Det här med pass...

Prickighalsduk

Trådstartare
Är inne på att ämne jag kan alldeles för lite om känner jag, men absolut vill lära mig mer om. Jag tycker femgångshästar är väldigt roliga att rida, och vill gärna lära mig mer om den där sista gångarten som jag faktiskt inte varit i kontakt med (med mening då:grin:, haha)

Har själv en femgångare som har nära till passen. Hittills har jag ridit henne som fyrgångare, eftersom jag bara vetat att jag skulle strula till det med de andra gångarterna för henne. Så hittills har vi siktat på att förbättre de fyra grundgångarterna. Men, nu har jag faktiskt fått en känsla, nämligen att det kan vara dags att prova på passen på henne. Traven och tölten sitter, galoppen blir bara bättre och bättre.

Så nu är bara frågan. När jag tagit beslutet, jag ska prova ta fram passen på min häst (eller ta fram och ta fram, den ligger alltid där och lurar;)), vart börjar man? Och, vad kollar man främst på för egenskaper hos en bra femgångshäst?

Jag ska försöka vända mig till någon bra instruktör som kan hjälpa mig, och se om den ens är värd att ta fram på henne.
Men för er som redan har femgångare som ni rider i alla fem gångarter, hur ofta rider ni passen, samt hur har ni tränat upp den? Och hur började ni?

Skulle vara väldigt kul att höra lite åsikter. :)

Sv: Det här med pass...

Men för er som redan har femgångare som ni rider i alla fem gångarter, hur ofta rider ni passen
Nu rider jag bara pass på tävling, men under "inlärningen" var det oftare, i ungefär ett ridpass varannan - varje vecka. Men bara några läggningar/gång.
, samt hur har ni tränat upp den?
Mycket läggningar, att få en mjuk övergång och bra tempo från början. Någon "längre" sträcka någon gång ibland för att se så hästen orkar. Med "längre" menar jag inte mer än 2-300 meter.
Och hur började ni?
Min tränare hoppade upp och red pass och så var det bra med det ;) Min och hästens träning har väl mer eller mindre alltid varit läggning + kort bit pass, med någon längre sträcka. I början hade vi gärna en säker passhäst bredvid som taggade, och godis efter passen för att få hästen att tända till lite extra.
Sedan har det blivit mer och mer finslip i läggningarna, men i början var det rätt fult men funktionellt :D

Sv: Det här med pass...

Att få till övergången trav-galopp-trav tycker jag är bra innan man börjar med passen. Givetvis är det individuellt, men det har jag haft som riktlinje när jag red mitt femgångssto.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
637
Senast: Badger
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
884
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 226
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30