Det här med julklappar

Mirre

Trådstartare
Hur många julklappar tycker ni är rimligt per barn? Vad går ni efter för att barnen ska känna att det är rättvist? Pris eller antal paket?

Tycker det är rimligt med få men bra och hållbara julklappar. Jag tror inte riktigt att man ska köpa massor bara för att det är antalet julklappar som räknas. Nu är sonen bara 8 månader men jag hoppas att han framöver kommer förstå att det är bättre att önska sig något man verkligen vill ha och kommer leka med/använda än något som bara hamnar i en låda. Vi försöker ha en del hållbarhetstänk för naturen och jordens resurser och vill uppfostra sonen i det tänket också! (Sen är vi absolut inte extrema men just den allmänna köphysterin försöker vi undvika)

Jag vet att min mamma (ja o pappa också men är mamma som handlar för det mesta) brukar gå efter pris, på ett ungefär, när hon köper julklappar till mig och min bror.

Hur många julklappar tycker ni är rimligt per barn? Vad går ni efter för att barnen ska känna att det är rättvist? Pris eller antal paket?
Vi ger inga julklappar till våra barn (ger till välgörenhet i deras namn istället) då vissa av våra släktingar har svårt att begränsa sig och sonen (dottern är bara 5 månader) inte tycker det är roligt efter julklapp nr 3.

Vi firar jul 23, 24 och 25:e

23 kan det bli 5-10 julklappar
24 ngt liknande
25 mellan 20 och 40 :meh:

Vi försöker uppmuntra till färre klappar med högre värde men det går inte riktigt in

Våra barn önskar sig främst lego i år och det är ju dyrt (men bra) så de förstår att det inte kan bli många paket. Äldsta sonen (6 år) har till och med sagt att han önskar sig ett stort legoset från mormor, farmor och oss föräldrar tillsammans.

Utöver det blir det ett par saker som de behöver, typ balettdräkt till dottern.

Våra barn tänker inte på presenternas värde i pengar ännu (utom kanske lego, för dör sitter de ju med katalogen och kollar vad sakerna kostar och räknar sina fickpengar...) Brukar tänka att varje barn ska ha ett "stort" paket med något som de verkligen önskar sig/blir glada för.

Nytt för i år är att vi vill ge barnen en "prenumeration" på upplevelser med hela familjen. Typ 12, 6 eller 4 presentkort med hemligt innehåll. Håller på och planerar det nu, det kommer att vara utflykter/upplevelser av olika slag, ett par större/dyrare (tänkte mig en cykelhelg i en vulkanpark som highlight) och andra mindre (vandra, paddla kanot, gå på museum osv). Dock känner jag att jag måste ha en ganska detaljerad plan innan vi kan skänka det, det vore lite antiklimax om man stod där i januari och inte hade en susning om vad man ska göra...

Vi ger inga julklappar till våra barn (ger till välgörenhet i deras namn istället) då vissa av våra släktingar har svårt att begränsa sig och sonen (dottern är bara 5 månader) inte tycker det är roligt efter julklapp nr 3.

Vi firar jul 23, 24 och 25:e

23 kan det bli 5-10 julklappar
24 ngt liknande
25 mellan 20 och 40 :meh:

Vi försöker uppmuntra till färre klappar med högre värde men det går inte riktigt in

Alltså 30-60 julklappar är ju rent horribelt. Nog för att det är kul att ge bort saker men herregud. Barnen kan ju inte ens tycka det är roligt?

Jag firade jul med en familj som gav 20-talet klappar till sina barn. Då var jag i yngre tonåren och tyckte att det var onödigt mycket julklappar.

Det är fint att ni ger till välgörenhet. :)

Första julen vi har barn men vår tanke att vi kommer köpa en stor grej per år som verkligen är önskad. Sen lite småpaket med nyttosaker och småleksaker.

I år kommer det bara bli någon liten leksak eller liknande iom att han bara kommer vara 6 månader.

Jag är uppvuxen med en större present från föräldrarna, inte flera. Jag minns det lite som det fina. Sen mindre från släkt osv. Föreställer mig det samma för min son, han är inte så gammal att han uppskattar sånt än men visst får han julklapp/ar.

Var rätt gammal när jag (vad jag kan minnas) kom i kontakt med att några fick flera småsaker istället.

Jag är uppväxt med att få +/- 10 st julklappar/år sammanlagt från min lilla släkt (familj + morföräldrar + mosters familj). Det tycker jag är helt lagom!

Alltså 30-60 julklappar är ju rent horribelt. Nog för att det är kul att ge bort saker men herregud. Barnen kan ju inte ens tycka det är roligt?

Jag firade jul med en familj som gav 20-talet klappar till sina barn. Då var jag i yngre tonåren och tyckte att det var onödigt mycket julklappar.

Det är fint att ni ger till välgörenhet. :)

Jag håller med fullständigt. Nu har vi stor släkt så det blir ju en del även om folk begränsar sig (då hade det kanske blivit 20 st över alla 3 dagar) men nu när sista firandet sker utan hämningar blir det ännu värre.

Förra året tog julklappsöppningen den 25e 3 timmar för sonen och då öppnade jag alla mjuka paket. Året innan delade han ut tomtens paket till oss andra när han hade fått det första.

Värdet på klapparna är ungefär lika mycket varje dag.

Vi har sagt en julklapp per barn. Det blir för mycket annars.
Dottern är 2 i år och fyller år 10/12 så det blir mycket paket på kort tid ändå.
Sedan har alla lyckats planera in sina graviditeter så alla får barn i slutet av november och december..

Sonen fyller ju även år i december. Men vi gör så att två paket på födelsedagen och fyra till jul från oss. Sedan får vi se med släkten, ifjol fick han 10 paket och var då 3 veckor. Men var en del nyttogrejor som kläder. Och alla hade faktist bara köpt ett paket var

Åh dessa julklappar. Onödigt ont. Jag gillar det inte alls. Barnen gillar inte ens den där paketöppningen. ~10 min paketöppning känns lagom tycker jag så man kan få spana in leksakerna sen. Det är ungefär så länge mina barn tycker att det är roligt. Om man öht har paket alltså. Vi firar jul själva den 24:e för det mesta. Då förekommer för det mesta inga julklappar alls. Vi äter gott, myser och kollar på någon film. Det är inget konstigt alls.

Vi ger kanske 2-3 saker per barn, och då gärna något som är av bättre kvalitet och/eller något som barnen verkligen vill ha. Stora sonen har uttryckligen sagt att han vill ha en massey ferguson-traktor så då kommer han antagligen att få en av oss också. Vi försöker tipsa våra släktingar om sådana julklappar också, och de brukar vara duktiga på sett hitta uppskattade julklappar utan att det blir för mycket.

Vi ger 1-2 julklappar till våra barn (tre och fem år) . Jag är så enormt trött på prylhysterin.

Min del av släkten kan vara helt hopplösa, de köper alldeles för mycket till barnen! Vi bor litet, jag hatar att städa, vi har inte plats för ännu fler leksaker... Och så miljöpåverkan på det.
Men i år fick jag dem äntligen att gå ihop och köpa en dyrare mer kvalitativ present tillsammans till sonen på hans treårsdag.

Åh skjut mej, dessa jävla klappar. Två av mina barn fyller dessutom år precis efter jul. Försöker intala dem att det är bättre att önska sej pengar så kan man sprida ut det lite mer över året och köpa sånt som behövs då.

Med sonen har jag/vi väl inte planerat så mycket - han kommer bara vara 3månader till jul så känns som att han ju ändå inte kommer förstå grejen. Har planerat en minnessaker dock som jag hoppas att han ska tycka är rolig i framtiden. :)

Bonusbarnet är en helt annan historia... vi jobbar stenhårt på att försöka lära hen att man inte kan få allt och att man får leksaker osv på just jul och födelsedagar. Den andra föräldern kör med taktiken att ge barnet leksaker varje gång de är i en affär där sådana finns + att det finns en ”present” varje gång barnet kommer på förälderns vecka (dvs varannan vecka). Det ingår också i taktiken att berätta för barnet att hen inte får grejer här för att vi inte älskar hen lika mycket som den föräldern... :banghead::rage:
IALLAFALL; det resulterar i att bonusbarnet utan tvekan kammar hem en 60-70 paket varje jul. Det är SJUKT!!
Och gör verkligen inte barnet någon som helst tjänst inför framtiden att såhär tidigt (hen är 5,5år) få lära sig att få allt hen pekar på... :(

Våra barn är 8,7,3 år (och en bebis på 10 dagar.). Vi ger en leksak som barnen verkligen har önskat sig. Min mormor och min pappa brukar skicka pengar och dom brukar vi spara eller köpa sånt som vi skulle ha köpt ändå, som pyssel, ngt gemensamt spel eller kläder. Det är det dom får på själva julafton (vi firar själva). Sen brukar de få ett paket var av svärfar men han frågar alltid så det blir ngt vettigt, förra året fick dom en studsmatta tillsammans. Från svärmor är väl det enda som brukar överdriva men inom rimliga gränser, skulle dock önska att hon frågade först vad barnen behöver/verkligen önskar sig. Min moster brukar skicka var sin bok och ngt klädesplagg.

Det blir en del från alla håll men det blir utspritt över flera dagar och inte så mkt från varje person så jag tycker vi har en lagom nivå på julklapparna.

Mina föräldrar brukade köra på pris och inte antal. Min syster brukade ofta önska sig en dyrare sak, medan jag alltid önskade mig flera billiga saker. Då fick jag så många billiga saker tills det var uppe i samma belopp som min systers dyrare paket. Det kunde bli kanske 20 paket för min del då, men ändå med ett belopp som inte gick över hennes enda paket. Det kändes rättvist tyckte vi.

Straxt for en jul nar mina barn var sma, 4 och 6 tror jag, onskade sig bada var sin jatte dyr grej ... den ena som inte kunde anvandas forran till Sommaren, nar barnet fyllde ar. Jag tog tillfallet i akt att forklara att vi inte hade tillrackligt mycket pengar for att kopa bada tva sa dyra saker sa det fanns ingen chance alls att de bada kunde fa vad de onskade sig.
Daremot, sa jag, om en onskar sig en dyr sak till jul, och den andra mindre dyra grejor, och sedan tvart om till fodelsedagen (de fyllde sen var/tidig sommar) sa fanns chancen att de kunde fa de dyra presenterna.
Efter det kom de alltid overens och om en behovde, till exempel, nya skidor men inte den andra var det sjalvklart att bara en fick nytt.
Det var alldrig fragan om att vara "rattvis" vare sig i antal paket eller pris ... men i langden sag vi ju naturligtvis till att det blev hyfsat rattvist i pris.

Mamma/pappa ger 1 klapp som barnet önskat sig speciellt och som barnet vet att hen kommer få. Sen 1-2 fler.
Mormor+morfar ger 1-2
Farmor/farfar ger 1-2
Kusinerna ger en varsin.

Så har vårat ''upplägg'' sett ut och det är något jag som barn trivts med.
Alla klappar som förväntas är typ ''värde/hållbara saker'' och inte skrot, även om vi köper småsaker som typ choklad kakor och slår in, bara för att vi tycker det är roligt men dessa saker räknas inte.

Dock funkar ju inte ett sånt här upplägg om halva släkten inte vill.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 275
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 499
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 146
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka