det här med longering..

Lavinia

Trådstartare
...på en häst som antingen bara lägger sej i inspänningen eller struntar i den helt.. Dessutom är hon ett busfrö, som när jag kräver jobb, busar iväg och bockar för att sen stanna och komma fram till mej och vill ha beröm..(Hon är extremt söt när hon tittar på en under lugg..)..

Vad gör man? Är inte tillräckligt bra på tömkörning just nu för att klara av hennes capriole med vändning och galopp åt hållet vi just kom ifrån, eller hennes levad med galoppfattning, följt av tvärnit och vända in mot mej, snurra 2 extra varv och sen sitta fast i tömmarna..

Skulle behöva bygga upp hennes rygggmuskler på nåt vis och regelrätt klättring får vi inte göra:-(. När jag tömkör blir hon bara kort och spänd och släpper ryggen, driver jag då är resultatet som ovan. Longering är det som funkar bäst, men hur får man ordning på denna mycket pigga häst.. (som får 2 dl havre/dag)??

/ Lavinia, som iaf får kondition..

Sv: det här med longering..

Blir hon inte trött någon gång? Jag skulle tänka som så att vill hon springa så låt henne göra det - men då så länge som du vill. :devil: Förr eller senare så lugnar hon sig säkert. Det är inte farligt om de blir rejält svettiga och trötta en gång. Strunta i att hon bockar, men låt henne inte själv bestämma när hon vill stanna (och beröm för allt i världen inte när hon gör så ;) ).

Kan du inte löslongera henne då? Jag hatar att longera hästar i lina, trasslar bara in mig och den är ändå bara ivägen.. Det är ju med kroppsspråket man longerar så, det enda jag behöver är en avgränsad ridbana, häst och ett grimskaft som förlängd arm. Pröva löslongera henne! Hästar tycker det är mycket roligare och måste tänka mer själva då! du kan ju oxå passa på att jobba med dominansövningar när hon ändå är lös, men då måste du vara på en bana som är tillräckligt liten så hon inte kan komma för långt bort och "smita" ifrån dig.
Lycka till!

Testa att longera henne och låta henne springa av sig riktigt ordentligt, låt henne bocka så mycket hon vill, när hon är trött kommer hon inte bocka längre och då kan du koppla på inspänningstyglar.. kanske kan funka? en tjej i mitt stall gör så

har een vallack som var väldigt pigg när jag köpte honom. jag longerade honom och han bockade mm men jag longerade honom ca 1 tim. och efter en 15-20 min slutade han bocka och gick jätte fint. så låt henne/honom bocka av sig och låt henne komma igång själv. Lycka till!

horsepower skrev:
har een vallack som var väldigt pigg när jag köpte honom. jag longerade honom och han bockade mm men jag longerade honom ca 1 tim. och efter en 15-20 min slutade han bocka och gick jätte fint. så låt henne/honom bocka av sig och låt henne komma igång själv. Lycka till!

Precis vad jag tycker ;)

Lavinia skrev:
...på en häst som antingen bara lägger sej i inspänningen eller struntar i den helt.. Dessutom är hon ett busfrö, som när jag kräver jobb, busar iväg och bockar för att sen stanna och komma fram till mej och vill ha beröm..(Hon är extremt söt när hon tittar på en under lugg..)..

Vad gör man? Är inte tillräckligt bra på tömkörning just nu för att klara av hennes capriole med vändning och galopp åt hållet vi just kom ifrån, eller hennes levad med galoppfattning, följt av tvärnit och vända in mot mej, snurra 2 extra varv och sen sitta fast i tömmarna..

Skulle behöva bygga upp hennes rygggmuskler på nåt vis och regelrätt klättring får vi inte göra:-(. När jag tömkör blir hon bara kort och spänd och släpper ryggen, driver jag då är resultatet som ovan. Longering är det som funkar bäst, men hur får man ordning på denna mycket pigga häst.. (som får 2 dl havre/dag)??

/ Lavinia, som iaf får kondition..

Hej Lavinia,

jag blir osäker på detta. varför får du inte klättra/rida henne? har hon varit skadad? isåfall är longering inte särskilt bra -det är oerhört slitsamt på hästen som det är.
blir fundersam att hon blir så spänd när du tömkör. det låter som hon är spänd över lag, och då är inte longeringen nåt bra alternativ det heller. tömkörning brukar de slappna av i som bara den.
beskriv lite mera situationen så kanske jag kan bidra lite med tips/tankar.

Mvh/Mackan

HeJ!

Jo, hon har varit skadad, men är nu ok (iaf i DEN skadan). Just funderar jag mest på hur jag ska variera arbetet mer med henne och undrade därför om longeringen..

Tanken är ju att rida dressyr och hopp och ut i skogen på olika sätt de flesta dagar, jogga nån dag med henne (mest för att tvinga ut mej och konditionsträna) och sen tömköra/longera nån dag så hon får jobba lite i form utan matte på ryggen..

Tömkörningen blir hon spänd i, ja, därför känns det lite pundigt att ge sej på det när jag inte har full koll själv och hon inte är sen att utnyttja det (dessutom har jag inte så bra kondition så jag orkar bara trava nån långsida iaf och bara skrittjobba liksom "dör" hon av). Hon kan bli ganska så spänd i ridningen också, men tömkörningen är nog mest ett problem i kommunikationen oss emellan (jag är inte så duktig och hon vill så mycket mer).

Longering funkar hon rätt ok i så länge jag inte spänner in henne. Hon kan ibland jobba ganska trevligt om jag öka/minskar volt och tempo, mycket variation är vad som gäller, men så får hon dom där tokrycken och jag hänger som en vante i linan..

Jag vill ju inte heller longera så länge, utan helst kunna få henne till att jobba ganska avslappnat och ganska så direkt, så hon kan känna att man kan jobba med ryggen. Ska jag hålla på utan inspänning blir det lätt en längre "tur" och då hinner vi båda tröttna på det.. (man blir ju ganska snurrig efter ett tag)..

Vet inte om du blev nåt klarare...

Till övriga: Problemet ligger inte egentligen i att hon springer och bockar utan snarare i faktumet att hon inte "tar" inspänningar, utan bara ignorerar. Jag vill inte trötta ut henne helt för då orkar hon inte jobba iaf. Longera i en timme är alldeles för lång tid att springa på volt tycker jag. Löslongering är svårt på vår volt som är tillräckligt stor för att hon ska få upp fart och tvärnita istället för att vara "med mej". Bygga mindre volt på skulle förstås kanske funka, jag brukade träna henne lös när vi hade mindre volt, fast hon far mest omkring och letar gräs och rivstart/tvärnitar och jag får mest motion (behöver ju inte vara helt fel, men ibland är det skoj om hon jobbar också).

/ Laviniasom slipper rida i regnrusket idag..

Hur länge sedan var det hon var skadad? har det gått över till 100%? Annars tycker jag att du ska vänta med att LONGERA henne, rid henne istället. Visst att det kan vara jobbigt när dom bockar, men det bästa sättet att avvänja dom på är just när man rider.

Ok, jag förstår problemet och resonemanget, men det är inte så logiskt att det är ok att longera henne i höga gångarter varv på varv, men inte att klättra henne. det sliter minst lika mycket om inte mer, att bli longerad det kan jag garantera.

skritta hellre ut än longera eller tömkör om det inte funkar. du kan rida i oländig terräng där hästen får lyfta på benen, stärka rygg och överlinje, och gymnastisera sig.

Ska man verkligen longera en häst så mycket? Har för mig att man ska köra max 4 varv i taget, och högst en kvart - tjugo minuter. Någon som vet?

HeJ!

max 20 min har jag fått från min veterinär, och det var vad jag tänkt mej.

Till övriga: hon är helt fräsch från skadan senast kollad förra veckan på klinik. Vi har skritta i oländig terräng hela vinterna och är båda mer än nådigt trötta på skritt, skritt, skritt..

hon bockar INTE när jag rider, hon kan ta bettet och dra hemåt, troligtvis mest pga svaghet, som jag trots mycket skritt (ibland uppåt 2 timmar) inte blivit så mycket bättre..

Som sagt behöver vi lite variation, varken hon eller jag tycker oländig skritt är skoj längre och hon behöver mer tempo för att bygga mer muskler och ja.. det vore skönt att slippa rida ibland../ Lavinia

Har du provat med olika inspänningar på henne? Hon kanske behöver en annan variant eller så?

Hej!

Jag har provat med gummisnodd mellan frambenen och på sidan, gouge, den där andra liknande prylen som jag glömt vad den heter och med vanliga inspänningstyglar med "gummibit" på..

Enda jag tror jag missat är pessoalunge, men den ger jag mej inte på i första taget, verkar rycka så mycket i munnen, och graman, mest för att jag inte haft tillgång till en../ Lavinia, som idag skrittat 30 min och betat 1 timme.. älskar när gräset kommer och hälsat på grisen!!!

Har du provat longera med chambon? Där visar den hästen vägen men det finns ingenting för hästen att hänga sig på. När hästen sänker nacken hänger den helt löst.
Den är också väldigt bra för att stärka hästens ryggmuskulatur. Hästen går som i remontform.

Kolla i Hempflings bok "Dansar med hästar", tror jag den heter, där står en del om övningar man kan göra, har nyligen lånat den på bibblan, och för mig som nybörjare var det mycket stoff att begrunda i alla fall.

Hej!

Ja, så hette den.. chambon har vi också testat, den struntar hon fullständigt i. Springer bara med huvudet i vädret och typ skrattar åt den..

/ Lavinia, som älskar solen

Liknande trådar

Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Wildhearts
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 269
Senast: Karminnie
·
Körning Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd. Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är...
Svar
11
· Visningar
1 499
Träning Hej! Skulle behöva lite hjälp med mitt monster. Efter att ha stått i tre månader för allvarlig knäledsinflammation har jag nu...
Svar
5
· Visningar
865
Senast: TheZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama