Det här med klippning av häst!

T

tek

Hej jag klipper mina hästar varje höst och undrar om det bara är jag som får "randiga" hästar i en vecka efteråt?
(efter klippmaskinen) Är det ngn som lyckats utan att få vill jag gärna ha förslag!

randig i en vecka,min e randig betydligt längre än så...men jag e inte så van vid att klippa och hästen e superkittlig,så jag klipper så fort jag kan,och då blir de inte alltid så snyggt :D

Så blir det för mig med, alltid. Efter ett par dar brukar det ha gått bort. Ändå har jag klippt väldigt mycket. Men eftersom det försvinner, så spelar det väl inte så stor roll?

Näåå inte speciellt randig tycker jag. Klipper med en kompis maskin som är jättebra tycker jag. Lite "märken" blir det ju, men inte randig. En gång klipptes hon med en annan svindyr tysk maskin för 15 tusen men DÅ blev hon randig! :eek:

Pållan klipptes igår

Tyvärr gör inte bilden henne rättvisa :mad: hon blev sammetslen och så blank att man nästan kan spegla sig i hennes päls :cool:

Jag vet inte vad du har för maskin men de större och grövre brukar lämna ganska randigt.
Min favorit är Wahl´s klippmaskiner. Sedan har jag ju turen att ha häst med tunna päls . Men visst brukar de vara randig ett tag men inte mer än ett par dagar. :bump:

Jag klippte min häst i torsdags (första gången jag klippte) och han var väldigt randig i lördags men nu är det stort sett borta.
Men han står blick stilla då man klipper så det kan ju vara därför:-)

Det är samma för mig med, han blir randig men det går bort efter ca 1 vecka. När ni rakar, rakar ni hela hästen inkl bed o huvud eller hur gör ni? :p

Jag brukar klippa hela hästen inklusive drygt halva huvudet (så långt upp jag får, ofta så pass att det inte blir nån rand utan en naturlig övergång till den korta pälsen på nosryggen) och lämna benen och en rektangel under sadeln, men i söndags klippt jag även hela benen ner till hoven och det blev faktiskt skitsnyggt!! :d Hon blev inte alls randig om benen, ser naturligt ut. Är så grymt nöjd faktiskt :D

Ha ha, så du chansade på att hon inte kom att frysa om benen?? ;) Galning.... :D

Själv har jag klippt hela min hästs framben bara den här gången, i vanliga fall klipper jag ner till hoven på alla fyra... Men han rids nästan inte alls nu. Klipper fram til sidostyckerna, om han ska vara extra fin så klipper jag hela huvudet, öron och allt. Men det tar sån himla tid.... :p

Unghästen har jag klippt halva benen och halva huvudet på (och kroppen då förstås ;)), ville inte tänja för mkt på hans tålamod, det var förste gång han klipptes.

Och det blir randigt för mig med... :smirk:

:D hehe jupp jag bestämde att hon får röra på sina ben om hon tänker frysa om dem :angel: En mamma i stallet tyckte jag skull köpa randiga benvärmare till henne nu! :D

Nä jag hade tur med vädret också, dagen efter jag klippte blev det milt igen och idag har vi haft 10 plusgrader på dagen så jag tror inte hon fryser. Nää det gör hon inte. Men SHIT vad snyggt det blev!! :eek: (trodde det skulle bli mer randigt :o)

Ja, det är jättesnyggt!! Alla tävlingshästar klipps ju så.... Blir det minus 20 så får du väl heller sätta på några benvärmare.... :D

När jag klipper är det nyslipade skär och långsam klippning som gäller, då blir det inga ränder.
/P

Klippte idag, med en ny AlfaLaval maskin. Det hade jättefina skär så det blev inte alls randigt. Har klippt med lite bredare "kosseskär" nån gång och då blir det randigt, med det försvinner efter en vecka. Men med riktiga bra hästskär bör det inte bli randigt.

Jag köpte nya skär iår för att kunna lämna iväg de "gamla" på slipning men tyckte att de nya skären klippte sämre!! det är väl ändå lite skumt! :confused:

Mina hästar jag klipper blir aldrig randiga, det gäller att ha rätt teknik..man ska aldrig följa hårets rörelser exakt utan ha maskinen lite vriden men endå i rörelseriktningen så slipper man ränder...svårt att förklara men man kommer på det där efter ett tag :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 415
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
583
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka