Det här med hästtandvård

Sv: Det här med hästtandvård

Nu är jag framför en dator.. Här är Hedwigs Sprengerbett som mina hästar älskar. Det är tjockt! Mitt tvådelade är inte lika tjockt.

sprengerbett.jpg

Har ingen bild på det 2 delade men ser ut ungefär såhär tror jag.

images

Medans allt som finns i affärerna häromkring ser ut såhär

500025_01_190630003.jpg

Det översta har mamma hemma fast måste vara en extrembra (och gammal, 20 år? Fanns kopior då?) Sprengerkopia för det är rostfritt och utan stämplar. Det är megatjockt :D Sista ponnyns favvobett i kombo med rakt happy mouth.

Enligt min tandis, som redan är länkad till i denna tråd, så har man får ofta långa bett. Hon hade en liten miniföreläsning för oss vid sista besöket och pratade mycket om hur gommen ser ut på olika hästar osv.

Min häst har 9.5 i bett (3delat fasta ringar) och vi tittade i munnen på henne och det fanns ingenting som sa att det var för kort. Tandis sa att jag kan kolla då och då, är det skav/blödning så är det för litet. Det är det värsta som kan hända enligt henne. Medan ett för långt bett har mycket värre konsekvenser.
Min häst har aldrig varit orolig i munnen.

Mitt russ vill ha 10.5. Annars blir hon tvär. Hon är kollad i munnen. De andra är inte lika kinkiga. Jag tror det med andra ord är högst individuellt.

Med fasta ringar kan man ju ha kortare utan att det kniper.
Min har 11,5 just nu med fasta ringar och har en liten mun tycker jag. Skulle jag byta till lösa ringar gissar jag att jag behöver längre.

Fick föreläsning av en tävlingsvet en gång att jag hade för långt bett och tveklöst skulle skada min häst om jag inte bytte. Den hästen hade lite större mun än den jag har nu och bettet var 12,5. Den var inte skadad i munnen och blev inte det heller... Men med tidigare bett som var 11,5 fick den envist sår i mungipan- när jag bytte till ett längre försvann problemet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka