Det här med släppta bäckenband...

CosmicQueen

Trådstartare
...någon som kan förklara hur man ser det eg. Har läst lite gamla trådar här o så, men ändå inte riktigt fått kläm på hur det ser ut och känns... Jag e nog lite trög... :o ;)
Hur långt innan fölning släpper dom bäckenbandet? Varierar det eller är det alltid alldeles innan fölning?

I stallet säger dom att det syns på att formen på bakdelen ändras, precis vid svansroten... svårt att förklara :confused: särskilt eftersom jag inte riktigt vet själv. :D Om jag nu fattat rätt så ska det sjunka ner på något sätt.

Bäckenbanden ser du tydligast mellan svansroten och bärbensknölen. (De fäster lite längre upp på korset) När fölningen är nära förestående är desa band väldigt slappa, petar du på dem så är det som gungande geleband ungefär. I vanliga fall är de relativt fasta i konsistensen.

Inte alltid man ser det tydligt, men på mitt äldsta sto kan man nästan lägga ett ägg i vardera 'grop' nåt dygn innan fölningen :D

Scannade in en tecknad bild med rödmarkering som visar ungefär var och hur det kan se ut, beroende av hur stoets kors är konstruerat. Detta sto (teckningen) har ju ett kort och kors.. då syns det ofta sämre.
backenband.jpg

Enkelt och bra, jag har ofta lite svårt att förklara vissa saker i 'text' ;)!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka