Det här med veckoräkning...förvirrad!

Lady_Morgaine

Trådstartare
Jag måste ha missat något på biologilektionen känner jag :D Jag har då alltid trott att man som kvinna är gravid i 9 månader.... eller i 40 veckor då..?

40 veckor är ju 10 månader.....?

Nu är jag exempelvis i v 29, v 30 på lördag. Om jag räknar veckorna sådär 4 veckor/månad så är jag i månad 8, fast jag är ju mån 7 enl "uträknaren" på "niomanader.se". I början av grav funkar det ju att rkna veckorna 4 å 4 så vet man vilken månad.... någonstans har alltså någon vecka blivit längre...:o?

Jag är förvirrad....:confused: Barn blir det ju i alla fall;) men hur kommer det sig att man räknar 40 veckor å inte 36..?

Sv: Det här med veckoräkning...förvirrad!

en månad är lite mer än 4 veckor...

Å andra sidan, om du räknar baklänges så är det 52 veckor på ett år och om man tar bort 40 av dem är det 12 kvar = ungefär 3 månader. Resten av året är 9 månader...

har oxå gått o tänkt på det men inte blivit klokare men enligt familjeliv.se är jag idag:

Du är på dag 201 av 280. (71,8%).
Du är i vecka 29.
Du har gått 28 fulla veckor och 4 fulla dagar (v28+4).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Lör 28 mar 2009
Du har 79 dagar kvar till förlossning.

Vad är en kalendermånad, graviditetsmånad och lunarmånad?
Man brukar ofta referera till vilken månad man är i när man berättar om sin graviditet inför andra, då är det kalendermånad man pratar om, dvs januari, februari, mars osv. En graviditetsmånad är däremot alltid 28 dagar och en del kallar den även för lunarmånad, dvs tiden mellan två nya "mån"-dagar. Man är alltså gravid i ca 9 kalendermånader men i 10 graviditetsmånader (eftersom dessa månader är exakt 4 veckor dvs 28 dagar). I vår uträkning här nedan utgår vi från att kalendermånaden är ca 30 dagar lång och startar när du blir gravid, dvs vid ägglossningen. Graviditetsmånaden utgår alltid från din senaste menstruation. Man kan sammanfatta begreppen såhär:

Kalendermånad
• Startar: Vid ägglossningen (dvs ca 2+0)
• Längd: ca 30 dagar
• Varar: 9 kalendermånader
• Precision: Enkel och ungefärlig indikation, månadsgränserna kan variera lite
• Används: Vanligen inför vänner (dock inte barnmorskan)

Graviditetsmånad (också kallad lunarmånad)
• Startar: Redan vid senaste menstruationens första blödningsdag (0+0)
• Längd: Alltid 28 dagar (dvs 4 veckor)
• Varar: 10 graviditetsmånader
• Precision: Detta begrepp är mer tydligt och har en exakt angivelse
• Används: Hos barnmorskan, läkare, sjuksköterskor och andra inom vården eller andra insatta

hämtat från familjeliv.se

Å andra sidan, om du räknar baklänges så är det 52 veckor på ett år och om man tar bort 40 av dem är det 12 kvar = ungefär 3 månader. Resten av året är 9 månader...

GAAH... Det är alltså en olösligt mattematiskt mysterium.... "kluringen" längst ned på matteprovet....:eek::D

Det där var rätt så bra beskrivet.... då förstår jag i alla fall vad som händer å hur man räknar :D !

Tack!

Föräldralivs uträkning är väldigt pedagogisk tycker jag. Den använder jag mig av när jag tappat bort mig. :)
Hade dock varit roligt om de hade en rad där de räknade ner i veckor oxå och inte bara dagar, men man får väl räkna lite själv antar jag. ;) Förut räknade den ner i sekunder oxå men det tog de bort i höstas någon gång...

Uträkning utgår från dagens datum: Tors 8 jan 2009.
Din graviditet startade Lör 10 maj 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Lör 24 maj 2008 (ägglossningen).

Du är på dag 244 av 280. (87,1%).
Du är i vecka 35.
Du har gått 34 fulla veckor och 5 fulla dagar (v34+5).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Fre 13 feb 2009
Du har 36 dagar kvar till förlossning.

Ha! Den har jag inte hittat tidigare, har gått direkt på "vecka för vecka" bara...

Uträkning utgår från dagens datum: Tors 8 jan 2009.
Din graviditet startade Lör 21 jun 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Lör 5 jul 2008 (ägglossningen).
Du är på dag 202 av 280. (72,1%).
Du är i vecka 29.
Du har gått 28 fulla veckor och 5 fulla dagar (v28+5).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Fre 27 mar 2009
Du har 78 dagar kvar till förlossning.

Jag ska nog börja svara folk i "Lunarmånader" istället, haha!! Bara för att vara lite besvärlig...:D

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på...
2
Svar
31
· Visningar
3 316
Senast: BusBarro
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
Gravid - 1år ...Så då söker man sig till Buke istället! Skriver här pga jag har verkligen ingen i nuläget att prata med. Försökte prata med en...
2
Svar
22
· Visningar
4 415
Senast: mino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2