Jag borstar av den här tråden för att slippa göra en ny...
Jag har gigantiska ridbyxproblem. Det är mer regel än undantag att jag gråter av panik när jag tar på mig ridbyxor.
Visst, nu är jag ett par kilo tjockare än vad jag vill, men jag drar ändå ganska normala 36-38 i vanliga byxor. 155 cm kort.
De bästa ridbyxorna just nu är ett par skoridbyxor inköpta på Island för massor med år sedan, i strl 38. Normala, höga i midjan, håller in på rätt ställen. Samt ett par tvåfärgade moutain horse i strl 40 som har bred linning och sitter åt lika hårt överallt.
Jag tycker att problemet är att de flesta ridbyxor är så infernaliskt små i storleken, och särskilt i midjan. Som om man ska ha getingmidja för att det ska funka. Det i kombination med en smal linning gör att det känns som om någon försöker hugga av mig på mitten. När de dessutom är större nedanför midjan känns det som att man får gravidmage som putar ut
Låg midja fixar jag inte heller, i några byxor. Det måste hålla in sidfläsket
Så, nu letar jag efter ridbyxor som inte kostar skjortan, och gärna både vintermodell och sommarmodell. Inte supertajta i midjan, gärna normal storlek så jag slipper gå upp till 42.... bred, bekväm linning. Inte låga.
Tips?
Senast har jag provat lite på Hööks men gett upp. Tycker allt de har är pyttesmått. Kan inte ha deras kavajer heller, ser ut som en stoppad korv
Absolut sämst i garderoben nu är ett par Cavallo chirac, vintervariant. Storlek Fransk 40/Italiensk 46, stora i benen och små i midjan samt har alla andra dåliga egenskaper som jag listat ovan