Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hehe.. jag gjorde foderstaten åt min fd medryttarhäst. bruksnsv och rätt så tjock..
det blev 1,5kg lucern/dag.
för att få upp proteinet utan att få upp energin för mycket och ändå ge tillräckligt med grovfoder. skitbra med lucern!
jag ska ge lusern till min arab som är mullig, för att säkerställa en viss del av grovfodret, eftersom jag ej kommer att analysera höet...
att ge lusern är ju som att ge ett hö med jättebra värden och även överviktiga hästar behöver ju få i sig det
Ja, även överviktiga hästar behöver ju få sitt proteinbehov tillgodosett! Särskilt om de ska börja bygga muskler och kondition!
Och man som oss har svårt att analysera höet så är det ett perfekt sätt att ändå vara säker på att hästen fär sitt proteinbehov åtminstone NÅGORLUNDA täckt - så den iaf inte går på "tomgång" vad gäller protein.
exakt precis så menade jag.
sen är det väl ingen som skulle reagera om man skulle ge ett "super" hö till sin tjockis
fast det blir precis samma sak med lucern....
sen är det så att många tror att lusern är som KRAFFTfoder, jag har själv inte tänkt så mycket på detta förut, utan bara gett det tidigare endast för att jag har blivit rekommenderad en gång...
Varpå ägarna tror att foderstaten de nu har fungerar bra. Tanken är ju god, och jag förstår dig. Men att smygfodra kanske inte är den bästa lösningen.
Förklara för dem att han behöver minst 1.2kg TS per 100kg för att magen skall må bra. Men om han står på halm, och får ett kilo lucern eller mer (som också är ett grovfoder) så fungerar det förmodligen med bara ett kilo hö eftersom den totala mängden strå blir ok, även om delar av den består av halm. Av lucernen borde han få i sig tillräckligt med protein om givan är lagom stor.
Men om hästen får överskott av protein från GROVFODER, som ju även lusern är, så gör det ju inget!
Tänk bara på hur mycket protein GRÄS innehåller - ungefär som i lusern faktiskt beroende på när på säsongen det är.
DÄRFÖR är det ju så bra med just LUSERN . Det går att ge utan att man riskerar överskott.
Jag har då en fråga: Hur tänker du kring Ca/P-balansen? Lucern är ju väldigt kalciumrikt. Ger du kli till, eller fosforbalans, eller låter det vara? Eller finns det nåt annat knep?
En annan sak jag läst det sista i en text om foder (tänk om jag kunde minnas källan på rak arm) är att lucern inte är lämpligt som fodermedel till gamla hästar, för de har ett högre behov av fosfor och kalcium halten i lucernet hindrar upptaget av fosfor även om behovet täckts. Jag har fodrat min gamling med lucern i två vintrar nu i tron att det var finemang (ihop med kli), men nu blev jag ju tveksam...
En liten fråga!
Hur vet hästen om proteinöverskotten kommer från grov eller kraftfodret? Aminosyror som aminosyrer eller?
Jag gav min nordis, tvåårig vallack, lussernpellets. Han blev dålig i magen av det. Så jag hörde mig för hos en foderrådgivare om det kunde ha med lussernet att göra. Hon sa att det var ett tecken på proteinöverskott. Lussernets protein är tydligen ganska starkt. Så jag har börjat ge honom ett annat foder med mildare protein.
Men om jag skulle ge lussern ist. för hö hade jag hellre gett lussernhack för att tillfredsställa tuggbehovet.
hehe.. jag gjorde foderstaten åt min fd medryttarhäst. bruksnsv och rätt så tjock..
det blev 1,5kg lucern/dag.
för att få upp proteinet utan att få upp energin för mycket och ändå ge tillräckligt med grovfoder. skitbra med lucern!