det här med galopp......

C

colibri 98

Jaha nu vill tränaren att man fixar lite galopp till nästa kurs:devil: Min häst älskar sin vänstergalopp, och höger tar han bara av misstag om den råkar komma alls:) . Har kollat mer kiropraktor mm om han är sned men det ska han inte vara så vi tränar på. Är det några fler som tränar på galoppen, skulle vara kul med lite träningstipps och fler historier som kan ge en hopp om framtiden :p

Sv: det här med galopp......

Jag har haft JÄTTE-problem med min hästs galopp, framför allt vänster. Det var som den inte fanns... han tog aldrig v.galopp i hage eller när man red. Som tur var åkte vi på en AR-kurs för den tränaren som jag rider för nu och blev tillsagda att STRUNTA i galoppen, "om hästen inte kan galoppera under ryttare så är den inte redo för det än". Vi har tränat på annat för att stärka hästen att använda sitt högra bakben som bärande (eftersom det i mitt fall var vänster galopp det gällde). Och givetvis att stärka hästen till att bära ryttare i allmänhet.
Om man tänker på hur hästen gör en korrekt galoppfattning så börjar den med att sätta sitt ytter bakben inunder sig (min häst hade väldigt svårt för det), ungefär som i en sluta. Alltså är sluta en bra övning, likaså korta stunder av samling (både i skritt och trav), karré är en annan användbar övning, piruetter, ja listan kan göras lång. Bäst galopp får du om hästen har så mycket styrka att den kan göra en piaff och fatta galopp därifrån... Gör inte om mitt misstag bara, att fokusera på problemet gör bara att man skapar frustration och får en ledsen häst.
En annan sak jag tänkte på var också om du har röntgat din häst i haser och länd? Alternativbehandlingar i all ära (haft mycket hjälp därifrån själv), men det går inte att komma ifrån att de bara kan se utsidan av hästen.

Lycka till!! P.S Min häst galopperar fint idag, det tog lite tid, men det var det värt.

tränar mycket sluta och öppna, kareén är jättebra hjälpmedel. det sår ju i böckerna att hästen fattar den galopp dit höften är mest ställd, så jag kikade på min häst och han är rätt ställd i höft och nacke precis i fattningen och sen när han tar klivet så felställer han sig den rackarn:smirk: har en ganska tung häst så det är väl bara att träna på.

tror jag också. Men vad säger din tränare då?
Fungerar galoppen om du longerar?

Hon kommer till oss tre gånger om året, och förra kursen så tyckte hon att hans bakben kunde arbeta rikrigt bra, lite arbete med att flytta ut vänster bog bara. Så hon tyckte att vi skulle börja med lite galoppfattningar och vänster och höger osv. På den kursen jobbade vi bara i linan och jag har även gjort det hemma men jag tycker bara att han blir framtung och lång. Han blir väldigt lätt stressad och det blir han i linan. Men jag tror jag ska prova det som du sa att bara ta fattningen ur halva steg och sen ta ner honom innan han blir för lång.

För mig har ffa 3 saker gjort massor för att förbättra galoppen:

1. Rida barbacka. Jag hade jättesvårt att inte hamna på utsidan i vänster galopp. Att sitta barbacka gör det (ibland) lättare att sitta mitt över hästen och ha bättre koll på sina sittben.

2. Galoppera över höga bommar på volt (med korta avstånd). Hästen blir tvungen att samla sig.

3. Förvänd galopp. När fattningarna sitter är det oslagbart!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 948
Senast: Sesca
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 918
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar