Det här med hästtandvård

Sv: Det här med hästtandvård

Men varför basuneras det ut i ALLA tidningar etc att det är nära djuplågeri att ha ett " normallångt" tränsbett? Gärna tillsammans med bevis på skador i munnen som ska vara bettrelaterade. Skador som man kan hitta på 2 åringar som bara haft grimma på sig. Jag ser ju fler skador av korta bett faktiskt.

känner inte igen att det basuneras ut? men förlitar man sig på artiklar rent allmänt så klart det blir fel. det jag vet är att det skrivs om hur noga det är med hästar generelllt och att de har olika bett fysiskt sett, att man ser till detta ifråga om betttillpassning.

ingen ska ju anpassa sig enligt generella råd, och tro att de ska gälla utan att själv ha lite kunskap att kunna anpassa?

Fast torbjörn i alla fall vill ha lagom långa bett. De ska inte glida så mycket i sidled i ett ledande tygeltag. För tjugotalet år sedan hade vi ju bett som stack ut gärna mer än en cm på varje sida för vi trodde det var bäst.

Även logiskt sett så känns ju ett lagom stort bett som det bästa. Givetvis ska inte ringarna vara intryckta i mungipan som någon skrev.

Dock är det ju så att det är våra händer som lätt kan förstöra en hästmun, oavsett bett. Skyll inte på omständigheter (bett, tandläkare mm) utan vi får analysera oss själva och bli bättre på att rida. (inte riktat till någon särskild)

Hur mkt kortare blir ett bett om man böjer det en aning?
Bra mkt kortare. Mät.
Det har även blivit inne med att stoppa in bridongbett även på unghästar.

Sprenger är väl de som faktiskt gör anatomiska bett- tysk high Tech som gör SKILLNAD för våra hästar. DET är forskning o inte konstiga antaganden utifrån sitt eget.

Jag har anatomiska bett... och ett par som trivs bäst på oledade bett.

Vart vill du komma med unghästtänket? Förr hade man kronans massiva bett (har nog några kvar i en låda någonstans) men de tjockaste betten är inte de mildaste. Man märker ganska snart vad hästen trivs bäst med.

Jag hävdar dock fortfarande att ryttarens händer spelar större roll än bettet.

Vet man inte vad man ska ha händerna till får man rida bettlöst här.:p Garanterat inga skador i munnen (det krävs dock en ganska snäll ponny ;)
20131111_082208_528097f69606ee6f6c7eb051.jpg

Senast ändrad:

Då har han väl ändrat sig på senare.. eller efter tillsägelser för innan så rekommenderade han bett som var alldeles för små och hästarna fick problem.

Håller inte alls med om dom tjocka, hästarna backar av från dom smala men alla märker nog inte det utan tycker hästarna blir jättelätta och fina i handen så nej allt hänger inte på handen..

Då har han väl ändrat sig på senare.. eller efter tillsägelser för innan så rekommenderade han bett som var alldeles för små och hästarna fick problem.

Håller inte alls med om dom tjocka, hästarna backar av från dom smala men alla märker nog inte det utan tycker hästarna blir jättelätta och fina i handen så nej allt hänger inte på handen..

Jag som har stor respekt för hur duktig TL är i allmänhet, måste hålla med om att det rekommenderades extremt korta bett länge därifrån. De har balanserat ut det en del senaste årtiondet.

utöver det: ang. tjocka bett så går det ju heller inte att generalisera, det handlar om hur mycket plats det finns i munnen på hästarna och hur munnen ser ut rent allmänt, vilket påverkar vilka bett dom trivs på - oavsett tjocklek så lika mycket i typ av bett osv.

Det beror ju på vad man menar med tjockt.. jag talar inte precis om dom gamla kronbetten utan mer normaltjocka... iallafall ser jag inga hästar som går särskilt ärligt på bridongsmala tränsbett..

99% av alla som utbildar hästar professionellt använder inte smala bett och nog finns det en tanke bakom det.

Dom flesta som använde Torbjörn gick på det där med smala korta bett.. nu har alla gått tillbaka till sina normala bett. Men det är väl bra att han har ändrat uppfattning?

Säger samma sak ha ha beror ju på vad man menar med smalt ;)?
Tänkte direkt Kronbett a la 80 tal när du skriver tjockt . Jag tycker inga extremsmala bett används öht utan det är de vanliga standardbetten a la sprenger som används typ ?

Ja TL har nyanserat sig en del . Hypen har säkert till viss del varit att han sett och behandlat hästar sen typ 80 talet som kommit in och haft tre km för långa bett så som väldigt många hade då ;)
Tyskarna har ju skrattat /gapat av fasa över oss i många år hur små läs korta bett folk trängt in i sina hästars munnar .... Sprenger tillverkar ju öht inte hur korta bett som helst ...

Att det blir skillnad med lösa jmf fasta ringar osv har många missat ...

Fast jag undrar jag... de bett man ser i affärerna är bra mkt smalare än nägot jag skulle sätta i munnen på mina hästar. Det var längesedan jag såg ett bett i den tjockleken jag kan acceptera

Har veterinär som har påbyggnadsutbildning i tre steg för tänder. Veterinären har dessutom tagit med sig mig och hästen till Uppsala för att Ove Wattle skulle kolla på hästen och ge en "second opinion". Tandveterinären är ute några gånger om året eftersom hästen har ett tandfel. Dock mycket sällan det raspas. Munnen känns och kollas igenom varje gång - och om det är något "vasst" eller något som kan skada hästen, då åker raspen fram. Aldrig annars.

Min "vanliga" veterinär skulle jag aldrig släppa in i hästens mun. Är det däremot tal om kolik eller sårskada som måste ses om är vanliga vettis suverän.

Jaha ? Ja det känner jag inte igen men å andra sidan handlar jag inte bett särskilt ofta om ens alls ? Fast det jag ser i affärerna är väldigt standard oavsett vanlig normal mått ? Vad i mm exakt pratar du om att du ser ???

Troligtvis tycker väl du att dom här smala är standard..vad vet jag. Men jag ska lägga in bild på vad jag menar när jag inte är på mobilen. Håller på att flytta både mig och hästarna för tillfället så jag har bara mobilen för tillfället.

Va ha ha ???
Jag använder sprenger bett och innan dess samma mått som sprenger och standard bett?

Men lägg då in en bild på vad du anser är standard;) Jag har inte sett ett standard tjockt bett i affären sen Torbjörn blev poppis.. alltså i Sverige då. Utomlands är det nästan tvärtom.

Fast jag undrar jag... de bett man ser i affärerna är bra mkt smalare än nägot jag skulle sätta i munnen på mina hästar. Det var längesedan jag såg ett bett i den tjockleken jag kan acceptera

Håller med!
Särskilt om man inte har ekonomi att köpa sprenger bett. Titta på vanliga tränsbett från typ Globus, allt ser ut som ponnybett.

Senast ändrad:

Ha ha men lägg in en bild på vad som är ett tjockt bett då ? Jag har ju redan gett sprenger som ett mått och det behöver ju för den skull vara just sprenger liksom ?;)

Men jag skriver ju att jag inte kan förtillfället..har inte en aning om hur man lägger in bilder från mobilen.

Jamen precis... har ett tvådelat gammalt bett som jag håller hårt i..å så har jag Hedwigs tjocka tredelade sprenger som hon sett för sista gången. :sneaky:

Jag har också bara mobil .
Varför i hela friden får jag MAIL dessutom att du svarat på Mitt inlägg ?! Ngn ny bukefunktion helt plötsligt ? Det är ju en mardröm isåfall vem vill få mail varje gång ngn svarar på ens inlägg här ha ha ?!

What? Det hoppas jag verkligen inte..har inte mailen kopplad till mobilen tack o lov

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka