Det här med försäkringsperioden

Sv: Det här med försäkringsperioden

Seriöst Alex, så om jag åker in och vaccinerar och hälsoundersöker hästen och sen blir den sjuk en månad senare så kommer bolaget att kräva att självrisken ska räknas från det icke ersättningsbara besöket jag gjorde en månad tidigare...

Jag tycker faktiskt att det är solklart i texterna.

Nu är du bara tramsig.
Jag VET att du tycker det är solklart. JAG tycker också att det BORDE vara det. Men jag har haft för mycket med försäkringsbolag att göra för att jag ska lita på det när det gäller TS fall.

Sen om du vill tramsa med vaccinationsexemplet så varsågod, men jag har som sagt sett när de har en helt annan tolkning än den man tycker är solklar, i vitt skilda frågor, så..

Seriöst Alex, så om jag åker in och vaccinerar och hälsoundersöker hästen och sen blir den sjuk en månad senare så kommer bolaget att kräva att självrisken ska räknas från det icke ersättningsbara besöket jag gjorde en månad tidigare...

Jag tycker faktiskt att det är solklart i texterna.

Det är väll skillnad på att åka in och vaccinera och hälsoundersöka då ställer du inga krav till FB ?

Men skickar du in papprena för att söka för sjukdom som de sen inte accepterar ,så skulle det inte förvåna mig idag om det blir som Alexandra säger :crazy:

Hade själv en 1 åring förra året som man inte skulle ersätta för man hittade inte en diagnos ...

Hälta , ömhet över ryggen . misstänkt fraktur på ett tornutskott efter röntgen eller muskelärt = metacam i 10 dagar och återbesök 1 månad . Detta ansåg inte Agria skulle vara en ersättningsbar skada först ?!?!

Hästen ansåg man inte sjuk för för det fanns ingen diagnos ?

Nja jag tror vad jag vill numer när det gäller FB dom gör precis som dom vill idag och ändå törs man inte vara utan dom ifall de ska ersätta något :eek:

Mia

Det är väll skillnad på att åka in och vaccinera och hälsoundersöka då ställer du inga krav till FB ?

Men skickar du in papprena för att söka för sjukdom som de sen inte accepterar ,så skulle det inte förvåna mig idag om det blir som Alexandra säger :crazy:

Hade själv en 1 åring förra året som man inte skulle ersätta för man hittade inte en diagnos ...

Hälta , ömhet över ryggen . misstänkt fraktur på ett tornutskott efter röntgen eller muskelärt = metacam i 10 dagar och återbesök 1 månad . Detta ansåg inte Agria skulle vara en ersättningsbar skada först ?!?!

Hästen ansåg man inte sjuk för för det fanns ingen diagnos ?

Nja jag tror vad jag vill numer när det gäller FB dom gör precis som dom vill idag och ändå törs man inte vara utan dom ifall de ska ersätta något :eek:

Mia

Man kan inte börja räkna självriskperioden innan man betalat någon självrisk och självrisken säger sig självt att du inte kan betala förrän du har en ersättningsbar skada.

Kan tillägga att jag haft Folksam under snart 10 år, precis försäkrat in tredje hästen och jag har aldrig haft nåt problem med att få ut ersättning från dem i enlighet med vad som står i villkoren. Förra året plockade jag ut drygt 30 000 kr i ersättning för kotledsinflammation + knäledsinflammation, hörde inte ett ljud från bolaget, skickade in mina kvitton och inom 2 veckor hade jag pengarna på kontot.

I våras fick jag ta ut vet på jourtid pga misstänkt kolik, sökte ingen ersättning eftersom kostnaden inte översteg självrisken. Hästen halt 2 mån senare - skickade då in fakturan från kolik-besöket och fick ersatt utan några problem, självrisken beräknades från koliktillfället.

Senast ändrad:

Man kan inte börja räkna självriskperioden innan man betalat någon självrisk och självrisken säger sig självt att du inte kan betala förrän du har en ersättningsbar skada.

Notera att två av bolagen kallar det behandlingsperiod.

Jag har också Folksam, dock vet jag inte vad de kallar perioden, utan begreppet jag använt är mitt eget :)

Flödet i kärlet var endast ca 50% vid första ultraljudet som gjordes i direkt samband till skadan (28/12 TROR jag han skadades, men har ej fått besked om NÄR det egentligen var, då han stod inne från 23/12 - 29/12), och 14 dagar senare vid ÅB även då ca 50%.
Inga tecken på böld eller dylikt då, den 19/1 utan det såg bra ut.
Men problemet med äta o huvudet på sned hade uppkommit redan runt den 15/1 vilket jag då påtalade.

In akut den 24/1 men de valde att ej göra nytt UL då, eftersom det senaste såg så bra ut. Då var han svullen på båda ganascher samt bakom dem. Kunde ej äta från backen då han ej nådde ner pga svullnaden/smärta.
Hem den 25/1 utan åtgärd, bara Metacam i ett par dar. + fortsatt Compagel i 14 dagar. Därefter telefonkontakt utan större engagemang från deras sida....som jag skrev om tidigare.

Jag hade nog kontaktat Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård (www.vetansvar.se) och hört om de tycker det finns underlag att kräva att kliniken tar del av ansvaret för det som hänt, med tanke på att de varit så ointresserade trots att du påtalat problemet. Ett samtal till dem kostar ju inte mer än några kronor och din tid, och kan ge lite mer kött på benen.

Håller med Lovis här.

Har hästen haft några andningsbesvär pga svullnaden? (Har svullnaden bakom ganacherna lagt sig?)

Skriv ner allt du varit med om, i detalj, om det skulle behövas i framtiden. Vem som sa vad och när osv. Och som sagt, dokumentera med bilder.

Andningsbesvär tror jag ej. Var dock väldigt frustig under ett par dagar...

Svullnaden som var PÅ ganascherna och bakom har lagt sig, dock är det rätt "hårt" precis bakom ganaschen och ända ner TILL svullnaden som sitter ungefär mitt på/ mitt fram (någt till vänster) på halsen. Vet inte om det är själva venen som är hård eller nån överansträngd sena (till följd av snedheten?) som löper längs med den, tjockleken är som ett pekfinger ungefär... svårt att förklara..

Där kanylen suttit är det en hård svullnad som är stor som en handflata ungefär, och även den är hård. Sen ömmar det ända ner i bringan.

Fördelen med Buke är ju att man kan gå tillbaka hit o kika på HUR det var, OM man nu inte skrivit ner nåt än...vilket jag naturligtvis ej gjort :)

Om det skulle bli ett ansvarsfall är det viktigt för din del att du dokumenterat förloppet ordentligt.

Igår ringde jag kliniken igen, för att diskutera hur vi går vidare då han ej är bra än. Veterinärerna var på utbildning, och jag skulle bli uppringd antingen vid 16-tiden i går eller nu på morgonen.

Nu är det lunch, och jag har ingenting hört ännu :(
Är inte detta väldigt nonchalant, eller är det jag som är pjåltig??
Vad tycker ni?

Börjar lessna på det här nu!!

TYcker det är extremt nonchalant. (Fast jag känner igen det..)

Ring igen, var irriterad och för fram redan i växeln att nu har de sagt att de ska ringa tillbaka då och då och då, och dagarna går och hur länge ska hästen behöva vänta egentligen?

I dag vid lunchtid fick jag samtalet från vet....
Framförde mitt missnöjje och fått ÅB tid måndag, samt krediterad akutavg.
Tror de håller med mig om att detta inte skötts riktigt bra..

Nu återstår bara att se hur det ser ut för Lilleman.
Har på eget bevåg slutat med salvan jag blivit ordinerad, då HAN verkligen såg ut att lida varje gång jag hade på den. Dock ser jag att han blivit bättre EFTER att jag slutat med den...

Kan det vara så jävligt att JAG har förlängt pinan för honom genom att använda denna salva??? Tankarna o funderingarna är många!!

Så, jag håller alla tummar o tår för att det INTE är nån böld eller dylikt i den svullnad som kvarstår OCH för att han inte ska få några MEN av detta i framtiden... Å allt detta bara för en kolik!!!

Liten uppdatering...

Idag på ÅB kröp det fram att det sannolikt är SALVAN som jag fick utskriven, som är den största boven i processen där halsvenen INTE ville läka ut...
Jag var ju naturligtvis lite av en försökskanin på denna salva, och det gick ju inte så bra... DET känns riktigt JÄVLIGT, i synnerhet som jag själv KÄNDE att det var FEL... Vad gör man???

Halsvenen har nu ca 35 % flöde jmf med 10 % vid förra besöket.
Fettvävnaden fortfarande inflammerad, men även där något bättre.
Jag lyckades till slut få till en vete/havre-kudde som jag använt vid värmerehabiliteringen och den funkade bra tills dess att min hästvakt råkade få fyr på den i micron när jag var borta :(
Så nu blir det till att sy en ny, för fortsättning följer ytterligare 4 veckor med medicin o värme...

I dag vid lunchtid fick jag samtalet från vet....
Framförde mitt missnöjje och fått ÅB tid måndag, samt krediterad akutavg.
Tror de håller med mig om att detta inte skötts riktigt bra..

Nu återstår bara att se hur det ser ut för Lilleman.
Har på eget bevåg slutat med salvan jag blivit ordinerad, då HAN verkligen såg ut att lida varje gång jag hade på den. Dock ser jag att han blivit bättre EFTER att jag slutat med den...

Kan det vara så jävligt att JAG har förlängt pinan för honom genom att använda denna salva??? Tankarna o funderingarna är många!!

Så, jag håller alla tummar o tår för att det INTE är nån böld eller dylikt i den svullnad som kvarstår OCH för att han inte ska få några MEN av detta i framtiden... Å allt detta bara för en kolik!!!

Riktigt jävla irriterande! Och fult att inte berätta om det var en oprövad metod! Skönt att flödet ökat, håller tummarna att det fortsätter gå åt rätt håll.

Tack! Jag kämpar vidare o gör allt vad JAG kan, för att försöka undvika att han får bestående problem av detta i framtiden.. även om jag hoppats o trott att jag kanske skulle slippa lite av allt detta extra arbete o tid som nu lagt ner de senaste 2 månaderna, och som faktiskt blivit ganska låst av...Men vad gör man väl inte för de små (?) liven <3

Hur har det löst sig för dig ekonomiskt nu pga av försäkring och att vettarna ev har del i att dina kostnader sköt i höjden ?

Mia

Jag har lite dålig koll på vad som återstår på vetvården på försäkringen, men har någon liten entaka tusing kvar att nyttja där.

Fick akutavgiften åter, det är vad jag blivit kompenserad för...

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 765
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 362
Senast: WildWilma
·
Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
4 037
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar