Sv: det här med galopp......
Jag har haft JÄTTE-problem med min hästs galopp, framför allt vänster. Det var som den inte fanns... han tog aldrig v.galopp i hage eller när man red. Som tur var åkte vi på en AR-kurs för den tränaren som jag rider för nu och blev tillsagda att STRUNTA i galoppen, "om hästen inte kan galoppera under ryttare så är den inte redo för det än". Vi har tränat på annat för att stärka hästen att använda sitt högra bakben som bärande (eftersom det i mitt fall var vänster galopp det gällde). Och givetvis att stärka hästen till att bära ryttare i allmänhet.
Om man tänker på hur hästen gör en korrekt galoppfattning så börjar den med att sätta sitt ytter bakben inunder sig (min häst hade väldigt svårt för det), ungefär som i en sluta. Alltså är sluta en bra övning, likaså korta stunder av samling (både i skritt och trav), karré är en annan användbar övning, piruetter, ja listan kan göras lång. Bäst galopp får du om hästen har så mycket styrka att den kan göra en piaff och fatta galopp därifrån... Gör inte om mitt misstag bara, att fokusera på problemet gör bara att man skapar frustration och får en ledsen häst.
En annan sak jag tänkte på var också om du har röntgat din häst i haser och länd? Alternativbehandlingar i all ära (haft mycket hjälp därifrån själv), men det går inte att komma ifrån att de bara kan se utsidan av hästen.
Lycka till!! P.S Min häst galopperar fint idag, det tog lite tid, men det var det värt.