det här med täcken

mylisen

Trådstartare
jag fick höra av en annan att ett täcke, även om det bara är ett regntäcke, ska vara lite fodrat.
alltså inte med enbart fleece utan med lite stoppning.
för att om det kommer snö eller mycket regn så kyler det ryggen på dem och då är det bra med lite foder i det.
låter ju vettigt.

eller?
vad har ni för erfarenhet och åsikter?
jag har alltid bara haft fodrat med fleece för jag trodde det i sig var ett bra alternativ till värmande och att det drar bort fukten mm

Sv: det här med täcken

Om du har ett regntäcke med fleecefoder på insidan så värmer ju det. :)

Själv har jag ett helt ofodrat regntäcke altså bara ett skal med nyloninsida (horseweer) och det räcker bra om det inte är flera minusgrader, så det är helt olika från häst till häst.

Det du kan göra är att när hästen går ute köra in armen under täcket och känna efter om det är varmt eller kallt under täcket. Är det varmt så är det gott nog, är det kallt så får man byta till ett lite tjockare. :)

Fleece ÄR ju foder ;)

argumentet du fått till dig är tillsnurrat. Det som är relevant är just i kallgrader, att det HAR ett foder av ngn typ på insidan av täcket. Detta foder isolerar och skapar en luftspalt mellan häst och täcke, där den varma luften kan stanna kvar och cirkulera. Det är så hästen håller värmen.

Fleece ÄR ju foder ;)

argumentet du fått till dig är tillsnurrat. Det som är relevant är just i kallgrader, att det HAR ett foder av ngn typ på insidan av täcket. Detta foder isolerar och skapar en luftspalt mellan häst och täcke, där den varma luften kan stanna kvar och cirkulera. Det är så hästen håller värmen.
Jag vill tillägga att fleecefodret också medför att fukten som hästen avger släpps igenom fleecefodret och förhindrar att kondensen som bildas kommer i kontakt med hästen, vilket det inte gör om man har helt ofodrat regntäcke (mesh-fodrat räcker inte heller). Så, ja alltid fodrat täcke (inklusive fleecefoder) eller fleecetäcke under ofodrat regntäcke, men det behöver absolut inte vara stoppat.

ja jag tycker ju själv att fleece är ett bra foder i sig.
jag får känna på hästen helt enkelt.
det har ju gått bra i alla år......man blir lite osäker på sig själv ibland.
tror ju att alla andra har rätt och kan allt mycket bättre.
kanske ska börja lita på sig själv lite mer hehe

Det absolut bästa regntäcket jag haft var ett gammalt Rambo med kraftigt nätfoder på insidan. Då blev det en luftspalt mellan ryggen och täcket. Men det verkar inte tillverkas täcken så längre tyvärr. Jag har faktiskt tagit ett gammalt svettäcke (sånt där som ser ut som ett fisknät) och sytt fast som foder i ett regntäcke jag hade som var ofodrat. Det blev mycket bättre av det.
Men personligen så är jag inte så förtjust i ofodrade regntäcken eftersom du får ett vått och kallt regntäcke som ligger och kyler direkt ryggen även efter att det slutat regna. Jag har uppfattat det som att de alltid varit kalla över ryggen när jag känt efter även om täcket hållit regntätt.

um men om det är fodrat med fleece och hästen känns normal är det väl ingen fara?

Jag undrar om dom inte pratar om effekten vid lite kallare kyla som runt 0:an när hästen normalt lyfter pälsen för att få in luft och bli varmare, det kan dom inte med regntäcke och då kompenserar fleecen med att värma lite. Jag Lägger alltid fodrat på under 0:an just för att kompensera pälslyftet, fast jag inte använder täcke mer än när det är blött och blåsigt(skåne)

Ofrodrade regntäcken är de bästa tycker jag. Täcket ska skydda hästen från att bli blöt. Värmen håller hästen genom pälsen. (om man har en helklippt häst blir det ju en annan sak, för då ska täcket ersätta pälsen).

Jo, men om hästen har täcke kan inte pälsen resa sig och isolera.

Kl
Själv kör jag med 100 grams vid busväder på de oklippta hästen som går på lösdrift. Fleecefoder tycker jag är ett mög, de blir snabbt ofräscha.

Om täcket är tunt så väger det lite, trycker inte ner pälsen, och då kan pälsen resa sig.

Ja det är ju delvis sant. Men fleece är ju som sagt ett slags foder och tåg föredrar fleece framför tunnfodrat.

Ofodrat däremot är inget man bör ha annat än i syfte att hålla bort vinden. Ett sånt täcke blir alltid kallt vid ihållande regn, så själva poängen med att täcka försvinner ju.

Jo, men om hästen har täcke kan inte pälsen resa sig och isolera.

Kl
Själv kör jag med 100 grams vid busväder på de oklippta hästen som går på lösdrift. Fleecefoder tycker jag är ett mög, de blir snabbt ofräscha.
:bow:
Det är bara när det inte är kallt som ett ofodrat är bra.

Fleece gillar jag inte alls då det fastnar hår o även hakar upp sig i pälsen o hästen får sämre rörelsefrihet o kanske skav.

Tacka vet jag blankt nylonfoder o stoppning av varierande grad.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 429
Senast: Stergo
·
Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 170
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 075
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden