Det här med salt...

fruL

Trådstartare
Hur vet man att hästen behöver extra salt i fodret, att den helt enkelt inte får i sig tillräckligt av saltstenen?
Mitt sto svettas kopiöst mycket- vare sig det är sommar eller vinter för att hon har ett enormt adrenalinpåslag.
Detta gör ju att hon förlorar mycket salt. Men- hon rör inte sin saltsten i boxen!
Nu har jag på försök lagt stenen i krubban, för då måste hon slicka på den för att komma åt den andra maten. Men är detta tillräckligt? Kan man tillsätta salt i maten? Vilket märke? Hur mycket?
Väldigt tacksam för svar!:confused:

Sv: Det här med salt...

Ja, du skall absolut tillsätta salt i maten!!

Jag ger havsalt, 2-4 matskedar/dag beroende på arbete och hur mkt de slickar på stenen. Men en saltsten är nästan aldrig tillräcklig för en häst som inte bara går i hagen eller äter stenen som godis.

Inte farligt med för mkt salt så länge de dricker bra. Din häst har garanterat en rubbad elektrolytbalans och det i sig kan skapa problem med hormonerna.

Funkar det med vanligt bordssalt? typ denna? eller är ngt annat att föredra?

jozo_salt_med_jod_new_medium.jpg

Fast utan jod va?

För min äter saltsten som om det vore godis, så det funkar inte längre att ha det till honom...

Salt utan tillsatser (dvs antiklumpmedel) är bäst. :) Men vanligt bordssalt funkar det också, utan jod (om du inte har brist på jod i foderstaten).

Det brukar finnas större förpackningar (>8 kg) med fodersalt på t.ex granngården.
Ett tag köpte jag på hemköp (billigare) då de hade 5 kilos förpackningar, men sist jag skulle handla det så hade de slut !
Ska åka till någon stormarknad och kolla saltutbudet :D

Hur vet man att hästen behöver extra salt i fodret, att den helt enkelt inte får i sig tillräckligt av saltstenen?
Mitt sto svettas kopiöst mycket- vare sig det är sommar eller vinter för att hon har ett enormt adrenalinpåslag.
Detta gör ju att hon förlorar mycket salt. Men- hon rör inte sin saltsten i boxen!
Nu har jag på försök lagt stenen i krubban, för då måste hon slicka på den för att komma åt den andra maten. Men är detta tillräckligt? Kan man tillsätta salt i maten? Vilket märke? Hur mycket?

Hästen reglera sin salt behov själv med FRI tillgång

Översvettning kan berör på övervikt.

Det ska du ta bort med engång!!

Men då spelar det egentligen ingen större roll vad det är för salt då? Tänkte jag skulle prova bara om han äter det..annars vettitusan hur man ska göra..

Nää, min häst är absolut INTE överviktig! Hennes svettningar beror på ett otroligt adrenalinpåslag som hon är avlad för- då hon är gammal galoppör.
Min fråga var just OM man måste tillsätta salt eftersom hon aldrig eller väldigt sällan rör sin saltsten i boxen men svettas ut mycket salt.
Nu blir jag lite förvirrad av svaren, både att hästarna reglerar det själva och att man ska tillsätta, hmm:confused:

Hästar reglerar inte sitt saltbehov själva. Finns individer som gör det men det finns även de som aldrig rör saltstenen och så finns det de som knaprar i sig 2kg på kort tid.
Det har gjorts undersökningar på detta på bla trav- och distanshästar. SLU och Anna Jansson.
Helst ska det vara ren NaCl (utan Jod). Jag brukar köpa kraffts 10kg saltsäck på granngården.
Underhållsbehovet ligger på ca 20g per dag. Sen svettas hästar ut 9g per liter svett.
// Linda

Lite trådkap det här nu, men tycker det är onödigt att jag startar en helt ny tråd då det är lite samma sak vi funderar på. Förlåt om du tar illa upp av det!

Vi har en ponny här hemma som det inte går att ha saltsten till längre. Vi har saltsten i boxarna, men han är som tokig i den och verkligen står och äter av den, inte bara slickar utan riktigt står och gnager i sig av den :eek: Något som i sin tur leder till att han dricker otroliga mängder vatten, och varje dag så är hela boxen som en insjö av allt han har kissat under natten. (nej han är inte sjuk på något sätt, han bara älskar verkligen sin saltsten ;) )
Nu har vi då tagit bort den och ska ge salt i maten istället, men hur mycket salt ska en ponny på ca 300-350kg ha varje dag? Alltså, bara underhållsbehovet menar jag. Hur mycket är det per dag?

Det är HELT fel, de reglerar inte alls sitt saltbehov själv. Som malmht skriver så är undehållsbehovet ca 20 g, och det är alltså för en häst som bara står still i boxen/hagen. De skall slicka mkt på saltstenen för att få i sig såpass.

Vi har en ponny här hemma som det inte går att ha saltsten till längre. Vi har saltsten i boxarna, men han är som tokig i den och verkligen står och äter av den, inte bara slickar utan riktigt står och gnager i sig av den
När hästar reagerar sådär har de antingen mineralbrist av något slag eller så har de väldigt tråkigt i boxen.

Hur ser hans foderstat ut?

Ja, du bör tillsätta salt i maten. Alla hästar som svettas bör få extra salt. Fri tillgång på saltsten brukar täcka upp underhållsbehovet, men inte så mycket mer.
Jag ger ca 1msk extra, men min häst är bara 4 och rids inte speciellt hårt..
Hellre ge lite för mycket salt än för lite. Om hästen får för mycket så kissar den ut överskottet :)

Jag blev faktiskt väldigt förvånad när jag satt och gjorde foderstaten till min travare som är full tävlingskondition. Jag har nämligen alltid trott att det skulle vara nog med att ha en saltsten i hage/box.
När jag gjorde foderstaten visade den STOR brist på Natrium (salt) trots att den innehåller rätt mycket tävlingsfoder (De "röda" sorterna färdigfoder.)
Jag skulle alltså få lov att tillsätta X antal gram salt för att få en tillräckligt balanserad foderstat.

Dessutom har jag också (som någon nämnde här) läst ett par studier som tar upp denna fråga om hästars saltbehov. Vill minnas att man kan få fram någon om man söker via nätet också.

håller med allihopa om att du borde tillsätta salt i maten.
En saltsten bör vara lagom om hästen slickar i sig det på ca 1,5 månad om jag inte är helt ute och cycklar.. visst är det 1, 5 månad?

Min gubbe rör inte sin saltsten, och svettas i princip en gång i månaden.
Han rids jämnt, inte hårdare just den dagen han råkar svettas. Lite lustigt egentligen. Men bör man reglera mängden salt för hästar som svettas mer?
Garon HATAR smaken av salt, om jag häller det i vattnet dricker han inte, är det för tydlig smak i maten äter han inte... What to do?!

Min gubbe rör inte sin saltsten, och svettas i princip en gång i månaden.
Han rids jämnt, inte hårdare just den dagen han råkar svettas. Lite lustigt egentligen. Men bör man reglera mängden salt för hästar som svettas mer?
Garon HATAR smaken av salt, om jag häller det i vattnet dricker han inte, är det för tydlig smak i maten äter han inte... What to do?!

doppa några morötter i vatten och rulla sedan med saltet.. förhoppningsvis tar moroten över smaken och hästen får i sig det!!

Nää, min häst är absolut INTE överviktig! Hennes svettningar beror på ett otroligt adrenalinpåslag som hon är avlad för- då hon är gammal galoppör.
Min fråga var just OM man måste tillsätta salt eftersom hon aldrig eller väldigt sällan rör sin saltsten i boxen men svettas ut mycket salt.
Nu blir jag lite förvirrad av svaren, både att hästarna reglerar det själva och att man ska tillsätta, hmm:confused:

Normal häster reglera saltet själv, har du en onormal häst med excessiv svettning det bästa är ett samtal med din vetrenär om råd.

Att fråga buka experterna om din häst hälsa är det bäste sätt att bli confused.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Min häst rör inte sin saltsten, men svettas heller aldrig. Svettas lite vid ridning på sommaren när det är som allra varmast men är inte...
Svar
15
· Visningar
1 504
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt islandssto har börjat okynnesäta av sin saltsten. Därför har jag plockat bort den och tänker ge henne salt bland krubbskramlet...
Svar
2
· Visningar
1 492
Senast: smedsussie
·
Foder & Strö Sommar, värme och successiv upptrappning av träningen. Och fröken häst vägrar att äta mat med salt i. Jag har haft henne i snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 083
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar