Det här med försäkringsperioden

Sv: Det här med försäkringsperioden

Lite förtydligande, bara för att SJÄLVRISKperioden börjar precis före årsförfallodagen så går INTE alla uppkomna utgifter inom självriskperioden på föregående års försäkringspengar om årsförfallodagen infaller mitt i självriskperioden. Det delas upp och tas ifrån föregående resp innevarande år.

Så i ts fall så går INTE de utgifter uppkomna i dec på föregående års pengar bara för att självriskperioden startat tidigare än 1/12.

Mia, det ovan är helt rätt, och precis det jag skrev, kan du ha misstolkat Kirres inlägg? Jag var NÄRA att göra det själv, och tolka det som att bara för att självriskperiod börjat innan årsförfallo så gäller den inte över årsförfallo. Men det Kirre skriver är ett förtydligande av det jag skrev, att alla räkningar från innan 1/12 (årsförfallo) tas från förra årets pengar.

Det är just det här det känns som TS kan ha snurrat till. Att självriskperioden löper över årsförfallo är sak samma, utan ALLA kostnader för 1/12 (om det är årsförfallo) hör till föregående års 50 000 kr, och ALLA kostnader from 1/12 går på kommande års 50 000 kr.

Dvs som jag skrev har TS betalda räkningar som är från INNAN 1/12 är det hål i huvudet att inte skicka in dem, för de dras då på det som är kvar på förra årets 50 000 kr, och ger TS pengar nu, men utan att påverka de 50 000 som ska räcka mellan 1/12 2009 och 1/12 2010.

Nej, nu blev det fel. Det fetstilsmarkerade är fel. Det är en självrisk per självriskperiod, oavsett om det är en och samma skada eller fem olika skador.

Är du säker på det? En bekant åkte på två självrisker, säger hon, då hennes häst åkte på kolik till följde av den starka medicineringen hästen fick pga annan skada.

Det kan ju vara fråga om två självriskperioder, men det stämmer Alexandra säger. En självriskperiod oavsett vilka skador. Man betalar alltså bara en självrisk för varje självriskperiod (står också tydligt i bolagens försäkringsvillkor).

Är du säker på det? En bekant åkte på två självrisker, säger hon, då hennes häst åkte på kolik till följde av den starka medicineringen hästen fick pga annan skada.

Helt säker - ja. Men som Lovisaeleonora säger kan ju den 'gamla' självriskperioden gått ut lagom till koliken kom.

Ang. mitt OM...

Jo, OM det blir mer räkningar NU, så börjar jag räkna 120-dagars perioden from 22/12-09 och 120 dagar FRAMÅT. Och ALLA dessa kostnader går på försäkringsperioden 1/12-09 - 30/11-10

OM jag slipper mer veträkningar nu, så räknar jag 120-dagars perioden from sept 09-jan 10, dvs endast kostnaderna dec-09 går på den nya försäkringsperioden, de från sept går på den förra försäkringsperioden men ALLA kostnader går på en o samma självrisk :)

Ang. mitt OM...

Jo, OM det blir mer räkningar NU, så börjar jag räkna 120-dagars perioden from 22/12-09 och 120 dagar FRAMÅT. Och ALLA dessa kostnader går på försäkringsperioden 1/12-09 - 30/11-10

OM jag slipper mer veträkningar nu, så räknar jag 120-dagars perioden from sept 09-jan 10, dvs endast kostnaderna dec-09 går på den nya försäkringsperioden, de från sept går på den förra försäkringsperioden men ALLA kostnader går på en o samma självrisk :)

Aha, du vill styra självriskperioden. Då är jag med i matchen igen. De räkningarna du har från förra året (innan 22/12) är alltså mindre (eller samma) som den nya självrisken.

Men du har alltså inte skickat in/reglerat en enda räkning sen september? Annars löper ju redan självriskperioden?

"SÅ att INTE skicka in varenda liten räkning från innan 1/12 känns helt ärligt idiotiskt? Det lösgör mer pengar att använda nu, och det påverkar INTE årets 50 000 kr."

Nej, men det kan göra så att jag får kostnaderna på 2 olika perioder, dvs 2 st självrisker.
Detta är ju beroende på vad som händer fram till den 22 mars 2010 (då räknar jag period från 22/12 och 120 dagar framåt).

Avvaktar med att skicka in de gamla räkningarna tills den 22/3 har passerat, annars kanske jag åker på en ny självrisk om jag får en skada i februari och DÅ har fått ersättning för perioden sept - jan.

Sen kan det ju iofs vara värt att ta en självrisk till för de gamla räkningarna, OM det är så att FB godkänner kastreringen pga den tidigare bölden. Men blir det inga mer skador nu, så räcker dagarna i perioden precis från sept-jan. Det blir 119 dagar :)

"De räkningarna du har från förra året (innan 22/12) är alltså mindre (eller samma) som den nya självrisken."

Nejdå, men eftersom det är tveksamheter om FB ersätter dessa, har jag inte sänt in dem.
Kastrationen gick på 7000 och komplikationerna på ca 2000... Så, visst, här finns pengar att hämta även om jag tar en ny självrisk. Jag tänkte dock på att den åtminstone kanske kunde ersätta komplikationerna, men tydligen är det så att dessa ej ersätts om inte den ursprungliga "skadan" är ersättningsbar...

"Men du har alltså inte skickat in/reglerat en enda räkning sen september? Annars löper ju redan självriskperioden? "
Nej, inget av det är reglerat... eftersom jag inte försökt få kastreringen godkänd.
Bölden som han fick operera bort (stor som en grapefrukt) togs dock i mellandagarna 2008 , då DE kostnaderna har jag fått ut från FB.
(btw så gillar jag inte mellandagar då kusen har stått inne på klinik 2 år i rad, just under dessa dagar!!)

Helger är läskiga rent allmänt i veterinärhänseende ja :crazy:

Men då förstår jag, frågan är ju om de räknar en ny självrisksperiod eller ej om de inte ersätter för kastreringen + komplikationerna. Gör de inte det är det ju riskfritt skicka in, men gör de det så riskerar du ju att få en 'ny' självrisk nu i jan ja - och inte ens få ut ngt. Jag har faktiskt ingen aning hur de gör, men tror tyvärr som du att risken är stor de börjar räkna självriskperioden från sept även om de avslår =/

Hur mår hästen nu förresten? Med ätandet osv tänkte jag?

Ts du har så rätt i att vänta ;) Min tanke var ju att om du påbörjadesälvrisken förra året så skulle även vet räkningen 22/12 gå på den perioden och då skulle ju pengarna räknas från förra året ,,,men det hade jag ju fel i ...

Och då ska du ju inte skicka in de gamla räkningarna nu för då åker du på en ny period .

Hur man än vänder rumpan så sitter rumpan bak :D eller nåt

Undrar som Alexandra hur pållen mår ?

Mia

Pållen är from igår feberfri, men har fortfarande problem med själva ätandet då han ställer sig med huvudet på sned.

Svullnaden över halsvenen är hård, och besvären han visar är stelhet i hals, huvudet på sned, stel i bogen och faktiskt genomgående stel (inte av värsta slaget) på hela vänstra sidan.

Dock är jag bekymrad över den hårda svullnaden.

Få se vart det bär, lutar åt ett besök på klinik :(
Men känner mig som sagt inte nöjd med bemötandet den senare tiden...

Helger är läskiga rent allmänt i veterinärhänseende ja :crazy:

Men då förstår jag, frågan är ju om de räknar en ny självrisksperiod eller ej om de inte ersätter för kastreringen + komplikationerna. Gör de inte det är det ju riskfritt skicka in, men gör de det så riskerar du ju att få en 'ny' självrisk nu i jan ja - och inte ens få ut ngt. Jag har faktiskt ingen aning hur de gör, men tror tyvärr som du att risken är stor de börjar räkna självriskperioden från sept även om de avslår =/

Hur mår hästen nu förresten? Med ätandet osv tänkte jag?

Dom kan ju inte räkna en självriskperiod från ett vårdtillfälle de inte ersatt, helt omöjligt. Däremot tror jag inte att de kommer att ersätta kastrationen eller komplikationerna efteråt men det skadar ju inte att höra efter.

Anser man att det är en tromboflebit hästen fått efter kanylen i halsvenen? Har pållen stått på antibiotika?

Dom kan ju inte räkna en självriskperiod från ett vårdtillfälle de inte ersatt, helt omöjligt. Däremot tror jag inte att de kommer att ersätta kastrationen eller komplikationerna efteråt men det skadar ju inte att höra efter.

Jag skulle inte våga garantera det. Det är ju ett skadetillfälle, samtidigt borde de inte kunna räkna innan det avgått just en självrisk, men som sagt jag skulle inte våga lita på det så jag förstår fullt ut att TS avvaktar och ser vad för räkningar som kommer in.

Kan de upphäva en försäkring om de avslår en livskadeanmälan, så kan de nog räkna självisk från en räkning de inte tar. (Det förstnämnda står i villkoren på flera bolag, förr typ alla, idag inte koll på om det just är alla)

Ja, det är en tromboflebit. Ingen antibiotika insatt pga att magen inte varit i skick för det. Dock några dagar med Metacam förra vecka pga febern och aspirin den första 2 veckorna EFTER skadan inträffade (typ 28/12). Smörjer fortfarande med Compagel 3 ggr/dag...

Jag skulle inte våga garantera det. Det är ju ett skadetillfälle, samtidigt borde de inte kunna räkna innan det avgått just en självrisk, men som sagt jag skulle inte våga lita på det så jag förstår fullt ut att TS avvaktar och ser vad för räkningar som kommer in.

Kan de upphäva en försäkring om de avslår en livskadeanmälan, så kan de nog räkna självisk från en räkning de inte tar. (Det förstnämnda står i villkoren på flera bolag, förr typ alla, idag inte koll på om det just är alla)

Ett sätt är ju att ringa och fråga dem... Men som sagt, man kan inte börja räkna självriskperiod förrän personen i fråga krävt ersättning för ett vårdtillfälle av ersättningsbar skada. De kan ju knappst kräva att man ska utnyttja försäkringen, eller hur.

Ja, det är en tromboflebit. Ingen antibiotika insatt pga att magen inte varit i skick för det. Dock några dagar med Metacam förra vecka pga febern och aspirin den första 2 veckorna EFTER skadan inträffade (typ 28/12). Smörjer fortfarande med Compagel 3 ggr/dag...

Hade varit bekymrad om svullnaden inte lägger sig. Är kärlet fortfarande ockluderat undrar jag. Bra att hästen är feberfri, dock ska det på människa endel till för att man ska få feber av en tromboflebit. Bra om du fotograferar området regelbundet ur samma vinkel så att man kan se hur det utvecklar sig.

Ett sätt är ju att ringa och fråga dem... Men som sagt, man kan inte börja räkna självriskperiod förrän personen i fråga krävt ersättning för ett vårdtillfälle av ersättningsbar skada. De kan ju knappst kräva att man ska utnyttja försäkringen, eller hur.

Nej du och jag tycker det, men jag är inte säker på att bolaget tycker det. Dvs att de bryr sig om om det är ersättningsbar skada eller ej.

Agrias formulering i frågan:
Självriskperioden räknar vi från dagen
för de tidigast uppkomna kostnaderna för vilka du gör anspråk på ersättning.

Där blev man alltså inte klokare. Gör anspråk på.. det gör man när man skickar in för ersättning, men de säger inget om att perioden räknas från tidigast uppkomna kostnaderna de ersätter.

IF och Sveland har ungefär samma ludd:
IF: För varje behandlingsperiod (en behandlingsperiod är 100 dagar räknat från första veterinärbesöket) avräknas en självrisk.

Sveland: En behandlingsperiod omfattar 150 dagar räknat från första veterinärbesöket.

Samma här, behandlingsperiod räknas från första veterinärbesöket, men inget om huruvida det är det första ersättningsbara besöket.

Nej du och jag tycker det, men jag är inte säker på att bolaget tycker det. Dvs att de bryr sig om om det är ersättningsbar skada eller ej.

Agrias formulering i frågan:
Självriskperioden räknar vi från dagen
för de tidigast uppkomna kostnaderna för vilka du gör anspråk på ersättning.

Där blev man alltså inte klokare. Gör anspråk på.. det gör man när man skickar in för ersättning, men de säger inget om att perioden räknas från tidigast uppkomna kostnaderna de ersätter.

IF och Sveland har ungefär samma ludd:
IF: För varje behandlingsperiod (en behandlingsperiod är 100 dagar räknat från första veterinärbesöket) avräknas en självrisk.

Sveland: En behandlingsperiod omfattar 150 dagar räknat från första veterinärbesöket.

Samma här, behandlingsperiod räknas från första veterinärbesöket, men inget om huruvida det är det första ersättningsbara besöket.

Seriöst Alex, så om jag åker in och vaccinerar och hälsoundersöker hästen och sen blir den sjuk en månad senare så kommer bolaget att kräva att självrisken ska räknas från det icke ersättningsbara besöket jag gjorde en månad tidigare...

Jag tycker faktiskt att det är solklart i texterna.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 765
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 362
Senast: WildWilma
·
Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
4 037
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar