Det här med puls?...

P

Precious

Hej!

Märkte häromdagen att min häst är något mer galliga bakben än vanligt. Mjuk och fin galla, inget anmärkningsvärt så, eftersom han alltid haft lite gallor, det jag la märke till är att jag känner pulsen väldigt tydligt i bakbenen. Jag uppfattar den som ganska kraftig. Han rör sig inte annorlunda, är inte stel, inte slö..Ja, inga tecken på att något är fel. Han har just nu problem med lite mugg/rasp som behandlas, som i stort sett är borta. Är det något jag behöver oroa mig för?

Det första jag tänker på är fång, har en shettis som har kronisk fång, och jag vet ju att pulsen blir väldigt kraftig. Däremot ser man direkt på henne när hon har fångkänningar, hon blir slö, stel och rör sig gärna inte. Så min häst har ju inga symtom på fång, mer än att han har kraftigare puls bak än fram.

Tacksam för svar!

Sv: Det här med puls?...

Hmmm... kan ju faktiskt vara förstart på fång. Ökad puls är ju tecken på det som du själv påpekar. Jag skulle ha tagit det säkra före det osäkra och ställt in den på box och ringa vet.

Men ökad puls bak, och inte fram?... Finns säkert ngn annan som vet bättre än jag, men jag TROR att det oftast brukar vara förstärkt puls fram vid fång. Ingen aning nu, bara vad jag tror. Ring vet. hur som helst!

Ring vet.

Fick fång i sommras på min herre och han hade mer puls i bak än vad han hade i fram.
Han var betydligt dåligare än bara puls. Jag hade ringt och rådfrågat. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag "ignorerade" det.

Tack för ditt svar!

Har också för mig att fången "börjar/känns" fram. Har märkt detta på shettisen, det var därför jag blev fundersam över varför han får kraftig puls bara bak? :confused: Funderar på om det kan vara något annat som typ kotledsinflammation, men får de kraftigare puls av det? hmm.. Kraftig puls tyder ju på inflammation och/eller att hästen har ont. Men det märks verkligen inget på honom, han rör sig som vanligt och allt.. :S Skall ringa o rådfråga med vet imorgon om vad det kan vara.

Ring vet.

Fick fång i sommras på min herre och han hade mer puls i bak än vad han hade i fram.
Han var betydligt dåligare än bara puls. Jag hade ringt och rådfrågat. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag "ignorerade" det.

Ok..Jo jag tänkte ringa o rådfråga imorgon för att höra vad de säger. Kan heller inte bara ignorera det, även om han absolut inte visar tecken eller vanliga symtom för fång. F.r.o.m idag fick han gå i en liten jordhage och äta hö, så skall jag se om det blir bättre.

puls ska man ju ha, det är ett tecken på att man lever.:p det är om pulsen är förstärkt, kraftigare eller snabbare än normalt som det kan vara ett tecken på skada. har du kollat pulsen på bakbenen tidigare så du vet om detta är onormalt kraftig puls för just din häst? det kan nämligen variera ganska mkt, vissa hästar har betydligt ytligare och större ådror på benen än andra och pulsen är lättare att känna.

har den mugg på bakbenen är det faktisk tillräckligt för att pulsen ska förstärkas, det krävs inte mkt. så det behöver inte vara fång bara för att man känner puls i hästens ben.

Jo, puls måste man ju ha :p hehe.. Men den är ganska mycket kraftigare än vad den är fram om man säger så. Har känt några gånger tidigare på honom för att jämföra när shettisen haft fång, men då har ju hennes puls varit väldigt kraftig, så jag kan inte säga till 100% hur den varit tidigare. Sen har han väldigt tydliga blodådror och sånt i bakbenen, väldigt tjocka om man kan säga så. De ligger väldigt ytligt med andra ord ;)

Men, om det går bort vid kylning, är det då tecken på smärta/fång? Vet att jag kylt shettisen med vattenslang och då har pulsen försvunnit. Kanske borde testa det även på han för o se om det blir bättre?

Pulsen slår inte snabbare eller så, utan bara det att jag känner hur det riktigt "dunkar" i fingrarna på mig, längst ner på kotan precis vid hovskägget, känns mer på insidan, men antar att det är för att ådern går där?

Uppdatering...

Idag när jag kom ut till stallet för att känna igenom pålle, har han fortfarande kraftig puls i bakbenen och är varm från kotan och ner i hoven. Ingen puls eller värme i frambenen. Har försökt få tag på vet hela förmiddagen, och sitter nu och väntar och hoppas på att de ringer upp så de kan komma ut o kolla idag. Han är fortfarande inte stel eller visar något annorlunda.

Funderar på om det verkligen kan vara fång, men det överlåter jag till vet. Det enda jag kan komma på är att han de senaste veckorna haft problem i högergaloppen :crazy: Han har vilat ganska mycket de senaste veckorna, så kotledsinflammation/överansträngning har jag svårt att tro att det är, men man vet ju aldrig :(

Våra hästar har gått på väldigt kraftigt klöverbete nu sista tiden. Upptäckte att båda hästarna faktiskt hade puls, trots att inget övrigt märktes.. Har haft detta på den ena tidigare och då menade vet att det kunde vara nått förstadie typ till fång.
Nu fick jag tips om att ge Probimin för att stabilisera magen, så jag gav det, och på två dagar var pulsen borta.. :confused::idea:
Nu fortsätter jag ge detta betestiden ut, och håller koll.. Men kanske kunde det vara nått att testa?
Inte i stället för vet alltså, utan som extra hjälp :idea:

Han kan ha vrickat sig "bara".

Låt den vila eller skritta den 1-2 v o övervaka.

+ Axel

Tack för era svar!

Ringde ut veterinären idag, för att vara på den säkra sidan!

Veterinären sa att det förmodligen är ett förstadie till fång, han var nästan helt säker på att det är foderrelaterat iaf. Även om han inte helt hundra kunde fastställa att det är fång, så ville han iaf behandla för det. Eftersom symtomen är visar på det. Så nu skall han stå på vila i 10-14 dagar och buttakur, så får vi se hur det går. Om pulsen och värmen försvinner.

Eftersom han är en allergihäst (pollen) så kan det även vara något han reagerar på, men jag hoppas att behandlingen hjälper :)

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 618
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka