Det här med klättring

Tagliabue

Trådstartare
Nu när jag har flyttat mina hästar till ett annat stall så har jag fått tillgång till en riktigt bra backe att klättra med min kuse i. Backen i fråga är lång, seg och relativt brant i början men sluttar sedan ut lite, men den är seg.

Problemet med min kuse är att han gärna har lite brottom just i uppförsbackar och även i nedförsbackar, han ångar gärna på utför (sträcker på sina långa ben och bara älgar på utför i helt okontrollerad skritt och öronen pekar rakt framåt - alltså glad men okontrollerad häst :D ).

Jag får chivas lite med honom i början men sedan lyssnar han och kan gå sakta utför men nu har han börjar busa ner med huvudet och liksom bara steppar på utför.

Hur sjutton ska jag göra för att vi inte ska rulla utför backen? Hur ska jag rida honom rätt både utför och uppför? Hästen är inte utbildad nämnvärt mkt, går i relativt bra form skritt o trav i paddock men vi jobbar på denna biten ute i det fria. Det är alltså en travare i full startkondis, jag är ute efter att försöka bygga upp rumpa och rygg samt lite pulsträning på honom i backarna.
 
Sv: Det här med klättring

Gör mycket halter så han blir lyhörd och lyssnar på dig (halter i nedförsbackar är dessutom nyttigt för musklerna). Så fort han börjar älga på, gör en halt (eller en volt om han inte vill stanna). Med lite konsekventa halter kommer han lära sig att springa = halt och han kommer inte få röra sig om han inte går ordentligt.

Att lära in kommandot "sakta" kan också vara till hjälp. Jag färdas mycket med min häst ute i väglös terräng, upp och ned i backar och det kommandot är väldigt användbart när vi t.ex. tömkör i nedförsbackar där jag inte vill ta en förhållning i tömmarna men ändå vill få honom att sakta in lite och ta det försiktigt (han har med tiden lärt sig att när jag säger "saaakta" så ska han inte bara ta det långsamt utan även vara extra försiktig med var han sätter hovarna och se sig för lite extra).
 
Sv: Det här med klättring

Skritt eller galopp uppför för ridhästens träning har jag fått lära mig. Var lite försiktig nedför. Klättra upp och led hästen om det inte går att "rida runt" om den inte är speciellt igång,,
 
Sv: Det här med klättring

Jag tränar mina mycket i brant backe, ca 150 m * x intervaller upp och ned, i skritt. Varierar om jag kör eller rider.
En av dem hade stora problem i början, han gick för fort, koncentrerade sig inte och förstod inte hur han skulle göra helt enkelt. Mycket snubbelduns utför. Han var också en typisk "huvudet-rakt-upp-i-luften-häst". Honom fick jag helt enkelt lägga ned att rida och bara köra backen med. Efter några gånger lärde han sig att i backen drar och jobbar man och inget annat, uppförsbiten är såpass jobbig att han behöver nedförsbacken tillbaka för återhämtning och har slutat stressa och fjanta. Nu fungerar han fint att rida där också och vi kan alternera backintervallerna.
 
Sv: Det här med klättring

kl

Det är jobbigt för hästen åt båda håll, men sliter mer nedför. Stressar den så stanna. Ta ett steg, Stanna. Ta ett steg igen. Stanna. Och rid så hela vägen ned. Ett steg i taget. Ofta handlar det om obalans, snarare än att hästen är överenergisk.

Inte trava i uppförsbacke, som någon annan skrev. Skritt eller galopp. Det ena bygger mest muskler, det andra är bäst för flåset.
 
Sv: Det här med klättring

kl

Inte trava i uppförsbacke, som någon annan skrev. Skritt eller galopp. Det ena bygger mest muskler, det andra är bäst för flåset.

Håller definitivt med. Däremot kan det vara svårt att hitta bra underlag för galopp, skritt kan man alltid göra som tur är!
 
Sv: Det här med klättring

Min travare gjorde likadant när jag började klättra honom. Löste det genom att klättra honom för hand varannan-var tredje dag i 2 månader :D
Nu går han i det närmaste perfekt i backar, men så var jag också pedant när jag lärde in hans klätterteknik.
Helt enkelt grimma o grimskaft, hästen ska gå "lös" snett bakom/vid sidan men får INTE dra i grimskaftet! Då blir det snedheter i klättringen.
Varje gång han börjar stressa/ramlar på framdelen så gör man halt. Första gångerna blir det typ vartannat steg, men då kan man inte heller gå så många gånger för det är JOBBIGT att klättra korrekt! Absolut inte segdra i grimskaftet, det måste vara löst så hästen bär sig själv och inte stödjer sig mot det.
När han bär sig bra och inte rusar kan man börja fokusera mer på att han ska gå rakt, särskilt nerför smiter dom gärna ut med olika kroppsdelar.
Tänk på att byta sida som du leder honom på, annars blir det alltid en liten snedhet hos hästen :)
Ha så roligt, du blir också vältränad ;)
 
Sv: Det här med klättring

Tack för alla svar! :) Jag ska försöka ha det här i minnet nästa gång jag är ute och hopplar häst :) Ikväll selar vi ut kusen till start!

Men, är meningen att han ska gå i stadigt ökat tempo (skritt) uppför eller låångsamt?
 
Sv: Det här med klättring

Om klättring inte ska vara förkastlig så ska den klättra med huvudet lågt- led nedåt- ledande tygeltag. uppför som nerför.

Att de vill springa uppför är för att det är lättare o ngt som de skulle välja om de var lösa.

De beror oxå på en instinkt som vet att de kan börja kana bakåt om orken tryter. att de kanske inte kommer upp.
 
Sv: Det här med klättring

Jag skolar hästen till att samla sig, bära sig korrekt oavsett var vi är någonstans. Är tvungen till det då vi bara har backar, bor i bergsområde/raviner etc. Oftast är det skritt som gäller då vi pratar om rejäla luten men det finns också några mer mindre luten och längre då som ger möjlighet till både trav och galopp men det är inte många. Inför en svårare nedförsbacke ber jag först om samling och balans innan hästen får börja gå, nej jag sitter inte av, och så fort hästen börjar tappa formen påminner jag om att det ska vara samling som gäller...det ska gå långsamt nerför och det gäller även uppför även om man har trav eller galopp. Inget fläng är tillåtet. Unghästar får följa med vid hand först för att bli vana och hålla samma tempo som den jag rider. Dom fattar snabbt!

Nu är det lite extremt där jag bor men sköter man det rätt blir hästarna oerhört starka och balanserade. Kraftansträngningarna dom utsätts för innebär att man måste våga låta bli ett träningspass också alternativt välja att inte rida ut. Jag har definitivt inga loja hästar. Welsh Coben är en hetlevrad rödhätta men jisses vad hon kan ta sig fram och hon vet allvaret när vi kommer till de lite mer svårare områdena.

Jag har för övrigt aldrig fått några skador på hästarna p.g.a. terrängen och det oavsett om vi skrittar, travar, galopperar i uppför som nerför...dock har vi inga backar som tillåter något annat än skritt nerför här...
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 724
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 286
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp