Men det håller jag med dig om! Dessvärre tror jag inte att det är så bra för de som faktiskt har celiaki att glutenfritt blivit en trend. Visserligen får ni kanske fler produkter att välja bland och det är bra. Men det är mindre bra att ett allvarligt tillstånd inte tas på allvar för att var och varannan plötsligt "inte tål gluten".Det är naturligtvis inte sant att gluten ligger bakom all världens ont.
Jag kan ändå förstå varför så många tycker att det är någon slags mirakelkur att sluta äta gluten. 2 av 3 med celiaki har inte fått någon diagnos och går alltså omkring och är glutenintoleranta utan att veta om det. Av de som ändå söker hjälp för ngt symptom tar det i medel ca 10 år att få korrekt diagnos. Många mår alltså dåligt av gluten p.g.a. odiagnosticerad glutenintolerans och för dem kan det såklart vara ett stort hälsolyft att utesluta gluten ur kosten.
Det bästa vore om dessa personer åt mycket gluten under en tid och sedan lämnade prover och fick en diagnos.
Bilden av att gluten ligger bakom all världens ont har jag från LCHF, inte från folk med celiaki.