veckor o ska börja ridas igen på måndag. Kommer gå på halvfart under januari.
De går i en stor hage hela dagarna o rör sig mycket ute har ingen överskottsenergi utan är precis lika trevlig o harmoniska som alltid :)

Har en tävlingshäst som är 15 år (hoppning). För att hon ska hålla sig fräsch och motiverad till arbete krävs många små viloperioder. Jag rider generellt sett aldrig mer än 3-max 4 dagar i sträck, sedan blir det skritt en dag och vila en dag.

Hårt arbete tar på muskulaturen, och för att den ska kunna återhämta sig eller växa krävs vila.

Allt för få underskattar vikten av viloperioder för hästarna. Nu under vintern har hon haft två veckor planerad vila, en med skritt och en när hon vilat helt. Sen har det tyvärr blivit en vecka till pga att hon trampat sig:(
Om man lägger in korta viloperioder hinner oftast "småskavanker" hos hästen "läka ut" innan det blir till något allvarligt.

Så många små korta viloperioder är mitt tips för att få en hållbar och motiverad häst. Och tycker absolut att du kan ge din häst lite vintervila för att sedan rida i sommar, du kanske kan lägga in en veckas lugnare ridning, där du mest skrittar barbacka och njuter av den (förhoppningsvis) sköna sommaren:)

Men min följdfråga är, när anser ni hästen inte längre är unghäst och behöva total vila?

Jag anser att hästen behöver total vila tills den blir äldre,. (jag anser att en häst blir "gammal" när den är runt 15-20år) och då måste den motioneras regelbundet för att hålla sig mjuk.

Men en vuxen häst behöver också vila ibland! är man tävlingsryttare så säger det sig självt, -hästen går ganska hårt emellan åt.
Och även om den inte tävlas så behöver den vila ifrån sin ryttare, -ingen ryttare är perfekt och alla har "något" som påverkar hästen negativt på något sätt. ex. man har något hård hand, viker sig lite i ena sidan, starkare i höger armen, sitter lite snett åt vänster, är något spänd i låren, osv osv. listan kan göras lång!

Sen tycker jag att hästen ska få vila huvudet också, och bara få vara häst tillsammans med sina kompisar. Jag tycker att det är hemskt att se hästar stå i små grushagar och är inne största delen på dygnet i boxen. Vad är det för liv? Hästar är gjorda för att röra sig och vandra runt större delen utav dygnet! Det är faktiskt vi människor också.. jag brukar jämföra:
1. En människa som sitter på ett kontor 8h om dagen, sen går till gymmet och pumpar sig helt slut på en timme! (inte helt hälsosamt), = Häst som går i liten grushage och står på box mycket, och sen rids 1h om dagen
2. En människa som har ett jobb där den rör på sig mycket och är ute största delen utav tiden och ja, rör på sig lite i stort sätt hela tiden (hälsosamt) = En häst på stor lösdrift

Kanske blev lite luddigt? aja, jag tycker iaf att alla hästar bör få vila, tills den blir äldre och måste hållas igång pga. för att hållas mjuk. Sen behöver unghästar mer vila än någon annan, men vuxna hästar bör också få vila både kropp och knopp och få vara häst.

Jag anser att hästen behöver total vila tills den blir äldre,. (jag anser att en häst blir "gammal" när den är runt 15-20år) och då måste den motioneras regelbundet för att hålla sig mjuk.

Men en vuxen häst behöver också vila ibland! är man tävlingsryttare så säger det sig självt, -hästen går ganska hårt emellan åt.
Och även om den inte tävlas så behöver den vila ifrån sin ryttare, -ingen ryttare är perfekt och alla har "något" som påverkar hästen negativt på något sätt. ex. man har något hård hand, viker sig lite i ena sidan, starkare i höger armen, sitter lite snett åt vänster, är något spänd i låren, osv osv. listan kan göras lång!

Sen tycker jag att hästen ska få vila huvudet också, och bara få vara häst tillsammans med sina kompisar. Jag tycker att det är hemskt att se hästar stå i små grushagar och är inne största delen på dygnet i boxen. Vad är det för liv? Hästar är gjorda för att röra sig och vandra runt större delen utav dygnet! Det är faktiskt vi människor också.. jag brukar jämföra:
1. En människa som sitter på ett kontor 8h om dagen, sen går till gymmet och pumpar sig helt slut på en timme! (inte helt hälsosamt), = Häst som går i liten grushage och står på box mycket, och sen rids 1h om dagen
2. En människa som har ett jobb där den rör på sig mycket och är ute största delen utav tiden och ja, rör på sig lite i stort sätt hela tiden (hälsosamt) = En häst på stor lösdrift

Kanske blev lite luddigt? aja, jag tycker iaf att alla hästar bör få vila, tills den blir äldre och måste hållas igång pga. för att hållas mjuk. Sen behöver unghästar mer vila än någon annan, men vuxna hästar bör också få vila både kropp och knopp och få vara häst.

:bow: :bow:

för 100 år sen fick jag lära mig att om en häst har lite skavanker tar det minst 8 veckor innan det läker, så därför hade vi alltid 8 veckors vila i sträck. Om det är belagt på ngt sätt vet jag inte.

*KL*

Jag har alltid haft som rutin att mina hästar får vila och bara gå och vara häst i en månad varje vinter. I år hade Fengur ledigt hela november t.ex. Vi tävlar lite och han är en häst som kräver att man rider honom mycket annars kryper han ur skinnet när man väl ska ut och rida :P Men jag tycker att han ska få vila huvudet en månad och inte behöva göra något speciellt. Han brukar vara pigg och glad och gå super bra efter vilan!

Har börjat rida min unghäst nu i höst/vinter, började i början av november och ska låta honom vila i två månader ungefär från nyår. Han har lärt sig mycket och varit med om "konstiga" saker så han behöver få gå och bara vara ett tag och smälta det han lärt sig. Jag tror det gör det lättare att fortsätta sen. Så är det med de äldre hästarna också. Det blir som en nystart för både häst och ryttare och det gör mycket :)

Alla hästar kanske inte är i behov av vila, men på min "gamling" ( 17 år nästa år) funkar det och han brukar tala om genom att t.ex bli lite grinig på den lilla att han behöver vila lite :)

Att en unghäst behöver en längre vila i början av utbildningen tycker jag är självklart för att inte trötta/tråka ut den. Sen ska de ha kortare vilor lite oftare under resterande utbildning tills den blir äldre och mer mogen i både knopp och kropp.

Har du med en sådan :D min har hunnit med flera "pausar" pga av diverse olyckor och åkommor.

Jag ger min häst vila 1-2 veckor lite då och då under året så slipper jag sätta igång henne, mest för jag behöver lite paus och känna mindre press. Hon blir 13 i vår.

Hon går i en flock om 6 hästar i blandad ålder, fri tillgång tull hösilage och har stor hage.

jag rider min häst max 3 dagar i veckan nu på vintern, jag tycker det är nog med vila med tanke på att jag knappast rider några jobbiga pass nu på vintern. Blir bara roliga skogsrunder för oss på vintern!

Hade blivit tokig om jag nt fått rida på en månad :o , visst om hästen behövt det men nu är det ju nt så :D

KL

Jag tycker att man ska vila sina hästar, framför allt om dem är unga. Min egen 4 (snart 5) åring får vila 4 veckor på vintern och 4 veckor på sommaren. Inte minst för att han ska få vila kropp och knopp, utan också för att jag ska komma ifrån ridningen lite. Den här vintern får han dock vila i 7-8 veckor, egentligen skulle det bara vara 4, men sen blev jag sjukskriven så han får vila lite till, jag tror inte att han mår dåligt av det. Jag tycker att en vila bara gör positivt åt hästen, såvida du inte har en skadad, gammal eller stel häst. Min förra häst gick inte att vila, hon blev stel och fick ont i ryggen. Så hennes vila bestog av skritturer eller promenader. Man får leta efter lösningar som fungerar bäst både för dig och för hästen.

Tack för alla svar! Jag tycker det här är jätteintressant eftersom det inte är något jag tänkt på öht tidigare men det har dykt upp mer och mer på senare tid.

Ni som inte ställer hästen på vila, vad har ni för argument för att inte göra det?

Jag ställer inte av mitt halvblodssto (12 år) eftersom hon mår bäst av att arbetas regelbundet. Nu under vinter när vädret är som det är blir det "oplanerad" vila - alltså att vi inte kommer iväg till ridhus pga snöstorm, det går inte att rida ut pga kylan osv. Den oplanerade vilan får räcka. Oftast handlar det om att hon får stå 2-3 dgr och det funkar. Annars mår hon bäst av att aktiveras åtminstone varannandag under vintern.

/Lizzie

Skritta ut? Du menar pulsa i djupsnön?

jag ställer av hästen nu på vintern ca 2-3v av det egoistiska skälet att jag jobbar mycket och inte hinner rida. I år passade det
väldigt bra eftersom vi samtidigt fått enorma mängder snö och jag
vill inte överanstränga hennes senor osv.

På sommaren får hon också ca 3v av rent bete. Jag anser
att alla behöver vila från den vanliga träningen och låta
kroppen återhämta sig. Sen mår hon väldigt bra av att få vara
bara häst ett tag och inte behöva prestera.

Visst är det stor skillnad på en tävlingshäst och en hobbyhäst
men jag tror att alla i perioder behöver få ett break från vardagen och göra nåt annat.

KL

Jag har faktiskt inte riktig koll på vad jag tycker om vila. Jag har aldrig haft någon häst över en hel vinter som gått i full träning, köpte min häst i januari 2009, o förra vintern gick hon knappt alls av olika anledningar.
Sommarvila är inte ett alternativ, dels för att det är tävlingssäsong o dels för att våra hagar är stoooora med näringsrikt gräs o hästarna blir smällfeta även om dom går med munkorg o rids fullt.

Nu måste jag alltså bestämma mig. Har tidigare tyckt det var lite onödigt, men nu över jul var jag hemma 12 dagar o då vilade hon varannan dag o gick i skritten varannan dag, o nu är hon helt otroligt! Pigg, arbetsvillig o har lossnat superfint.
Vill inte ställa av henne helt, men funderar på vila med skrittmaskin, endast ridning i skritt eller endast markarbete. Får se hur hon känns, troligtvis blir det vila med skrittmaskin två veckor eller något lite senare i vår.

Jag ogillar att ge min häst vila och försöker att undvika det genom att någon annan promenadrider om jag åker på semester, eller att under vintermånaderna rida ca 3-4 gånger i veckan. Men är det -25 grader i en vecka så får hon vila, men jag kanske pysslar med henne lite mer i stället och eventuellt rider en barbackasväng på 15 minuter :angel:.

Min häst tränas annars inte hårt så hon behöver knappast vila, utan mår bra av att regelbundet ridas men lugnare under vintern. På våren/sommaren blir det mer intensivt, med träningar och tävlingar.

Men jag tror såhär: frågan har inte ett svar, utan ett svar för varje häst/stall. Som flera sagt, är det frimärkshagar så förvandlas kanske vilan mer till frustration än semester för hästen, och är det en ung häst så är det kanske av absolut nödvändighet att få träna och vila i perioder.

Alla hästar kanske inte är i behov av vila, men på min "gamling" ( 17 år nästa år) funkar det och han brukar tala om genom att t.ex bli lite grinig på den lilla att han behöver vila lite :)

Hihi! Och min brukar säga till mig när hon behöver vila. Är också en gamling på 17 år. Hon blir grinig på mig och inte alls samarbetsvillig. Alla övningar vi har tränat på blir plötsligt omöjliga. Varje år är det samma sak och varje år blir jag förvånad och orolig att min häst är trasig och jag hinner kontakta ett antal läke-personer och har alltid bokat tävlingar som jag måste avboka. Det slår aldrig fel!

Det brukar bli några veckor på senhösten, ofta november. Jag tror att det sammanfaller med perioden då hon sätter päls som bäst. Då hamnar vi alltid i en ond spiral full att frustration. Bäst att bara lägga ner då och vila mentalt tycker jag. Lagom till att jag börjar bli sugen igen så är hon en gladare häst och till jul ungefär är vi båda snälla igen.

Övrig tid kan det bli kortare vilor pga bortresande eller sjukdom. Hon står dock aldrig helt still då hon har möjlighet att röra sig (och gör det också) och umgås med sina kompisar dygnet runt, året om. Jag märker ingen skillnad i stelhet om hon har vilat en vecka, men ofta brukar hon kännas mer motiverad. Däremot brukar hon vara stel om vi har tränat ett hårt pass dagen innan och då får hon "vila" med lite jogging-ridning. Om hon fortfarande hade stått i stall och liten hage hade novembervilan förmodligen blivit i form av skogspromenader och jag minns att hon fick promenader även när jag var sjuk. Tur att man har en snäll häst som skrittar sin runda med en halvsovande, febrig matte på ryggen!

Sammanfattningsvis så tycker jag att hästar behöver vila men hur vilan ser ut är individuellt och anpassat till situationen.

Just det här med sommarbete är nog lite av gammal rutin också? Förr i tiden var det nog inte så jättemycket som hästarna skulle göra på gårdarna mitt i sommaren och då fick de vila och äta upp sig lite :)

Jag tror att för en vanlig allround/fritidshäst kan det vara bra att få lite miljöombyte eller ryttarbyte eller aktivitetsbyte eller vad som passar just den hästen. Typ att få följa med på sommarsemester eller bli utlånad som ridlägerhäst/lektionshäst eller få bli arbetad från marken. Bara att få lite omväxling kan nog hästen tycka är semester, och på så vis slipper en gammal eller stel häst bli helt avställd. Som sagt beror det ju på hur hästhållningen ser ut i respektive stall också, med hagstorlekar och utevistelserutiner.Ibland behöver ju vi ryttare vila också :)

*kl*

Min har vila under jullovet av den enkla anledningen att det är svårt för mig att ha barnen hemma, en sambo som jobbar och hinna rida. Både i ¨år och förra året sammanföll det mycket snyggt med gigantiska snömassor så han fick iofs lite motion ändå iform av pulsa runt i snön i hagen.
Nu går han ute dygnet runt så han tappar inte så mycket muskler eller så av att "vila" i nästan 3 veckor. Dessutom är han unghäst och under omskolning till ridhäst så han behöver ändå lite viloperioder.

SEdan brukar han få 3-4 dagar precis vid betesläppet eftersom han är ganska så ovillig att lämna hagen då och det är helt okej för mig.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar