Det här med LUSERN...

milly

Trådstartare
"Det ger man väl bara till unghästar?" , "Det ger man ju till hästar som tappat hull/är för tunna" är ett par kommentarer som har sagts av olika folk som kretsar kring vårat stall (bl a hovisen). De är skeptiska till att jag ger/vill ge en häst som ska bantas 2kg lusern per dag... *herregud så dum jag är* :cool:

Alltså man blir så TRÖTT. *suck*

Själv vet jag ju vad jag gör. Jag kan ju detta med foder ganska bra för att vara outbildad/självlärd.

Hästen ska alltså få 2kg lusern pga att höet som hon får saknar analys (känns onödigt att analysera eftersom det bara kommer att räcka max till årskiftet o sen byts till nytt hö) och jag vill ersätta 2kg av det mot lusern så att jag kan vara säker på att hon får sitt proteinbehov täckt iaf. (någorlunda iaf!)
Risken är ju ganska stor att höet innehåller väldigt lite smbrp/kg och då skulle hon riskera att få proteinbrist och inte kunna bygga muskler nu när hon har satts igång och tränas/motioneras.
Blir det istället ett ÖVERSKOTT så gör ju inte det nåt eftersom det då kommer från grovfoder alltihop (hö + lusern).

Lite extra info för sen som orkar läsa:
På grund av att jag vill fodra med lusern frågade jag i stallet om någon/några ville dela en pall med mig (blir betydligt billigare om man köper mycket på en gång, det är Kvarnbyfoders lusernpellets det handlar om) och så var diskussionen igång... "Vad är lusern??" "Varför ska man ge det?" osv. Och jag har försökt att förklara att det är ett jättebra foder som så gott som aldrig kan vara fel att ge. Och försökt att förklara att hö kan innehålla väldigt dåligt med protein och om man inte analyserar det och VET vad det innehåller så kan det lusern vara ett bra sätt att säkra proteinintaget.
Då sa en av dom "Okej men jag måste ringa o höra vad den förre ägaren säger om det. Hon har ju alltid gett detta färdigfoder till hästen, så jag får höra med henne vad hon tycker om lusern."
Som då säger "Vadå? Har hästen gått ner i vikt?? Eller varför vill du ge lusern?" .
Denna tjej i stallet berätta det för mig och sade att även hovisen hade vart skeptisk... så det verkar som hon väljer att tro på dom trots att jag har de bästa kunskaperna... Jaja suck. Inte så lätt så klart att veta vem man ska lyssna på, men jag är den enda som FÖRKLARAT och motiverat VARFÖR lusern ges av olika anledningar osv. Men jag är väl bara inte trovärdig... :crazy: .
Hur jag än förklarar... Får väl säga att de får ringa en foderrådgivare om de inte tror på MIG!

Jaja vill bara bolla lite om detta.....

Sv: Det här med LUSERN...

Jag ger min häst lusern för att få upp proteinet men också hullgivande. Har hört av många att det är hullgivande och har varit skeptisk till det för det har ju inte direkt nån energi jämnfört med Smrp.
Men sen min häst börja äta det har hullet sakta men säkert fyllts på, men om det har med lusernet att göra vet jag ej. För han får ju även linfrökaka och olja plus korn men korn har han aldrig hållt hullet på innan trots foderstaten har täckt behoven och med ett bra hö med en kvot på 7..

Angående folket i ditt stall så är det så i mitt stall också.. Suck. De stirrar sig blind på bruksanvisningen på fodersäcken, den och den hästen ska ha si och så många dl kraftmat utan att ha en aning om vilka värden det blir. Protein är livsfarligt om det inte är en unghäst osv Herregud..

Blir så trött på folk som tar det som står på fodersäcken bokstavligt. "Vadå krafft ponny, det kan jag ju inte ge till min stora häst!", "Hippo alfa är bara till unghästar och dräktiga ston".

Om de kunde lära sig lite foderlära istället ...

Okej... lusern kanske I SIG är hullgivande då. För annars har jag tänkt att det är hullgivande på det sättet att det ger hästen protein som den kanske tidigare saknat (pga att ägaren inte haft koll på foderstaten).
Men i ditt fall har du ju redan gott om protein i foderstaten och ÄNDÅ ger lusernet hull på hästen... hmm...

Jag har iaf tänkt att "min" häst, som är en mkt överviktig nordis, ska få 6kg hö, 1-2kg halm och 2kg lusernpellets (+mineraler förstås). Det ger (beroende på höets värden) minst 63MJ och max 72MJ. Och i smbrp ger det allt mellan ca 350g till 700g.
Den totala energimängden är ju inte för stor, hon har ett underhållsbehov på ca 61MJ, och på det rids och arbetas hon lätt. Så MJt borde ligga på en lagom nivå, tycker jag.
Vad gäller proteinet så är behovet åtminstone nästan täckt även OM höet har extremt lite smbrp, SÅ tänkte jag.

Blir så trött på folk som tar det som står på fodersäcken bokstavligt. "Vadå krafft ponny, det kan jag ju inte ge till min stora häst!", "Hippo alfa är bara till unghästar och dräktiga ston".

Om de kunde lära sig lite foderlära istället ...

:bow: Ja suck...

Just så är det många ggr. Jag försökte förklara det att de där som varit skeptiska till lusern och kommenterat sådär verkar inte ha några djupare kunskaper om FODER...

Denna tjej ger själv 1 liter av Eggersmans coolmix, eller vad det hette, och 7kg hö till sin kallblodstravare och tror att det ska även täcka alla MINERALBEHOV till honom. "Ja det är ju ett helfoder". :cool:
Fodret innehåller bara 0.35mg selen per KG så det behovet är ju LÅNGT IFRÅN TÄCKT.... han får ju inte ens 1kg av det liksom... och det skulle krävas typ 3KG om det ska täcka även selenbehovet. De andra hann jag inte kolla upp så noga, och det kan ju vara möjligt att de täcks av höet (inte omöjligt) MEN selen finns ju inte i hö.

Jag hjälper jättegärna till, och dömer INTE de som är okunniga, men när de inte vill LYSSNA.... så vad gör man? :crazy:

Hejsan !

Lucern ger man mkt i Usa till unghästar de får inte heller något kraftfoder utan lucern och mineraler de går på sk utedrift.
Lucern är ett ganska grovt grässlag och jag ger min dräktiga damer det i hoprört med kraftfodret. Så på det viset behöver dom mkt tid för att äta upp det samtidigt som magen mal i sig det bättre tillsammans med grovfoder.
Lotta

Jag ger mitt halvblod lusern under vintern när det är väldigt kallt. Han har lite svårt att hålla sig i hull och eftersom han äter hö i hagen med 4 andra hungriga killar morgon och lunch är det svårt att se till att han får i sig extra. Då får han i stället lusern morgon och kväll. Han tycker inte det är så gott så jag har fått häla på lite melass och då går det ner och han håller sig i hull.

Jag kan bara hålla med dig. Det fattas mycket kunskap hos många. Har diskuterat detta med kvoter och balansen mellan MJ och smrp i alla oändlighet tycks det. Ingen förstår. "Ja men om man har täckt behoven så räcker det väl?" "Ja men har du balansen, hur blir kvoten?" frågar jag. En resonerar som så att har man täckt proteinbehovet så hänger ju MJ med även om kvoten blir låg.:eek: Jag vet snart inte hur jag ska förklara så jag blir förstådd. En har slutat att analysera höt för värdena har varit samma i ett par år. Till saken hör att höt har kommit från olika ställen. Kan bara konstatera att hästarna ser inte bra ut.
Det som jag blir mest beklämd av är en liten shettis i mitt stall som inte ska få något mer hö ute förrän han har ätit upp det gamla som ligger kvar. Just nu ska han gå på 1 kg fördelat på 4 ggr/dygn. Visserligen med proteinpellets och lucern som tillskott, men ändå. Jag hjälper ägaren varje år med foderstaten utan att blir ifrågasatt varför jag tycker si och så. Men ändå ändras mängden för "han blir tjock och han kan få fång av för mycket protein". Han är absolut inte tjock, tvärt om, men han har en enorm päls som man kan känna revbenen under:mad:
Jag kan inte acceptera detta utan jag ger extra hö på kvällen. Det är jag som kvällsfodrar.:angel:

:bow: Ja suck...

Jag hjälper jättegärna till, och dömer INTE de som är okunniga, men när de inte vill LYSSNA.... så vad gör man? :crazy:

Hjälp de personer som ber om råd och därmed är intresserade av att lyssna.

Låt bli att lägg energi på personer som inte ber om råd.

Om någon frågar dig om varför du gör på ett visst sätt så förklara vänligt för dem utan att försöka övertyga dem och/eller försöka få dem att göra "på ditt sätt".

Om du får bra resultat med dina hästar så kommer andra att se detta och utifrån det be dig om råd, om de är intresserade...

Jag har aldrig förstått det här med kvoten mellan MJ och smrp. Om man har en överviktig häst hur skall kvoten vara och hur räknar man? Vore snällt om du förklarade för mig så att jag en gång för alla förstår vad det är alla pratar om.

Håller med Leeena. Det går inte att omvända alla hästägare som man tycker suger på foder, utan det är bättre att lägga energin på de som visar att de vill ha hjälp. I början kanske de är få, men ju mer man själv visar upp stallets fysiskt och psykiskt finaste häst så blir de snart nyfikna.

Hästarna dör inte av att foderstaten inte är perfekt och många lider inte heller utan är fullt friska även om de för ögat kunde se bättre ut fysiskt.

Sedan så tycker jag att det fungerar mycket bättre om man släpper lite av siffertänkandet som alla kan läsa sig till själva vid intresse och istället fokusera på vad händer med hästen när den får si eller så istället. Då blir förståelsen högre och det är lättare att påverka.

Lär in individerna utifrån raser och berätta och beskriv varför hästen ser ut som den gör och vad som händer om man ändrar, ta inte ens upp siffror och kvoter i sammanhanget, det skrämmer ofta folk. Börja titta på MJ och SMRP var för sig istället så kommer så mycket mer hästar må bättre och det blir lättare för ägarna.

Jag har aldrig förstått det här med kvoten mellan MJ och smrp. Om man har en överviktig häst hur skall kvoten vara och hur räknar man? Vore snällt om du förklarade för mig så att jag en gång för alla förstår vad det är alla pratar om.

Det beror helt och hållet på varför hästen är överviktig. Många tror än idag att en rund häst = fet/överviktig. Tyvärr är det ju inte så enkelt då en häst beroende på ras och grad lika väl kan var överviktig även av näringsbrist. Så därför måste man titta på hur hästen ser ut kontra vad den för perioden ätit/äter innan man kan börja fundera siffror.

Förklarandet av dessa kvoter överlåter jag till nån som kan förklara bättre än jag. Jag svävar gärna ut i det blå och så anser jag inte att kvoten 6 är det bästa för alla hästar som grund..

Sedan så tycker jag att det fungerar mycket bättre om man släpper lite av siffertänkandet

Börja titta på MJ och SMRP var för sig istället så kommer så mycket mer hästar må bättre och det blir lättare för ägarna.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Hjälp de personer som ber om råd och därmed är intresserade av att lyssna.

Låt bli att lägg energi på personer som inte ber om råd.

Om någon frågar dig om varför du gör på ett visst sätt så förklara vänligt för dem utan att försöka övertyga dem och/eller försöka få dem att göra "på ditt sätt".

Om du får bra resultat med dina hästar så kommer andra att se detta och utifrån det be dig om råd, om de är intresserade...

Ja du har förstås alldeles rätt! :bow:
Jag ska försöka att göra så... Men oftast ÄR det alltså folk som frågar mig och sen försöker jag förklara. Men så verkar de inte tro på mig riktigt. *kanske skulle skaffa utbildning av nåt slag ..hmm*

Jag har aldrig förstått det här med kvoten mellan MJ och smrp.

Det handlar om att man genom forskning kommit fram till att alla hästars GENOMSNITTSBEHOV är 6gram per MJ. Oavsett ras och storlek. Såhär beskriver dom det i boken Hästens närinsgbehov och utfodring:
"Det är oväsentligt vilken ras hästen har. Proteinbehovet är detsamma för alla hästraser, 6g smb rp/MJ för underhåll och arbetstillägg och 12g smb rp/MJ i dräktiggets- och digivningstillägg."

(smb rp = smältbart råprotein)

Och därför säger man en KVOT PÅ runt 6. Det är samma sak som att det ska vara ca 6g smb rp per MJ. Dock finns det individuella skillnader där vissa hästar klarar sig bra på en kvot på bara 4-5 och andra behöver en mycket högre kvot på 7-8 kanske. Det får man pröva sig fram - men innan man vet är det bra att börja på riktlinjen "kvot 6".

Om man har en överviktig häst hur skall kvoten vara och hur räknar man? Vore snällt om du förklarade för mig så att jag en gång för alla förstår vad det är alla pratar om.

Den skall vara detsamma även för överviktiga hästar.... De har också ett genomsnittsbehov på 6g smb rp/MJ. Det är MJ´n som ska anpassas efter hästens hull och då korrigeras ju även proteinet därefter.

I min foderstat ligger kvoten på ca 7.5, hur påverkar det hästen? Vad märker man för skillnad på en foderstat med låg kvot t.ex. 4 eller en med 8.

J
Jag kan inte acceptera detta utan jag ger extra hö på kvällen. Det är jag som kvällsfodrar.:angel:

Varpå ägarna tror att foderstaten de nu har fungerar bra. Tanken är ju god, och jag förstår dig. Men att smygfodra kanske inte är den bästa lösningen.

Förklara för dem att han behöver minst 1.2kg TS per 100kg för att magen skall må bra. Men om han står på halm, och får ett kilo lucern eller mer (som också är ett grovfoder) så fungerar det förmodligen med bara ett kilo hö eftersom den totala mängden strå blir ok, även om delar av den består av halm. Av lucernen borde han få i sig tillräckligt med protein om givan är lagom stor.

Håller med de talare som sagt att man inte ska stirra sig blind på siffror. Titta på hästen. Ser den bra ut, välmusklad, glansig päls, lagom energi när man rider- då är nog de mesta bra. om inte så får man ju kontrollera hur foderstaten ligger till och då ser man troligen vad som skulle kunna vara fel. Jag vet ett halvblodssto som aldrig kunde hålla hullet. Förrän hon började få krafft protein i total överdos... Kilovis av fodret- såg helt galet ut- men hästen mådde bra. Annars är det ju inte bra att överutfodra med protein "för säkerhets skull" eftersom det faktiskt belastar hästens inre organ att omvandla överskottet till urin. Kan göra hästen onödigt trött!

Jag tycker personligen att lusern är en väldigt bra komplettering till höet vintertid och för hästar med dåligt hull etc. etc. man kan änvända det till allt typ,, tycker jag..
det med att ett visst foder är döpt till ett visst användningsområde är ju förmodligen för att underlätta för hästägare som är mindre insatta i sina hästars foderstater och inte orkar "krångla"
jag gav ex. min ena häst krafft groov, lusern och lite krafft energi på det fram till han var åtta år pga. att han var svårfödd (fullblod) folk i mitt förra stall undrade varför min häst fick unhäst/dräktigt sto -mat? ska man orka redogöra för dem varför? jag bad dem läsa på innehållsförteckningen på de olika fodertyperna.. vet att det är svårt att övertyga folk att vissa fodersammansättningar passar fler hästar än de som är rekommenderade på förpackningen.. men du kan ju berätta för dem att deras hästar knappast kommer att bli dödsjuka av att de testar.. :)

Annars är det ju inte bra att överutfodra med protein "för säkerhets skull" eftersom det faktiskt belastar hästens inre organ att omvandla överskottet till urin. Kan göra hästen onödigt trött!

Men om hästen får överskott av protein från GROVFODER, som ju även lusern är, så gör det ju inget!
Tänk bara på hur mycket protein GRÄS innehåller - ungefär som i lusern faktiskt beroende på när på säsongen det är.

DÄRFÖR är det ju så bra med just LUSERN :idea: . Det går att ge utan att man riskerar överskott.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
561
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama