Det här med motionen.

K

knasigare

Någon som har koll på hur mycket man kan motionera en 1½ årig hund utan att riskera att bli överansträngd? Hör så mycket att man inte ska motionera dom så mycket och att man ska ta det lugnt med dom tills dom är vuxna. Kan jag förstå men hur mycket är för mycket?

Jag är ute och joggar en hel del, just nu bara 2½ km för jag orkar inte mer, men är det lugnt om hunden hänger med då? Eller är 2½km för långt? Är självklart uppmärksam på om han skulle visa trötthetstecken eller så..

Tycker aldrig jag får någon koll på det här med hur mycket man kan motionera och jag är så rädd för att överanstränga honom. Har frågat vet. och den har sagt att det är lugnt att springa den rundan samtidigt som många andra säger att det är för långt.

Är så förvirrad..

Sv: Det här med motionen.

Jag brukar höra att "vuxengränsen" är 1 år när det gäller motion..

Nu joggar jag inte med hund, men när jag går vanliga promenader så går jag bra mer än 2½ km med min unghund som är 11 månader.

man ska akta sig för den monotoma rorelsen när de gäller en hund som växer. altså inte bara tralig trav hela tiden som den gör när du jobbar.. bättre att gå lite långt och låta den springa och leka som den vill.. den bästa motionen och muskelbyggandet e dock lek med annan hund, de kan den inte få för mkt av! men nu börjar din hund bli såpass gammal att den strax klarar den rundan med dig om du bara håller koll som du nu säger att du gör.. men man får ju känna av lite frö de klarar orkar springa mer än vad de egentligen borde.

mvh jonas

Vad är det för ras och hur har du motionerat tidigare med hunden? Kroppsbyggnad, förutsättning och tidigare träning är något som är viktigt att grunda på. Och hur ser hundens resterande dag ut osv.

Vi har fyra hundar, 3 olika raser och åldern 6 månader t.o.m. 8 år. De två äldsta (3år, Jack Russel & Pomeranian 8år) har helt olika träningsupplägg p.g.a. rasen och användningsområdet. För unghundarna handlar det mest om lek och en sakta och säker uppbyggnad utan någon direkt monoton träning. Jack Russel terriern har varit med och sprungit både vid cykel, inlines eller joggingtur sedan hon var i din hunds ålder.

Jag kan bara dela med mig av mina erfarenheter med min egen hund. Vi fick rådet när hon var liten att ta det lugnt, inga långa promenader. Detta märkte vi ganska snabbt inte fungerade alls med lilltokan utan fick snällt börja gå promenader. Större delen av dessa promenader var på områden där hon hade möjlighet att vara lös och springa runt och bara vara galen (som hon faktikt är :cool:). När hon var kanske 3-4 månader så började vi gå ett varv i slingan (2,5 km) hon sprang lös. Nu efter nyår började vi åka skidor och Loka var med även då, lös. Lätt 2,5 km och ibland tog vi även 5 km. Utan problem.

Nu är det självklart så att det är skillnad om hunden är lös och kan springa och strosa runt i sin egen takt. Skulle inte ta med henne kopplad på en sådan runda. Vi har turen att det finns många områden där vi kan ta med Loka och hon kan vara lös.

Men till frågan så skulle jag inte se något problem att ta med hunden om den är 1½ år, den borde nog klara längre sträckor än 2,5km. Men som sagt så handlar det om grundkondition också. Var uppmärksam och lyhörd på hur hunden reagerar.

Ska inte vara några problem med en som är 1,5år!

KL
Jag tycker det är svårt i början att veta att man inte överanstränger.....
Ge gärna mer råd hur mkt man ska "gå" med hunden redan som valp utan att överanstränga....

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 970
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 868
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar