Det här med hästtandvård

Sv: Det här med hästtandvård

Jag håller med i det där ang att utbildning tyvärr inte garanterar för kunskap.

Jag har varit med om att utbildade gurus åsamkat rejäla problem.

Däremot om man inte har någon som helst koll på vare sig hur det bör vara, vem som kan veta vilka som är bra etc så får man så klart lita till utbildningen. Man har inget annat val.

Jag kan dock se problem att man rekommenderar samma bett till de flesta hästar, det raka som ska lösa alla ev problem hästen har i truten, när man inte är kunnig nog inom vare sig hästutbildning eller ryttarutbildning.
Det finns bett som är svårare att utbilda hästar på.
Det raka är inkonsekvent iom att signalerna fortplantar sig från sida till sida iom att mundelen inte är ledad.
Dvs det bör ridas på på en utbildad och klar häst, som är redo för enhandsridning.
Ska man utbilda hästar så arbetar men med hjälper som man bara vill ska inverka i ena sidan, dvs höger hand ska bara ge effekt i höger sidas mungipa och tvärtom.
Det går snabbare att utbilda en häst så. Alltså kan ryttare och häst snabbare komma ur det dragande som rätt många fastnar i och som inte är behagligt för hästen(eller ryttaren för den delen).
Så för de tränare som har lite koll på bett(för det har inte alla) är det rätt irriterande att det där med raka bettet som universallösning istället för att utbilda häst och ryttare. Och det sprids ju mer och mer..
Kunnig nog om hästträning blir man först då man utbildat ett gäng hästar från noll till högre svårighetsgrad. Det räcker inte att man själv rider på hjälplig nivå, för de som gör det.

Kl
Jag har en veterinär jag litar på till 110% och som är duktig på tänder. Han får kolla min häst en gång i halvåret, han fick dra ut ett par enkla vargtänder i våras och raspa till lite. Han gör ingenting i onödan oxh skulle det vara något mer avancerat så säger han det och att man bör åka till klinik.

Fick titta i kompisens häst mun förra veckan på klinik och han hade massa sår på insidan kinden för att han va lite vass på en kindtand. Så att inte kolla hästens mun regelbundet är inte ett alternativ för mig.

Hur gör ni? Lägger ni er i, för hästens skull, med risk att framstå som en jobbig besserwisser? Eller tänker ni att varje hästägare får göra som de vill och ni bryr er inte?

Och framförallt, hur gör ni själva med tandkontroller? Vilken typ av hästtandvårdare anlitar ni?

Jag undviker så långt det går att lägga mig i. Så länge hästen inte far uppenbart illa, vilket du inte vet att hästen gör i det här fallet, är jag tyst. Enbart om jag blir tillfrågad säger jag min åsikt. Jag har lärt mig att det är bäst så, människor har en tendens att i alla fall inte lyssna så det blir lika illa för hästens fel men desto sämre för mig.

Jag har en jätteduktig "tandläkare" (allmän veterinär men som har undervisat rörande tänder på Ulltuna under många år och är otroligt skicklig) som jag använder mig av när jag känner att det finns behov. Jag raspar inte i onödan, men är det något som krånglar så drar jag mig inte för att raspa. Jag har haft en häst med väldig problemmun som till en början behövde underhållas var tredje-var fjärde månad.

Annars har jag bara haft "normala" hästar och då räcker det med att kika igenom munnen och kanske rätta till några mindre problem var annat år ungefär.

Allmänt. Varför är Torbjörn typ gud i Sverige? Allt annat är fel? Finns det ingen hästtandvård utanför Sverige (förutom usa fast det har jag aldrig hört ett gott ord om här)?

Jag är inte spydig nu alltså utan bara sjukt nyfiken och för oinsatt för att ta mig tid att försöka kolla upp det i nuläget. :-)

Förstår inte heller det. Min veterinär har aldrig utbildats av TL, men går regelbundet utbildningar i bla England. Kunskapen om tänder måste ju knappast gå via TL, de som lärt upp TL måste ju även lärt upp andra. Och dessa människor lär i sin tur upp andra,

Jag har ju dessutom enbart dålig erfarenhet av TLs "nära adept" så blir alltid väldigt undrande över dessa trådar! Det är alltså inte en som "bara varit på en föreläsning med TL" vi testat.

Allmänt. Varför är Torbjörn typ gud i Sverige? Allt annat är fel? Finns det ingen hästtandvård utanför Sverige (förutom usa fast det har jag aldrig hört ett gott ord om här)?

Jag är inte spydig nu alltså utan bara sjukt nyfiken och för oinsatt för att ta mig tid att försöka kolla upp det i nuläget. :-)

Ja det kan man verkligen fråga sig!

Jag har inte fått tag på min usa utbildade på 4 år o det har inte blivit ngn skillnad på den äldre hästens ätkapacitet efter var gång- till skillnad mot förr.

Jag fick ADEKVAT hjälp först i förra veckan o herre * alla svordomar som finns* vad jävlig han såg ut i munnen:eek: Kan vara för sent:mad:

Det säger väl en hel del om en HUMANtandläkare sätter normen- förvisso i samarbete med en mkt meriterad Vet. men TÄNKET är från människa o rovdjurständer. Inte för gräsätare som har PROBLEM o som lever längre än de flesta rovdjuren.

att man inte ska göra ngt med människa, katt o hund är något HELT annat!

jag skulle vilja att man själv fick tugga med för stora fyllningar o vassa kanter.

Senast ändrad:

KL

jag bor *granne* med TL och jag känner inte igen vare sig *anlagelserna* eller än mindre att han skulle betraktas som ngn gud. Här runtom använder sig alla av många fler än bara honom. Han är duktig på riktigt komplicerade grejer så som brutna käkar, krossade tänder osv, just pga sin tandläkarbakgrund inom humanvården. För allmän tandvård finns det jättemånga vidareutbildade veterinärer på klinikerna häromkring som utför jättebra standardtandvård och är friskt anlitade.

TL fick väl stämpeln för typ 20-25 år sen när inte en enda veterinär knappt öht var utbildad på tänder, och han var den enda om man inte skulle ta hovslagaren med hovraspen. Inte särskilt konstigt enligt mig. Sista 10 -15 åren har det ju hänt hur mkt som helst och veterinärerna vidare och fortutbildar sig på ett väldigt aktivt sätt på tänder, precis som de börjar göra detsamma inom alternativvården så som kiropraktik.

rent allmänt har jag jättesvårt för snack om både veterinärer eller andra yrkesutövare som handlar om att stämpla ner dem, för att man själv som privatperson blivit missnöjd med ngt i just sitt fall. Det är ju inga konstigheter att sånt händer, det händer dagligen dax inom humanvården också och bör oavsett inte betyda att man klassar in ngn som helt värdelös och okompetent för ett enskilt fall ur egen synvinkel osv.

Senast ändrad:

Mitt inägg om gud gäller enbart trådar här på buke, vilket jag trodde jag nämnde, ber om ursäkt för otydligheten.

Mitt svar ang det mindre lyckade besöket var också en motvikt till den pidestalpositionen jag tycker mig läsa här på buke. JAG personligen (vilket jag tyckte jag uttryckte ganska tydligt) fick inte alls någon positiv bild av det som jag personligen uppelver räknas som det enda rätta i tandtrådarna på buke.

Det handlar inte alls för mig om att stämpla ner utan att faktiskt berätta om egna uppelvelser så att andra kan väga in det innan de bestämmer sig. Jag vill verkligen veta hur andra upplevet div hästbehandlare och sedan väger jag in vad de säger och väldigt mycket VEM som säger vad. Det finns ju de som aldrig är nöjda eller som vänder kappan efter vinden sas.

Jag tror mer en sån "Gud" stämpel isåfall handlar om osäkerhet från folks sida i fråga om att bedöma vad eller vem som är bra att anlita , och då blir man fast i att söka sig till "kändare" namn . Om det handlar om ngn sociala media populäritet menar jag .

Förstår i övrigt utifrån din förklaring nu sist , bättre hur du menade .

För folket här i trakten som sagt så är TL en av många man väljer i fråga om tandvård , utifrån vad man behöver /föredrar osv . Han är varken mer eller mindre fullbelagd än övriga veterinärer som har utbildning på tandvård .
Dock som sagt vid större komplicerade fall brukar han rekommenderas och övriga tandutbildade kompetenta veterinärer brukar remittera till honom vid mer komplicerade tandskador som sagt .

Senast ändrad:

Så kan det nog vara. Min tandis är nog knappast någon gud, det finns säkert bättre än honom men det funkar hittills väldigt bra så ja, varför byta :D Och man blir såklart feg om man testat någon som många hyllar som "gud" (IRL nu med denna, ej TL o buke) och så blir det pannkaka :o

Har man träffat på "min" tandnisse så vill man inte ha annat.
Jag har ju provat det mesta (hovis, många vet. o S-köping.)o kan jämföra skillnad på tänk.
Jag får också helt logiska svar på mina frågor vilket jag inte fick på det "bästa stället" utan där påstod man saker som inte var sanna- att hästen måste ha blivit sparkad mm.

Även de Vet. som jobbar med honom är sålda..
fick namnet som en rek. av en hoppryttare på S nivå.

Min andra har inga problem sen dess.

Mackan.
Jo det är lika svårt att hitta en bra läkare, hovis o vet. Har man hittat sådana som tar sin sak på allvar o kan de inte så remitterare de vidare- inte påstår att inget går att göra.
Såna som är trygga i sin kunskap o fortfarande är intresserade av att LÄRA mer. Ofta hittar man detta hos de äldsta eller de yngre ambitiösa som lyssnar på patienterna o inte avfärdar alla som hypokondriska

Nej det är ju också faktiskt så att för en helt vanlig häst utan extraordinära problem så behövs heller ingen Gud i fråga om tandvård, det räcker bra med en veterinär utbildning i Grunden och tandvårds utbildning ovanpå det som veterinär fortutbildning . Handlar då om hästar som har ngt vasst bett, hakar, ngn foderficka, vargtänder osv . De flesta hästar utan tand/munproblem utanför "normal" nivå brukar man rekommendera en koll/översyn vartannat år . Det är även ganska tryggt i att hästar som regelbundet kollats av /småjusterats på det sättet några år av sitt liv regelbundet, kan ganska tryggt anses "stabila" i det att man om man inte upplever ngt extraordinärt som
Helt Plötsligt ändrar sig , kan fortsätta kollas av med de intervallerna .

Tror mkt handlar osäkerhet hos folk som kanske inte vet eller känner sig trygga , i stor kombo med skriverier i media om galna hästtandvårdare som förstört hela munnen på hästen och orsakat men för livet osv . Klart man blir rädd då om man är osäker allmänt vad som är tryggt att anlita, och går på de kändaste namnen .

Axel : absolut !

*kl*

jag kör till klinik för tandkoll. Vet ärligt talat inte vad/om veterinären har ngn särskild tandutbildning. Känner dock förtroende eftersom hon visar tydligt vad han gör och jag får även känna på kanter osv själv:). Mina hästar jag har nu är helt okomplicerade, men även den gamla som fick foderinpackningar fixade mina vanliga veterinärer bra.

TS. Vad det gäller att kommentera på fejan går jag efter devisen "hade jag sagt ngt irl?". Om du hade det så är det bara att köra på;).

Precis denna fråga har jag ställt mig själv många gånger..Varför är Torbjörn "gud" i Sverige??
Veterinär hästtandvård i övriga världen liknar långt i från den Torbjörn lär ut. Varför är man livrädd för att använda rasp i Sverige? den ska givetvis användas på rätt sätt och övriga problem i hästens munhåla får inte förbises. Sverige är ingen jättestor hästnation och om nu våran hästtandvård skulle vara så pass överlägsen, skulle inte andra ta efter då?

Jag förespråkar årlig kontroll och raspning vid behov. Det är inte farligt att raspa hästens tänder om det behövs.
Hästen ska inte bara kunna äta sin mat, den ska även många gånger ridas och många gånger måste hästen använda nosgrimma (oavsett vad icke ridande "tandguru" säger..) därav måste vassa kanter raspas för att inte skava i munslemhinnan och ge upphov till obehag.

Jag skulle gärna vilja se en häst som måste avlivas på grund av att tänderna raspats årligen, för jag har ännu inte lyckats se en sådan..

Precis denna fråga har jag ställt mig själv många gånger..Varför är Torbjörn "gud" i Sverige??
Veterinär hästtandvård i övriga världen liknar långt i från den Torbjörn lär ut. Varför är man livrädd för att använda rasp i Sverige? den ska givetvis användas på rätt sätt och övriga problem i hästens munhåla får inte förbises. Sverige är ingen jättestor hästnation och om nu våran hästtandvård skulle vara så pass överlägsen, skulle inte andra ta efter då?

Jag förespråkar årlig kontroll och raspning vid behov. Det är inte farligt att raspa hästens tänder om det behövs.
Hästen ska inte bara kunna äta sin mat, den ska även många gånger ridas och många gånger måste hästen använda nosgrimma (oavsett vad icke ridande "tandguru" säger..) därav måste vassa kanter raspas för att inte skava i munslemhinnan och ge upphov till obehag.

Jag skulle gärna vilja se en häst som måste avlivas på grund av att tänderna raspats årligen, för jag har ännu inte lyckats se en sådan..

Varför behandla något som inte behöver behandlas? I de fall man gör ett ingrepp så kan man ju tycka att bara det som behöver behandlas åtgärdas också och inte allt annat med.

Håller med Boj . Och i övrigt läs gärna mina reflektioner om folk höjda till skyarna . Handlar ju om folk och inte personen .

Fast när man är så emot att behandla vassa kanter på utsidan av överkäken (med motivationen att det är naturligt och hästen behöver dem (till vaddå?)) att hästen får stora sår TROTS följandet av nosgrimma och bettrekommendationer (vilket enbart innefattade pullar/remont/ingen) och alltså inget som helst tryck från utsidan. Då har man ju verkligen inte "något som inte behöver behandlas".

Det var alltså bara min erfarenhet, annars hoppas jag alla håller med om att inte behandla bara för att.

Låter oerhört konstigt i sammanhanget ? Boj har väl skrivit om rutinrasp och inget annat , eller ?

Ja och det var precis vad vår häst påstods ha blivit utsatt för i alla år, inte bara rutinraspad utan extremt mycket för mycket raspad och det var hon inte alls i behov av tydligen. Men utan den där raspningen av de vassa kanterna med dryga årets mellanrum blev de ju uppenbarligen sylvassa och orsakade henne mycket smärta. Så synen på rutinrasp är nog oxå väldigt olika! :-)

Ja och det var precis vad vår häst påstods ha blivit utsatt för i alla år, inte bara rutinraspad utan extremt mycket för mycket raspad och det var hon inte alls i behov av tydligen. Men utan den där raspningen av de vassa kanterna med dryga årets mellanrum blev de ju uppenbarligen sylvassa och orsakade henne mycket smärta. Så synen på rutinrasp är nog oxå väldigt olika! :-)

Raspa det som är i behov av raspning, men varför ge sig på tänder som inte är vassa eller har ett behov av åtgärd?

Jo jag har haft en häst som tagit skada av just rutin raspning, emaljen skadas och tänderna slits mycket fortare ner pga de skador emaljen får. Hästens tänder var slut vid knappa 20 års ålder, han blev ändå nästan 28 år vilket i sig mer berodde på att det idag finns fodermedel som delvis kan ersätta strå. Men det är inte kul att se hur ens häst försöker äta av det grovfoder som serveras i hagen, för att sedan går åt sidan därför att den inte kan tugga fodret som ligger där

Ingen har väl ändå påstått att tänder med vassa kanter ska lämnas utan åtgärd, men för det behöver man inte ge sig på varenda gadd i hela truten på häststackaren. Tycker det skulle vara mycket tråkigt om fler måste uppleva det som vi såg och upplevde, även om det som sagt finns fodermedel som håller dom på fötterna även med dåliga tänder. Men att få äta grovfoder med andra hästar betydde mycket för just den här hästen, och det var mycket sorgligt att se hur han försökte för att sedan inse att det inte gick och gick undan i en hörna och ställde sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Svamp?

Hästrelaterat

Tillbaka