Det här med julklappar

Dottern kommer inte få så mycket tycker jag, en balanscykel är väl den största grejen men dyrast är nog ett pussel köpt i Sverige för strax under 200:-
Av min familj har hin fått pengar och av sambons hoppas jag vi kan göra som ifjol att jag handlar så vi slipper inköp från eBay som kan va osäkra och giftiga (svärmor förstår inte det här trots att vi påpekar det 100ggr)
Hon kommer få paket både på julafton och juldagen, så inte allt samtidigt.

Jag är med i en spara och extrapris grupp på Facebook och där är det halvt hysteriskt hos vissa föräldrar, det ska vara dyrt och mycket det ska vara presenter på julafton fast de firar på juldagen, istället för julstrumpa är det ett jätteägg som ska fyllas med saker. En mamma frågade om hin var snål som bara hade råd att handla för runt £50 till sin dotter, £50 är i mina ögon mer än tillräckligt då saker är billigare här och mm behöver inte köpa en massa, stackarn blev påhoppad av vissa.

Jag tycker det är roligt att ge dottern presenter och särskilt nu när vi hon förstår mer (snart 3år) men jag ser ingen anledning att ge henne en stor hög av saker, hon får saker lite nu och då under året.

Mitt barn kommer vara 10 månader på julafton så i år kvittar det.

Jag tror vi ska försöka skapa en tradition istället, typ åka till Skansen.

Mitt barn kommer vara 10 månader på julafton så i år kvittar det.

Jag tror vi ska försöka skapa en tradition istället, typ åka till Skansen.
Jag och maken har tillsammans 3 familjer som vill umgås med oss på själva julafton. Ibland är det ytterligare någon som drar i oss. Vi har sagt ifrån. Vi är hemma på julafton. Ett undantag: en morförälder som firade sin första jul ensam i nya huset som byggdes tillsammans med den andra morföräldern som hastigt gick bort strax innan inflyttning. Då firade hela släkten hemma hos denne och det var viktigt för maken också. I övrigt tackar vi vänligt men bestämt nej och ses en annan dag. Fördelar: delar av släkten "försvinner" då de inte befinner sig på samma firanden som oss. Då minskar även totala antalet paket och antal paket per firande blir mindre övermäktigt. Det blir lugnt och stilla och myskväll hemma. Nackdelar: inga ? :P

Svårt det där. Vi har inte så mkt släkt som handlar till dem, de får 1-3 paket var av min syster m fam (beroende på innehåll och värde), kanske något litet av någon mer släkting samt att vi handlar något från farfar till dem. Sedan köper vi lite också. Totalt kanske 7-10 paket per barn.
Ett av barnen fyller sedan år 2 v efter jul. Hon får kanske totalt 5 paket då med (och sedan blir det ju fler småplockspaket från kompisar i samband med kalas oxå).

Det händer att de får någon leksak / spel vid andra tillfällen än jul och födelsedagar också, men inte särskilt ofta.

Vi köper två julklappar/barn. Något större/mer efterlängtat som de får hemma på julaftonsmorgonen och så något ytterligare som de får under julklappsutdelningen där vi firar jul den 24:e. Den andra julklappen brukar vara något som vi tror att de får långsiktig glädje av trots att det kanske inte är något som ligger högst på önskelistetoppen, för äldsta har det t.ex. varit tidningsprenumerationer de senaste åren, det är möjligt att det blir det även för den yngre i år.

Vi firar normalt sett jul x 2-3, där det ena firandet tenderar att vara rätt överdådigt. Själv ser jag inte riktigt behovet, men barnen älskar det.

Sedan fyller båda år i januari, det har sina nackdelar men också fördelen att man kan ge något som kompletterar julklapparna vid behov.

Vi ger inte till välgörenhet till barnen, men har däremot en tradition av att skänka en extra summa inför jul och då får barnen vara med och välja vad vi ska ge (organisationen har en webshop där man "köper" olika saker, alltifrån vaccinationer till leksaker).

Hur många julklappar tycker ni är rimligt per barn? Vad går ni efter för att barnen ska känna att det är rättvist? Pris eller antal paket?

Vi har ett maxtak på vad julklapparna får kosta (3000 kr per barn). Barnen är 9 och 11 år. Vi delar upp det mellan några saker dom behöver (kläder, dator, telefon eller andra saker som vi hade behövt köpa ändå) och några saker dom vill ha (leksaker, nya hörlurar, surf till mobilen osv). Brukar se till att det är hyfsat jämt med antalet paket, men om någon av dom önskar sig något väldigt dyrt så förstår han ju att det blir färre paket.

Nästa år kommer det en liten bebis till familjen. När det gäller paket till honom kommer vi att uppmuntra till färre men bättre paket, alternativt saker han behöver/vi behöver till honom alternativt att dom istället ger en upplevelse till barnet (när han blir lite större).

Hur många julklappar tycker ni är rimligt per barn? Vad går ni efter för att barnen ska känna att det är rättvist? Pris eller antal paket?

Jag (vi)tänker främst på att det är bättre att få EN väldigt önskad sak än tio som känns lite "sådär". Sonen är drygt 1, 5 år och älskar Babblarna, solar/stjärnor, att skruva isär/ihop saker och att dammsuga/städa:DHan ska få en leksaks dammsugare, ett set med egna "städredskap" och ett flygplan i trä med tillhörande skruvar, muttrar och skiftnyckel så man kan "laga" planet. Total kostnad runt 600 kr.
Bonusen är prinsess/frost galen men vi försöker ta vara på övriga intressen...:angel: Så hon kommer få en festklänning/finskor då hon saknar sådan och så har hon önskat sig en "såndär rosa robotkattunge". Så någon typ av interaktivt robotdjur ska vi försöka hitta. Det gick visst lika bra med en riktig kanin men ehm...hon får nog bli ett par år äldre innan hon är mogen för det. Kostnaden lär väl bli dryga tusenlappen.
Jag tycker dessutom att barn ska få minst en bok varje födelsedag/jul. Så i år tänkte vi ge bägge barnen varsin prenumeration på Goboken med:up:

Sen kommer övriga släktingar säkerligen bidra med Babblarna saker och prinsessgrejer.

Angående rättvisa så vill iaf jag(vi)lära barnen att det inte är prislappen/antalet paket som är det viktiga utan att gåvan och den goda viljan. Det kan säker bli en del avundsjuka tillfällen i framtiden men då får vi hjälpa barnen att tänka runt den känslan istället för att se till att det är rättvist på minsta krona...

Senast ändrad:
Mitt barn kommer vara drygt 10 månader på julafton så vi kommer köpa det vi anser att hon behöver. Sen köpte jag en egentligen rätt onödig grej men som var lite rolig som hon ska få i julklapp också.

I framtiden kommer vi försöka introducera mera julmys och inte så mycket pakethets.

Jag (vi)tänker främst på att det är bättre att få EN väldigt önskad sak än tio som känns lite "sådär". Sonen är drygt 1, 5 år och älskar Babblarna, solar/stjärnor, att skruva isär/ihop saker och att dammsuga/städa:DHan ska få en leksaks dammsugare, ett set med egna "städredskap" och ett flygplan i trä med tillhörande skruvar, muttrar och skiftnyckel så man kan "laga" planet. Total kostnad runt 600 kr.
Bonusen är prinsess/frost galen men vi försöker ta vara på övriga intressen...:angel: Så hon kommer få en festklänning/finskor då hon saknar sådan och så har hon önskat sig en "såndär rosa robotkattunge". Så någon typ av interaktivt robotdjur ska vi försöka hitta. Det gick visst lika bra med en riktig kanin men ehm...hon får nog bli ett par år äldre innan hon är mogen för det. Kostnaden lär väl bli dryga tusenlappen.
Jag tycker dessutom att barn ska få minst en bok varje födelsedag/jul. Så i år tänkte vi ge bägge barnen varsin prenumeration på Goboken med:up:

Sen kommer övriga släktingar säkerligen bidra med Babblarna saker och prinsessgrejer.

Angående rättvisa så vill iaf jag(vi)lära barnen att det inte är prislappen/antalet paket som är det viktiga utan att gåvan och den goda viljan. Det kan säker bli en del avundsjuka tillfällen i framtiden men då får vi hjälpa barnen att tänka runt den känslan istället för att se till att det är rättvist på minsta krona...

Åh orkar du skicka en länk eller liknande till flygplanet?

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 275
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 499
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 146
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka